maandag 15 april 2019

Reclameboodschap: Us deodorant



Soul-xotica is reclamevrij. Dat wil zeggen: Blogger biedt de mogelijkheid om inspraak te hebben welke advertenties er op je blog komen te staan en bij iedere 'klik' naar een dergelijke advertentie levert dat contanten op voor mij. Vooral de mode-bloggers hebben hier profijt van. Bij een goed bezochte blog wil een fabrikant graag goederen leveren voor weinig tot niets zodat ze verwerkt kunnen worden in een bericht. Er zijn voorbeelden waar bloggers een goed betaalde baan hebben gekregen met hun uitspattingen. Daar doet Soul-xotica niet aan mee. Ik kreeg laatst nog eens de vraag van iemand of ik reclame kon maken voor zijn zaak en dan zou ik een gastblog op zijn site mogen publiceren. Nee, ook daar doe ik niet aan. De enige winkels die ik adverteer, zijn de zaken waar ik mijn platen koop. En toch kijken jullie vandaag naar een 'reclameboodschap'. Het fenomeen is reeds een paar maal voorbij gekomen in 'Raddraaien' en ik vind het op zichzelf best lollig om naar een plaat én een product te kijken. Ik heb gisteravond deze single gedraaid in 'The Vinyl Countdown' en besloot wat informatie op te zoeken over de single. Dat nodigt uit tot een verhaaltje. Bij deze dus een late 'reclameboodschap' voor Us deodorant en het bijbehorende plaatje: 'You're OK With Us' van The Us uit 1970.

Ik koop de single in 1991 bij Sunrise Records en het meeste vanwege het mysterieuze karakter van de plaat. Er is op dat moment geen informatie te vinden over de plaat. Het fotohoesje toont niets anders dan het bruine behang van de gekopieerde foto en het psychedelisch ogende logo van Us. Dan begint de plaat vervolgens ook nog met een boodschap die ik lange tijd niet heb begrepen. Ik zie de naam van Jeff Wayne op het label staan en daar houdt het mee op. Een paar maanden later ben ik in Leeuwarden bij een platenzaakje en daar staat de single in het vakje van Electric Light Orchestra en solowerk. Ik vraag bij de toonbank of zij de link weten. Nee, het lijkt een beetje een rare gok te zijn. Of zou de plaat wellicht bij David Essex hebben gestaan en vanaf daar per ongeluk naar Electric Light Orchestra zijn verhuisd? Wie het weet, mag het zeggen. Ik kan nu echter stellen dat de plaat niets met ELO van doen heeft.

Jeff Wayne begint zijn loopbaan in de reclamebranche en dit bewuste plaatje is waarschijnlijk het eerste project waar hij samenwerkt met David Essex. David heeft in de jaren zestig reeds een paar singles gemaakt die allemaal genadeloos zijn geflopt. Jeff Wayne produceert vervolgens de single 'Rock On' en zal daarvoor zelfs een onderscheiding krijgen. De rest is geschiedenis. Wayne en Essex zijn onafscheidelijk en het zal geen verrassing heten dat Essex eveneens mee doet aan 'War Of The Worlds'. Het bedrijf Johnson Wax introduceert in 1970 een nieuwe deodorant met de hippe naam 'Us'. Het is het vervolg op de flower power. Anno 1970 worden zweetgeurtjes niet meer getolereerd en natuurlijk wil je dat maskeren met een fijn ruikende deodorant. 'Us' is geen lang leven beschoren en er zijn slechts enkelen die de geur nog weten op te roepen. Iemand heeft het over de geur van 'een jockstrap gedragen door een Turkse worstelaar'. In de reclame zien we jongeren dansen in een discotheek met allemaal nylon blouses aan. ,,Geen wonder dat ze deodorant nodig waren", schrijft iemand op 45cat. Het is niet de enige opdracht die Wayne heeft vervuld voor Johnson. Twee jaar later maakt hij een promo-single voor Pledge en iemand suggereert dat Us deodorant dus eveneens goed was om meubels te poetsen.

De deodorant is helemaal vergeten anno 2019 en nu rest een plaatje in de summiere hoes en het logo op het label. Nog steeds zijn er verzamelaars die een single op de kop tikken en naar huis rennen in de verwachting dat ze iets héél zeldzaams hebben gevonden. Thuis op de draaitafel blijkt het echter niets meer dan groovy pop te zijn en bij navraag op Discogs of 45cat blijkt het niet meer dan een pond te mogen opbrengen. Eentje verwijst ons naar een Duitse dealer op Ebay die de boodschap nog niet heeft door gekregen. Hij hanteert de koninklijke vraagprijs van 86 pond en 34 pence voor een single met enkele kraakjes en kleine beschadigingen aan het hoesje. Zeer zeldzaam? Welnee, bijna iedere verzamelaar blijkt het in de kast te hebben staan.

De boodschap aan het begin van iedere kant is een monotone stem (Jeff Wayne?) die verklaart dat het plaatje je wordt aangeboden door Johnson Wax en dat beide liedjes zijn gebaseerd op de reclames van Us deodorant. 'Tomorrow' is beduidend rustiger dan 'You're OK With Us' en toch is de laatste het meest interessant. Het lijkt erop alsof Johnson aanvankelijk een actie heeft gehad met 'Top Ten'-singles, maar dat dit zo'n groot succes is geweest dat ze deze Us-singles zonden aan hen die achter het net hadden gevist. Ja, de brief heeft het over 'Top Ten' en niet 'Top 6' zoals ik even zou denken. Iemand op 45cat beweert dat dit plaatje uit 1970 komt, maar dat zou ook 1971 kunnen zijn. In dat geval loopt het parallel met de 'Top 6'-singles. Maar nu zie ik dat die 'Top 6 Hits From England' gewoon Nederlandse persingen waren en dus kan ook deze theorie overboord. Volgens de brief zou Johnson 12,000 'Top Ten'-singles hebben gehad waar Us de vervanger van mocht worden. Het grote Us-mysterie is na 28 jaar opgelost voor mij en dat is het meest belangrijke!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten