dinsdag 7 november 2023

Week Spot: The Silhouettes


De jukebox draait weer op de radiostream en ik heb al aangekondigd dat ik komende zaterdag een soort van 'Catacombs' in 'Do The 45' ga doen. De Week Spot is al uitgezocht en past achteraf gezien helemaal mooi in het plaatje. Het is komende vrijdag precies elf jaar geleden dat ik 'Do The 45' ben begonnen op Wolfman Radio en heb ergens al wel een idee om eens een show te doen met 'klassiekers'. Ofwel de Northern Soul-plaatjes uit het begin van mijn hobby en interesse. In dat kader past ook de Week Spot want dat is een nummer dat ik in de jaren 2012 en 2013 zo regelmatig hoor op mijn mp3-speler dat ik bijna zou denken dat het toen een grote hit is geweest. Eigenlijk verwacht ik niet dat ik iets zinnigs kan schrijven over de band, maar dan...? Toch even op Wikipedia kijken en hoewel dat geen melding maakt van deze single blijkt het wel een en dezelfde groep te zijn. De Week Spot is deze week voor 'Not Me Baby' van The Silhouettes uit 1968.

Als je zomaar in het openbaar de naam Fikkie scandeert, heb je een grote kans dat je wordt omringd door een roedel honden en ben je zo van je koekjes verlost. Datzelfde geldt ook als je The Silhouettes bijeen roept. Die passen niet samen in een lijnbus. Ik heb eerder dit jaar bijvoorbeeld de single 'Too Late' gekocht welke is toegeschreven aan The Silhouettes. In werkelijkheid zingen de gebroeders The Draytons op de plaat en is The Silhouettes de begeleidingsgroep. Deze muzikanten komen dan weer van Barbados en zijn niet gelinkt aan The Silhouettes van 'Not Me Baby'. 'Onze' Silhouettes zijn afkomstig uit Philadelphia en komt voor het eerst bijeen in 1956 als The Thunderbirds. Kort daarop wordt de nieuwe naam aangenomen. In 1957 maakt de doowop-groep een single voor het lokale Junior-label. 'I Am Lonely' is daar de a-kant maar het is de keerzijde die de meeste interesse ontvangt. 'Major' Ember brengt eind 1957 de single uit en nu met 'Get A Job' als de a-kant. Het bereikt in 1958 zowel de eerste plek op de R&B als in de Pop. The Silhouettes introduceert een aantal woordloze zanglijnen welke veelvuldig zullen worden gekopieerd in andere doowop-songs.

Als in 1969 een popfestival wordt gehouden op het weiland van een boer in Woodstock, wordt deze gevraagd naar zijn favoriete band. Wellicht heeft hij eerst Elvis genoemd en een paar andere rock'n'roll-helden maar uiteindelijk komt Sha Na Na uit de bus om op tussen de hippe muzikanten op het legendarische festival te spelen. Sha Na Na ontleent haar naam aan een strofe uit 'Get A Job' van The Silhouettes en het zal tien jaar later het nummer eveneens spelen in de film 'Grease'. The Silhouettes zélf blijft echter een eendagsvlieg.

In 1968 is de bezetting van de groep ingrijpend veranderd als wordt besloten een verzamelelpee uit te brengen: 'The Original & New 58/68 Silhouettes' op het kleine Goodway-label. Er is niemand die kan verklaren waarom dit als formaat is gekozen, ,maar 'Not Me Baby' verschijnt samen met 'Gaucho Serenade' als een bonus-single bij de elpee. De elpees raken langzamerhand de singles kwijt. Een elpee doet naar verluid honderd dollar. Dat is zonder de single want deze levert een slordige tweeduizend pond op. Het nummer sijpelt de Engelse Northern Soul binnen en al snel is er ook een bootleg in omloop. Het is tenslotte Goldmine Soul Supply dat in 2002 de single een legale release geeft in Engeland op haar Goldmine Sevens-label. Deze komt qua prijs niet in de buurt van een origineel, maar verkoopt al voor drie keer zoveel als dat het oorspronkelijk heeft moeten kosten. Jullie zullen begrijpen dat ik dan ook de Goldmine in de verzameling heb, maar voor het plaatje heb ik een schaars origineel kunnen traceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten