woensdag 17 april 2019

Het zilveren goud: april 1994 deel V



Vol goede moed loop ik de trap op. Ik heb de titels in de telefoon gezet en zelfs nog met ruimte voor aantekeningen met betrekking tot de persingen. Camera in de andere hand en, niet te vergeten, Winston G. Deze single kwam gisteren ter sprake toen ik het met Albert had over het overlijden van liedjesschrijver Les Reed. De single lag nog beneden en heb ik zojuist terug gezet in de jaren zestig-bak, hoewel die jaren in de Blauwe Bak heeft mogen vertoeven. Ik kniel neer voor de bak die Elvis' singles uit de jaren vijftig en zestig hoort te bevatten en dan...? Ik begin maar vooraan bij de Duitse 'Jailhouse Rock' en tref alleen 'A Fool Such As I', maar dan de uitvoering zoals ik hem een paar jaar geleden heb gekocht. Geen spoor van de singles die ik nu aan jullie ga voorstellen. Het klopt enerzijds wel. Er is een tijd geweest dat alle singles gemengd op alfabetische volgorde hebben gestaan en met name een gedeelte P en R lijkt te ontbreken. Ik had een deel in een bananendoos in de kamer staan in Nijeveen en vond daar pardoes de single van The Precisions die ik al een paar maal had 'verloren' in veilingen op Ebay. Met andere woorden: Geen foto van singles vanavond maar het hoesje van eentje, hoewel geen van de singles een hoes heeft als ik ze in 1994 aantref. Hoe ik bij dit nestje van Elvis ben gekomen, daar ga ik het binnenkort over hebben. Feit is dat de partij ons bezig zal houden tot halverwege mei! Vandaag ga ik het uitsluitend hebben over de koning van de rock'n'roll en wat hij in mijn leven heeft betekend.

Mijn zus kan het nieuws nog wel herinneren. Zij is dan bijna elf en we zijn op vakantie in Nunspeet. Jawel, ik ben ook al mee! Ze weet nog te herinneren dat heel veel mensen op de radio geschokt waren door het nieuws, hoewel ze zelf nauwelijks iets kende van Elvis. Ik ben pas twee jaar, nog niet zindelijk en fietsen en schrijven moet ik ook nog leren. Vader vertelde wel eens dat hij en zijn maten 'spijbelden' van de zondagschool en dat het kwartje van de collecte in de put ging en dat ze gingen voetballen. Bij minder weer zochten ze onderdak in het plaatselijke hotel waar een jukebox stond. Vader zegt 'Rock Around The Clock' te kunnen herinneren, maar geen woord over Elvis. Moeder is, buiten haar kinderen om, ook bespaard gebleven van de rock'n'roll. Vader investeert eind jaren vijftig flink wat guldens in een verzameling singles en EP's, maar dat is uitsluitend geestelijk repertoire. 'Schlafe Mein Prinzchen' van Papa Bue's Viking Jazz Band is de enige uitzondering op de regel en hoewel ik nog steeds helemaal uit mijn dak ga op het nummer (ik heb de single eens mee uit het huis 'gesmokkeld'), kun je het onmogelijk rock'n'roll noemen. Nee, Elvis is gedurende zijn leven niet tot nauwelijks voorbij gekomen in huize Louwsma.

Op de middelbare school leer ik Henk kennen. Ik ken zijn vader vrij goed omdat die 'inval-melkboer' is en de SRV-man altijd bij ons koffie drinkt op zaterdag. Henk is niet zomaar 'fan' van Elvis: Zijn hele leven staat in het teken van The King. Hij staat op en gaat er mee naar bed. Intussen wisselt hij allerhande details uit over Elvis en weet in veel gesprekken altijd een link te leggen met Elvis. Dat is ook wel eens vervelend. Henk is echter wel de reden dat ik vaker ga opletten als Elvis voorbij komt op de radio. Toch is het de tijd van de jukebox-revival en dan zijn vooral singles uit de late jaren vijftig en vroege jaren zestig erg gewild. Verhoudingsgewijs zijn platen van Elvis dan onbetaalbaar. Elvis blijft dus lange tijd onbereikbaar voor mij met vijf gulden zakgeld per week. Dan is het woesndag 18 juli 1990. Ik word 's ochtends gewekt met het nieuws dat mijn zus is bevallen van een gezonde dochter. Ik ga in de woensdagen in juli en augustus vrijwel wekelijks naar de rommelmarkt en braderie in Workum en vandaag heb ik een extra 'target'. Ik moet een single zien te vinden die ik voor immer kan koppelen aan de geboorte van Anja.

Ik snap het nog steeds niet. Het is de dag van het jaar dat de braderie is uitgerekt door het hele centrum van Workum en heeft dus een lengte van een paar kilometer. Ik kijk haastig op ieder schap en er is werkelijk geen single te vinden. Op eentje na: Deze heeft een paar 'duurdere' singles uit de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. En zo sta ik in handen met 'Wooden Heart' van Elvis. Niet bepaald de parel uit zijn rijke repertoire en het plaatje zit slechts verpakt in een flauw plastic hoesje. Het moet 3,50 gulden kosten en ook dat is met eigenlijk té gortig. Toch heb ik geen andere keuze want ik zal en moet vandaag een plaat kopen! Zo komt op deze gedenkwaardige datum (en kan de dag ook nog als gisteren herinneren) de eerste single van Elvis mijn collectie binnen. Een paar maanden later volgt 'Jailhouse Rock' en daarna slaag ik er geregeld in om goedkope singles van Elvis te vinden. Nog steeds leef ik in de veronderstelling dat Elvis en Cliff Richard zonder meer geld waard zijn, evenals The Beatles. Toch zijn de prijzen drastisch gekelderd en zijn alleen de inheemse persingen met fotohoesjes in een sublieme staat een paar euro's of tientjes waard. De stevig gedraaide hits zijn niet meer dan vijftig cent of een euro bij de kringloopwinkel en bij de 'verzamelaarswinkeltjes' worden ze al vaak in de kliko gegooid.

Hoewel ik bepaalde plaatjes van Elvis nog altijd erg geinig vind, is de liefde nooit gegroeid tot proporties zoals bij Henk of mijn latere maat Freddy (waarvan ik in 1997 nog een nestje Elvis-singles koop). In 1994 meen ik nog met echte collector's items te maken te hebben en dat zou hebben kunnen kloppen als de platen in een betere staat waren. Over de staat van de platen ga ik jullie binnenkort meer vertellen, hoewel je het geluid ook zelf kan nabootsen door spekjes op te bakken in de koekenpan. Dit zijn de zeven Elvis-singles die in 1994 mijn collectie binnen komen.

1733 EP Elvis By Request (RCA, Nieuw Zeeland, 1962)
1734 Good Luck Charm (RCA, Duitsland, 1962)
1735 Devil In Disguise (RCA, Nieuw Zeeland, 1963)
1736 A Fool Such As I (RCA, Duitsland, 1959)
1737 Can't Help Falling In Love (RCA, Duitsland, 1961)
1738 Stuck On You (RCA, Nieuw Zeeland, 1960)
1739 Sentimental Me (RCA, Nieuw Zeeland, 1962)

De singles uit de komende afleveringen hebben geen hoes en het ontbreken van zo'n accessoire maakt dat veel singles praktisch niet te draaien zijn. Waarom ze toch mijn collectie binnen komen en waarom ik altijd heb geprobeerd om de collectie compleet te houden, daarover vertel ik jullie de volgende keer meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten