zondag 5 april 2015

Blauwe Bak Top 40 2015/1: 11-20



20. Broken Man-Pioneers (UK, Mercury 6198 081, 1976)
De 'cover-up'-methode is niet ontwikkeld in Engeland, maar komt waarschijnlijk vanaf de 'sound systems' op Jamaica. De platenfirma's aldaar drukken maar al te graag een verkeerd label op een plaatje met een véél bekendere artiest als 'trekker' terwijl de zanger op de plaat een grote onbekende is. Het gebeurt in de vroege jaren zestig al eens met een plaatje van ene Robert Marley dat op het label aan Laurel Aitken wordt toegeschreven. Of zoiets. Vervolgens nemen de 'sound systems' het over en laten hun creativiteit de gang gaan om platen 'exclusief' te houden. Ditzelfde is vanaf de vroege jaren zeventig eveneens het geval in de Northern Soul-beweging en dit gaat voort tot op de dag van heden. Momenteel staat bij een Engelse dealer een 'cover-up' te koop die is toegeschreven aan Bettye Swann, maar in werkelijkheid van een onbekende artiest moet zijn. De dealer vraagt een stevige 2250 Britse ponden voor het kleinood. 'Broken Man' van Pioneers schijnt eveneens jaren een 'cover-up' te zijn geweest, toegeschreven aan Spiral Starecase. 'Covered' of niet, de plaat is redelijk voordelig te bemachtigen en ik betwijfel me hoe lang deze als 'cover-up' heeft stand gehouden. 'Broken Man' luidt voor mij het voorjaar in en ik had het niet beter kunnen plannen met deze twintigste plek. Ik vond het vandaag al een stuk aangenamer in vergelijking tot die verraderlijk koude wind van gisteren en vrijdag. Laat de zomer maar komen!

19. Here I Am-Jackie Moore (US, Shout S-232, 1968)
Van hetzelfde adres als de single van Tapestry. Deze plaat is flink in waarde gezakt door de 'drill hole' in het label, maar dat heeft natuurlijk geen bal te maken met het afspelen van de plaat. Het is trouwens ook niet echt een gat geworden, er is een poging gedaan maar buiten een zwarte stip aan elke kant is het niet gekomen. Zo'n 'drill hole' wijst erop dat de plaat in een bulkpartij is geëxporteerd van Amerika naar Europa. Het is een watermerk dat de plaat niet meer voor de normale verkoopprijs verkocht mocht worden. Alleen de verzamelaars die het mooiste en beste exemplaar willen hebben, storen zich aan zo'n defect. Voor een dj als mij geldt dat de plaat in nieuwstaat is en dat is deze! Hoe lang nog? Het is een welkome resident geworden in mijn radioshows en ik denk dat het bij een optreden ook vast haar rondjes zal mogen draven.

18. This Is The Thanks I Get-Barbara Lynn (US, Atlantic 45-2450, 1967)
De kater die ik aanvankelijk heb bij dit exemplaar is al iets weggeëbd. Eerst wil ik nog een hagelnieuw exemplaar kopen van omgerekend dertig euro, maar ach... misschien is deze ook wel slecht zo niet. In vergelijking tot goedkopere exemplaren? 'Distortion' zit al snel om de hoek, dat is te wijten aan het gebruikte materiaal. Ik besluit het maar te houden bij dit exemplaar totdat een beter exemplaar voor minder op mijn pad komt, ook al is dat laatste een kleine illusie. 'This Is The Thanks I Get' is een gezocht nummer en de reden daarvan is de absolute klasse. Dit is soul zoals het bedoeld is!

17. You And I-Black Ivory (US, Today T-1508, 1972)
Hier is een plaat waar ik me jarenlang tegen heb verzet, maar die me in januari dan toch eens bij de strot heeft gegrepen. Omdat ik al te veel zoek naar upbeat en vooral zéér snelle nummers, wil ik niet toegeven aan de klasse van deze Black Ivory-single. Wat heb ik al die tijd gemist?

16. Get My Jesus On Your Side-Gospel Nikias (US, KB K-3434, 1976)
Het jaartal is bij benadering, maar het zou ook 1974, 1975 of 1977 kunnen zijn. Het is het funky disco-slagje dat rond 1976 erg populair is en daar baseer ik het jaartal op. Hier hebben we met een echte 'private pressing' te maken en het is dan ook geheel een verrassing dat ik hem 'vrij goedkoop' heb binnengehaald. Hoeveel exemplaren hiervan zijn gedrukt, is niet bekend. Hoeveel overlevenden er zijn evenmin, maar hij is schaars genoeg om funk- en gospel-liefhebbers tot waanzin te drijven. Het is een 'groeiplaatje', dinsdag klaagde ik nog over het feit dat het te lang doorgaat, maar sta daar nu al een stuk milder tegenover. Ook al had het nummer acht minuten geduurd, dan was daar nog geen reden van klagen!

15. Stop Wait A Minute Girl-The Valdons (US, Secret Stash SSR-1003, 2013)
Het gaat nu niet lang meer duren of de 'nieuwste' van The Valdons komt ook in de koffers. Laatst luisterde ik weer eens naar dat nummer en, oef, wat is dat een geweldig nummer. Beduidend rustiger dan dit lekker opgefokte 'Stop Wait A Minute Girl', maar met dezelfde klasse én een steengoede versie uit 1971 die toendertijd nooit het vinyl heeft gehaald. Hopelijk zijn er nog meer opnames van The Valdons, want dit smaakt echt naar meer!

14. I Can't Stop-The Notations (US, Twinight 141, 1970)
,,Het schijnt dat deze plaat inmiddels 85 dollar waard is", schrijft iemand bij een Youtube-video van 'I Can't Stop' van The Notations. Ik kan er smakelijk om lachen. Ik koop de plaat eerst in januari en vervolgens opnieuw in februari. Beide keren voor acht dollar. De eerste heeft nogal wat bijgeluiden vanaf het tweede refrein en dus besluit ik een maand later nóg eens in te zetten op deze plaat. Dat exemplaar win ik eveneens en deze blijkt een stuk beter te zijn. Buiten het gegeven dat zo'n plaat in nieuwstaat een unicum is, maar het geluid is lekker hard opgenomen en dus overstemt het de kraakjes en de lichte ruis. Het regent 'klasse' en 'perfectie' in deze berichten rondom de Blauwe Bak Top 40 en ook hier schiet ik woorden tekort en moet weer terug vallen op de vaak gebruikte uitdrukkingen. Overigens is dit wel de eerste 'original' op Twinight in mijn koffers.

13. Stop!-Lonette (US, M-S 208, 1968)
Jörg had dit weekend weer een veiling, maar ik heb het gemeden als de pest. Na de veiling van twee weken geleden is de rek er een beetje uit en moet ik me bovendien concentreren op een paar andere aankopen. Mijn fiets is afgelopen week overleden en heb nu wel een barrel gekocht voor het woon-werkverkeer, maar zoek nog steeds naar een betrouwbare sportieve fiets voor de recreatieve tochten. Ik heb dus niet in zijn veiling gekeken van afgelopen week, maar in zijn vorige veiling had hij wederom een exemplaar van deze Lonette in de aanbieding. Ik weet niet hoeveel die heeft opgebracht. Hij heeft bij die eerste veiling alleen een geluidsclipje van 'Veil Of Mystery', 'Stop!' ontdek ik via Youtube en dan ben ik gauw bereid om mijn maximumbod op te schroeven. Nog nooit heb ik zulke 'funky' violen gehoord als in dit 'Stop!' van Lonette, een passage die me wellicht nooit gaat vervelen!

12. I'm Satisfied-Marlena Shaw (US, Cadet 5650, 1969)
Ik heb pas 'California Soul' van Marlena Shaw gekocht als een Franse Facebook-vriend plots 'Woman Of The Ghetto' aanbiedt. De Franse persing in fotohoes voor een redelijke prijs, voor zijn doen, en het plaatje is binnen een paar minuten verkocht. Hij heeft van beide kanten volledige geluidsclips bijgevoegd. De b-kant heet 'Woman Of The Ghetto part 2', maar klinkt beduidend anders dan de a-kant. Dan ontdek ik dat het dit 'I'm Satisfied' is en dan kan de zoektocht beginnen. De Amerikaanse persing wordt regelmatig aangeboden, maar dankzij 'Ghetto' zit daar meestal een pittig prijskaartje aan. Bovendien zijn de meeste exemplaren van een zeer slechte kwaliteit. Dan zie ik deze op de Amerikaanse Ebay, de verkoper schat hem héél laag in, maar de geluidsclips vertellen me dat het een topexemplaar is. En zo krijg ik héél goedkoop een prachtige 'I'm Satisfied' met een even goede 'Ghetto' in mijn koffers. Een plaatje om te koesteren!

11. You Gave Me Soul-Andrea Davis (US, Chess 1980, 1966)
Deze plaat heb ik dinsdag behandeld en dat gaat binnenkort wéér op een dinsdag gebeuren, want dit is een geheide Week Spot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten