maandag 27 april 2015

Singles round-up: april 5



Tot afgelopen zaterdag zijn de radio-uitzendingen even extra zwaar geweest. De reden hiervan ligt hem aan de stoel die ik 'in de studio' heb staan. Of eigenlijk niet zo zeer de stoel als wel het kussentje. De stoel zélf heeft totaal geen comfort en is daar ook niet voor gemaakt. Het is een houten klapstoeltje van de Hema. In alle haast samen met een inklapbaar ontbijt-tafeltje op een vrijdagmiddag gekocht. Ik moest in Nijeveen zijn om mijn koelkast in ontvangst te nemen en had de laptop meegenomen omdat ik vast even moest wachten. Ik heb op dat moment nog niks in Nijeveen staan buiten het koffiezetapparaat en dus snaai ik het klapstoeltje en het tafeltje mee bij de Hema. Hetzelfde klapstoeltje is de positie waarvan ik sinds jaar en dag de radio-uitzendingen doe, aangevuld met een dun kussentje. Welnu, dat laatste heeft echt zijn beste tijd gehad, ik voel de oncomfortable latjes van de stoel er doorheen. Zaterdagmiddag ben ik even vlug langs kringloopbedrijf 'De Kring' in Meppel gefietst om een stevig kussen te halen en nu zit het weer véél beter! Ook even snel in de singles-bakken gekeken en daar heb ik de volgende acht uitgevist. De singles zijn 50 cent bij 'De Kring', dus voor die prijs kan en mag er veel?

* Darts- It's Raining (NL, Magnet, 1978)
Goh, ik ben echt blij verrast. Ik ken Darts eigenlijk alleen van 'Come Back My Love' en 'Daddy Cool' en verwacht ook hier eenzelfde soort geluid, maar ik vind 'It's Raining' bereleuk ten opzichte van het overige repertoire van de Engelse groep. Een leuke nieuwe ontdekking dat zeker zal smaken in 'The Vinyl Countdown'.

* A. Decap Sound- Meisje Van Mijn Leven (België, DC, 1971)
Verstopt in het hoesje van 'Stomp' van Brothers Johnson en eveneens een aangename verrassing. Tot een paar jaar geleden wist ik niet wat een 'Decap' was en had ik de single ongetwijfeld laten liggen. Is het goed als ik de Decap omschrijf als een kruising tussen een draaiorgel en een jukebox? Het is een mechanisch orgel dat in België wordt gebruikt voor dansavonden. 'Meisje Van Mijn Leven' is een instrumentale bewerking van een hit van Jimmy Frey, maar de voorkeur gaat uit naar de b-kant: 'Decap Plays Mozart'. Dit is de veertigste symfonie van Mozart zoals die op dat moment in de hitparade staat met dank aan het orkest Waldo De Los Rios onder leiding van Manuel De Falla. Een plaatje dat de 'xotica' in Soul-xotica eer aan doet.

* Georgie Fame & Alan Price- Rosetta (NL, CBS, 1971)
Oorspronkelijk de 41e single in mijn verzameling, in september 1989 voor veertig ouderwetse centen gekocht op een braderie in de binnenstad van Sneek. Het is de tijd dat Sneek de 'landenweek' heeft en op die manier nog de media haalt met de Franse Week waarbij de komst van Brigitte Bardot wordt beloofd. Juist, die moet nog steeds komen... Ik weet niet welk thema de 'landenweek' in 1989 heeft, maar wel dat op de donderdag een braderie door de hele stad is en ik 'Rosetta' koop op de Wijde Noorderhorne. Veertig cent, de prijs van een beker melk op school, voor een single die ik kwalijk ken, maar vooral aanschaf vanwege de Animals-interesse. De plaat draait zonder problemen, maar kraakt als een gek. Toch is dit de definitieve 'Rosetta' voor mij geworden, hoewel ik deze voor vijftig cent niet kan weigeren. Nu in nieuwstaat en met fotohoesje. Mijn naald zal me eeuwig dankbaar zijn, want die 'oude' kán echt niet meer...

* Far Corporation- Stairway To Heaven (Duitsland, Imp, 1985)
Wáárom? Ja, ik koop de plaat voor de 'novelty', maar waarom is dit in eerste instantie uitgebracht? Een 'eigentijdse' cover van de Led Zeppelin-klassieker door muzikanten van Toto en geproduceerd door Frank Farian. Ik ga de luisteraars op zaterdagavond eenmalig 'plagen' en verder gaan we dit ding archiveren.

* Mahalia Jackson- He's Got The Whole WOrld In His Hands (NL, CBS, 1958, re: 1963)
Nee, dit heeft niks met de recente interesse in gospel te maken. Het mag dan een klassieke opname zijn van formaat, de plaat komt niet tussen mijn gospel-singles te staan. Maar het is wel een klassieker die in de jaren zestig-bak hoort te staan en voor vijftig cent heb ik een fraai exemplaar mét bovenstaande fotohoes.

* Kid Creole & The Coconuts- Stool Pigeon (Duitsland, Island, 1982)
Bij 'De Kring' hebben ze eind 2013 eens de hele bak singles boven de Kliko leeg geschud. Iets dat ze vaker zouden moeten doen bij kringloopwinkels. Ik kon tot 1998 eigenlijk ook geen plaat weggooien, maar dat heb ik in Mossley en De Bilt geleerd. Als een plaat drie maanden in de bak staat, dan kun je wachten totdat een jaar later iemand langskomt en de plaat meeneemt. Je kan de plaat ook doneren aan de huisvuilophaaldienst en een andere plaat ervoor in de plek zetten. Deze van Kid Creole ligt ook alweer een paar maanden bij 'De Kring' en ik sla hem steeds over. Zaterdag mocht hij mee en ik vraag me af waarom ik het niet eerder heb gedaan. Je kan per slot van rekening minder leuke jaren tachtig-platen aan de bakken toevoegen.

* Loïs Lane- Amsterdamned (Duitsland, WEA, 1988)
Als 'Flodder' in 1986 de kaskraker wordt in de Nederlandse bioscopen, is het hek van de dam voor Dick Maas. Hij produceert muziekvideo's voor Golden Earring en brengt in 1988 een productie van eigen bodem dat Hollywood naar de kroon moet steken: 'Amsterdamned'. Een actiefilm die zich afspeelt in het hart van Amsterdam. De grachten, de rosse buurt en een draaiorgel dat bij een achtervolging danig in de weg staat. De titelsong wordt uitgevoerd door een 'nieuwe' naam. Loïs Lane heeft even daarvoor hoge ogen gegooid in de Grote Prijs Van Nederland en hoewel de single 'Amsterdamned' een bescheiden succes wordt, is het de springplank voor de groep. En sinds lange tijd 'mag' bij mij alles van Loïs Lane en deze single heb ik nog niet in de bakken, dus vandaar...

* Paul Nicholas- Shufflin' Shoes (NL, RSO, 1975)
Het begint met de Bee Gees-hobby dat ik ook ga rondkijken voor overige RSO-singles en dat ik 'Dancing With The Captain' van Paul Nicholas op de kop tik. Ik heb de man nog te gast gehad in de eerste serie Raddraaien (26 juli 2012) en daar heb ik het volledige verhaal verteld van de man. Zijn geschiedenis is op zijn zachtst gezegd interessant, maar de platen? Ik weet niet wat ik er mee moet. Hier is vijftig cent wederom 'zonde geld' en dus zet ik hem maar bij de overige onaangeraakte Paul Nicholas-platen neer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten