zondag 7 april 2019

Horizontaal zeven letters: Zondag 7 april



De dag kent een moeizame start met uiteindelijk een fraai resultaat welke ik momenteel nog in mijn benen en lichaam voel. Ik heb de wekker niet heel vroeg gezet: Tien uur mag ik ontwaken. De reden is dat ik niet héél vroeg op pad wil vanwege het temperatuurverschil van 's ochtends en 's middags en ik wil geen overbodige kleding mee dragen. Het wordt uiteindelijk steeds later en even lijkt er afstel te komen, maar dan ben ik om half twee opeens vlug bereid. ,,We zien wel hoe ver we komen", denk ik als ik koers zet richting Wittelte. Volgens de teller moet ik 89 kilometer volbrengen om op de twintigduizend te komen. Ik had erop kunnen rekenen met een oostenwind maar ik heb wind tegen op de heenreis en dat valt me soms best even zwaar. Toch blijven we gewoon knallen! Ik duik na Wittelte het bos en kom niet in Dwingeloo. Bij het planetron zet ik koers naar Lhee en vanaf daar zal ik de route volgen zoals ik die de zaterdag van de vakantie heb gedaan. Bij Spier het viaduct over en vervolgens via Wijster naar Mantinge. Halverwege stop ik even voor een sigaartje maar heb mezelf iets beloofd en fiets daatna snel weer door. Tond een uur of half vier ben ik in Aalden en hier stap ik af voor een grote softijs.

Omdat ik morgen de Pioneer drie jaar heb, mag ze in bad en dat is ook nodig! Het euvel speelt weer op dat het terug valt in de 'oorspronkelijke' versnelling Ik heb de fiets gekocht met 27 versnellingen maar door een defect aan de naar zijn daar nu 18 van over. Het betekent dat ik de versnellingen moet instellen op loodzwaar om op het normale fietstempo te komen. Als het dan terug valt in de oude versnelling valt het opeens heel zwaar. Ik zal het ketting en de tandwielen morgen borstelen en hopelijk geeft dat het gewenste effect. Het loopt echter als een rode draad door deze middag en vooral bij tegenwind is het erg vervelend. De laatste loodjes vanaf Aalden. Ik ga halverwege rechtsaf een weggetje in en weet waar ik ga uitkomen. Ik zigzag een beetje richting Sleen en dat is erg aangenaam met deze wind. Ik heb een boodschapje in Sleen! In 2015 fiets ik voor een pak koffie naar de Albert Heijn in Sleen en vandaag staan koffiefilters op het programma. Daarnaast neem ik een flesje ijsthee en een paar broodjes mee en fiets naar het bankje op de brink. Daar geniet ik van de zonneschijn, broodjes, ijsthee en een rokertje. Het is net vijf uur geweest als ik achterover ga liggen. De windrichting heeft de terugweg voor me bepaald. Ik wil hetzelfde fietsen als afgelopen dinsdag. Ik ga over Erm een stukje in de richting van Nieuw Amsterdam en ga dan rechtsaf over Achterste Erm en Holsloot naar de brug waar ik dinsdag de tocht moest in korten. Ja, het was een héél eind geweest en ik ben blij dat ik het niet heb gedaan! Dinsdag heeft me geleerd dat ik tot Zwinderen aan de stille kant van de vaart kan fietsen en dat na dit dorp het fietspad begint. De teller staat geregeld op 27 kilometer en ik hoef daar weinig moeite voor te doen. De kilometerteller vertelt me dat ik al een eind op weg naar huis ben als we de twintigduizend halen, maar het gaat zeker gebeuren! Na Noordscheschut ga ik, evenals dinsdag, op de automatische piloot over het industrietterrein van Hoogeveen en kom wonderwel uit bij het kruispunt naar Pesse en Fluitenberg. Na Fluitenberg rook ik een sigaartje en merk ik pas hoe moe ik ben. Een rekensommetje leert me dat ik vlak na Ruinen over de twintigduizend ga en ik moest dat vieren met nog één ijsje. Dat moet dan van de ene specifieke ijsboetiek zijn en deze blijkt gesloten op zondag. Dan hoeft het niet van mij en fiets ik door. Ik heb net Ruinen verlaten en ben ter hoogte van de molen als de teller verspringt naar 20.000 kilometer. Ik ben om kwart voor acht thuis en heb dan 96 kilometer gefietst voor vandaag. Enigszins haastige kilometers en dat is vooral datgene dat ik op dit moment voel in mijn benen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten