vrijdag 24 april 2015

Singles round-up: april 3



Ik heb vorige week donderdag al drie singles gekocht bij 'De Tafel', maar dat vond ik té minimaal voor een bericht. Woensdagmiddag ben ik opnieuw gaan kijken, maar dan ben ik té vroeg: Bart is nog niet langs geweest om de platen aan te vullen. Vanmiddag opnieuw geprobeerd en nu wel met succes! Ik heb nog steeds wat tijd te doden voordat ik aan het werk moet en besluit dan even binnen te kijken in de 'oude' kringloopwinkel. Hoewel? Het blijkt later te zijn dan dat ik in de gaten heb. Nu heeft deze kringloopwinkel de singles op alfabet staan, maar ik heb het geluk dat de nieuwe dingen ongesorteerd vooraan staan. Scheelt me weer bladeren door platen die ik de afgelopen vijf jaar zeker honderd keer door de vingers heb laten glijden. Vandaag en morgen presenteer ik jullie de vangst van de afgelopen week: Drie van vorige week (A), zes van vandaag bij 'De Tafel' (B) en vijf van de kringloopwinkel (C). Ik heb de singles op alfabetische volgorde gerangschikt, de letter achter de titel laat zien waar de plaat vandaan komt.

* The Beautiful South- I'll Sail This Ship Alone (Duitsland, London, 1989) (B)
Zowel 'Song For Whoever' en 'A Little Time' zijn hits geweest in Nederland en ik ken Beautiful South in eerste instantie van de KRO op zondag. Toch krijgt de band voor mij een hernieuwde kennismaking als ik in Engeland kom wonen. Als ik in april 1998 mijn intrek neem in Mossley staat 'Perfect 10' hoog op de hitparade en is een verzamelalbum van The Beautiful South inventaris in iedere cd-jukebox in de pubs. Zo leer ik nummers als 'Don't Marry Her (F*ck Me)' en 'Rotterdam Or Anywhere' kennen. Evenals de hits uit 1989/90 zijn het prettig in het gehoor liggende liedjes met her en der een 'stout' randje. Dit laatste ontbreekt in 'I'll Sail This Ship Alone', dat is gewoon een schoonheid in de 'Song For Whoever'-traditie. Voor vijftig cent mag die mee!

* Dave Berry- Stranger (NL, Decca, 1967) (B)
Ik zal binnenkort eens een poging wagen om dit plaatje te poetsen, want het lijkt me alsof het vuil wel te verwijderen is. Zoals die nu is, is deze single nauwelijks te draaien. Mocht het écht niet gaan lukken, dan heb ik altijd nog een fraai fotohoesje en kan ik gaan rondkijken voor een single met een mindere fotohoes of een neutraal hoesje. Zó duur is die nou ook weer niet. Over de titels: 'Stick By The Book' zie ik mezelf nog wel eens draaien in 'The Vinyl Countdown', maar verder is die vooral 'voor de heb'.

* Jimmy Cliff- Goodbye Yesterday (België, Island, 1971) (A)
Ach vooruit, ik ben de beroerdste niet. Ik heb deze single nog niet en in zo'n fraai fotohoesje voor weinig? Verder is het een weinig opbeurende single van Jimmy Cliff. Als je een fijn reggae-deuntje verwacht, is dit een koude douche. Het klinkt alsof Cliff dit heeft geschreven met Cat Stevens in het achterhoofd, zoals Cat Stevens Jimmy Cliff in gedachten neemt bij het schrijven van 'Wild World'. Dit is brallerige pop en daar is op zichzelf niks mis mee, maar het is leuker gedaan.

* Echo & The Bunnymen- Lips Like Sugar (Duitsland, WEA, 1987) (A)
Ik leer Echo & The Bunnymen kennen via de soundtrack van 'Lost Boys' waarop het een uitvoering doet van 'People Are Strange' van The Doors. De hernieuwde kennismaking met Echo & The Bunnymen is vrij recent. 'Onze man' van de jaren tachtig-show op Wolfman Radio doet ook een show met 'indie' en in beide is Echo & The Bunnymen kind aan huis. Zo leer ik ook de minder bekende nummers kennen. Ik kan me niet heugen dat ik daar 'Lips Like Sugar' heb gehoord. Ik heb lange tijd de verkeerde indruk gehad van Echo & The Bunnymen. Ik dacht dat het alleen maar 'donker' was, maar 'Lips Like Sugar' klinkt een stuk 'lichter' dan dat ik had verwacht. Ik ga geen kapitalen neerleggen voor plaatjes van de band, maar voor zo'n dingetje van een euro zeg ik geen 'nee' tegen.

* The Flock- Tired Of Waiting (NL, CBS, 1970) (B)
Natúúrlijk is het heiligschennis! 'Tired Of Waiting' zonder de gierende viool van Jerry Goodman in het intro en dat heerlijke 'beuk-intro' heeft geen recht van bestaan. Toch heeft de platenmaatschappij de schaar erbij gepakt en het vakkundig eraf geknipt. Dan blijft een single over van nog geen drie minuten. Wederom leuk voor de heb, misschien eens in de '7" Collection' op zondagavond, maar verder hou ik het bij de album-versie.

* Bobby Goldsboro- Hello Summertime (UK, United Artists, 1974) (C)
Een zeer aangename verrassing! Ik ken het nummer alleen als titel uit het 'Hitdossier' en weet niet wat ik moet verwachten. Welnu, het is een plaatje dat niet alleen de zomer welkom heet, maar wat tevens het gevoel van de zomer uitstraalt. Een bijzonder lekker nummer, ook al verdwijnt die roemloos in de jaren zeventig-bak en is het hooguit wachten op een uitzending van de '7" Collection'.

* George Harrison- Got My Mind Set On You (Duitsland, Dark Horse, 1987) (B)
Liverpool is een havenstad en enkele matrozen hebben een lucratieve handel gevonden. Bij bezoek aan Amerika plunderen ze de lokale platenzaak en nemen alle 'onverkoopbare' platen mee naar huis. In het havenkwartier staan de jongelui in de rij om de plaatjes te kopen die ze op de Amerikaanse radio hebben gehoord. Onder hen zijn ook vaak John Lennon en George Harrison. Het vermoeden bestaat dat Harrison hier in 1961 de single 'I've Got My Mind Set On You' van James Ray heeft 'gevangen'. 'Dizzy Miss Lizzy' van Larry Williams krijgt hij sowieso op deze manier in zijn bezit. Zesentwintig jaar later neemt Harrison zijn versie op van het James Ray-nummer en brengt het uit als eerste single van zijn elpee 'Cloud Nine'. De rest is geschiedenis want het zal de grootste jaren tachtig-hit worden voor de ex-Beatle. 'I've Got My Mind Set On You' is overigens geschreven door Rudy Clark, een man die tal van klassieke Northern Soul-dingen op zijn naam heeft staan, waaronder ook 'One In A Million' van Maxine Brown. Dat zou hem zomaar eens een standbeeld kunnen opleveren?

Morgenavond (zaterdag) doe ik overigens een speciale aflevering van 'The Vinyl Countdown': 'The Birthday Countdown'. Ik heb de luisteraars gevraagd mij een nummer toe te sturen dat ik niet ken of dat ik (vermoedelijk) nog nooit eerder in de shows heb gedraaid. Het heeft een prachtige lijst opgeleverd en graag nodig ik jullie uit voor deze show. Het is van 23.00 uur tot 01.00 uur 'onze' tijd op www.wolfmanradio.co.uk. Na de show doe ik deel twee van deze Singles round-up.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten