maandag 25 november 2019

Singles round-up: november 3



Wie? Wat? Waar? Welke platenbeurs??? Ik denk dat ik gisteravond iets te hard van stapel ben gelopen. Een platenbeurs? De 'eerste platen- en cd-beurs van Steenwijk', staat er in de promotie voor de beurs. Ik heb me wijselijk stil gehouden want in 2002 en 2003 zijn er reeds een aantal platenbeurzen in Steenwijk. Ik ken Bert in eerste instantie via het Avro-forum en ben onbewust een luisteraar van zijn radioshows. Bert doet aan 'syndicated shows': Van tevoren opgenomen shows waarin hij neutraal blijft en gaten open houdt voor de radiostations om hun promo's en jingles te draaien. Op deze manier is zijn 'Flashback'-show bij vele lokale en regionale zenders te beluisteren. Bert is een echte vinyl-man en begrijpt de behoefte van een platenbeurs in Steenwijk. De beurs wordt gehouden in het gebouw van de lokale radio zodat er ook meteen live-radio kan worden gemaakt. Bovendien hoeft hij daarmee geen sporthal te vullen en is het klein maar fijn. Een ruwe schatting vertelt me dat er ongeveer vijftien standhouders zijn geweest maar wel met duizenden singles en elpees in de aanbieding. Ook piratenhits en een paar hele interessante singles. Ik heb even in de handen gestaan met een Nederlandse persing van Fortes Mentum, een stukje verloren Engelse psychedelica. Vijftien euro is geen verkeerde prijs maar daarvoor kun je ook tientallen singles kopen bij mijn kameraad even verderop. Vandaag het tweede en vermoedelijk ook het derde deel van de 'Singles round-up'. Als ik het echt goed wil doen, moet ik ook meteen het vierde deel doen zodat ik me kan gaan concentreren op de aanstaande Blauwe Bak Top 100.

* Tyrone Davis- I Can't Make It Without You (Frankrijk, Brunswick, 1974)
* Tyrone Davis- How Sweet It Is (US, Columbia, 1980)
Ik begin meteen met een 'double shot'. De Franse single kost slechts anderhalve euro bij dezelfde dealer als Julie Driscoll en Fortes Mentum. Waar voor het geld? Jazeker! 'I Can't Make It Without You' is in een zeer gave conditie en is bovendien een heerlijk nummer van Davis. 'How Sweet It Is' is uiteraard een cover van de Marvin Gaye-klassieker en is me iets te gladde disco. Hiervan moet ik de b-kant nu even proberen. De vorige eigenaar heeft 'A' geschreven op de kant van 'I Can't Wait' en dat klinkt bij het intro meteen als klassieke Tyrone Davis. Ondanks het styreen en de prijs van vijftig cent klinkt de plaat erg behoorlijk. Beide kunnen zo in de Blauwe Bak-koffers!

* Deep Feeling- Do You Love Me (NL, Page One, 1970)
Het is oktober 1998 als ik op een zaterdagmiddag laat naar de markt ga in Ashton-under-Lyne. Ik koop die middag een paar cassettes (waaronder 'Trespass' van Genesis en het debuut van Sophie Zelmani) en kijk rond voor een nieuwe walkman. Dat laatste zal ik uiteindelijk niet kopen en mag dan de walkman van een andere 'companion' lenen. Die is hij voorgoed kwijt, ook al heeft dat meer met zijn abrupte vertrek te maken dan met mijn eerlijkheid. Die middag loop ik ook een 'charity shop' binnen. In Engeland heeft ieder 'goed doel' haar eigen (kringloop-)winkel en hier vind ik onder andere twee singles van Deep Feeling op Page One en DJM. Eén daarvan is 'Do You Love Me', maar ik laat ze beide in Mossley liggen als ik een jaar later terug ga naar Nederland. De reden? 'Do You Love Me' is een vertraagde versie van The Contours' 'Do You Love Me' maar dan totaal niet leuk.

* The Dells- Hallways Of Your Mind (US, Cadet, 1969)
De a-kant zorgt voor een enorme verrassing in 'The Vinyl Countdown' want ik verwacht een ballade van The Dells. 'Hallways' is niet alleen upbeat, het heeft ook de 'Cadet Concept 12'-methode toegepast gekregen. Dat betekent een zeer ruimtelijk stereo-geluid. Ook hier moet ik de b-kant nog proberen. 'I Can't Do Enough' is meer de klassieke Dells met weer die harmonieën. Ook deze single is vrij ongeschonden gebleven ondanks het styreen, hoewel het toch een gezellig kraakje heeft. Als bonus komt het met een Wirl-hoesje en dat is altijd welkom.

* Sacha Distel- Rain Drops Keep Fallin' On My Head (UK, Warner Bros., 1969)
Ja, Engelse persingen word ik altijd blij van. Ook al is Sacha Distel het aanhoren niet waard als je, net zoals mij, teveel waarde hecht aan B.J. Thomas' betere uitvoering. Voor in het archief!

* Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity- This Wheel's On Fire (Duitsland, Polydor, 1968)
Ik doe niet aan papieren of digitale zoeklijstjes. Toch denk ik onderweg naar Steenwijk aan een aantal singles welke 'leuk' zouden zijn. 'Alone Again Or' van Love is daar eentje van maar ook deze van Jools en Brian. Tot mijn grote geluk vind ik eerst de heruitgave (die ik ooit heb gehad maar niet emer kan vinden) en vervolgens het origineel. Er gaat ook nog 25 procent van de prijzen af en dus heb ik voor zes euro een gaaf exemplaar in mijn bezit. Blijft een knalnummer en geeft me keer op keer kippenvel. Weer eentje van de niet-bestaande zoeklijst!

* Ellis- El Doomo (NL, Epic, 1974)
Het AVRO-forum is al even ter sprake gekomen. Of zou dit wellicht toch het 'Golden Beat Years'-forum zijn geweest? Feit is dat ik tweemaal een Top 100 organiseer van platen uit de jaren zestig en zeventig die geen hit zijn geweest. Het is mijn goede vriend Theo die 'El Doomo' aan draagt. Tot dan toe alleen een titel uit het 'Hitdossier' voor mij en ik vermoed dat het een Spaans gezelschap is. Niets is minder waar: Ellis is Steve Ellis, de zanger van The Love Affair en deze geweldige plaat wordt geproduceerd door niemand minder dan Roger Daltrey! Leuk om deze op vinyl en in fotohoes te hebben, ook al verdient het vinyl meteen al een 'upgrade'. Hij is een beetje stuk gedraaid door de vorige eigenaresse die haar naam achterop het hoesje heeft geschreven.

* J.B. Euson- Amen (NL, CBS, 1967)
Julio Bernardo Euson is de naam en hij maakt in 1967 zijn eerste single in Nederland. Als soul-zanger zal hij weinig succes kennen, ook al staat 'I Want You Around Me' in 1968 in de Tipparade en is het bijna een halve eeuw de Week Spot op Soul-xotica. 'Amen' is natuurlijk het kerkelijk lied maar wordt vreemd genoeg toegeschreven aan de heren Cees De Man (pseudoniem van Johannes De Heer? lol) en ene Van Der Sluys. Otis Redding doet het eveneens in 1967 en dat zal in 1968 een postume hit opleveren. Euson's versie heeft een lekkere stampende begeleiding en maakt het welhaast geschikt voor de gospel-koffer. 'Where Can My Lover Be' is door Euson zelf geschreven en kan zo in de Carib. Euson zal pas in 1971 zijn eerste grote succes hebben met 'Both Sides Now'. De plaat gaat voor de b-kant in de Blauwe Bak-koffer. Als het daar niet meer past, kan het alsnog in de gospel-koffer voor 'Amen'.

* Fat Larry's Band- Center City (UK, Wmot, 1977)
Mijn collega Lee draait dit nummer als zijn 'Spin Of The Week' in zijn Northern Soul-show op Wolfman Radio. Youtube heeft hem het nummer aanbevolen op grond van eerdere zoekresultaten en hij kent alleen 'Zoom' van de band. Dat is de eerste keer dat ik deze hoor hoewel ik natuurlijk 'Fascination' al een tijdje in de Blauwe Bak heb staan. Ik had niet verwacht dat ik de single een week later in de koffers zou hebben, maar dat is nu het geval. Het trekt ook 'Fascination' mee uit de reserve-Blauwe Bak en in de koffers.

* Tom Fogerty- Good Bye Media Man (Duitsland, Bellaphon, 1971)
Tom heeft Creedence Clearwater Revival net verlaten als hij debuteert met deze single. Ik heb ook 'Joyful Resurrection' in de verzameling en dat is een rechtstreekse 'rip-off' van Creedence en dat is verrassend genoeg niet het geval met 'Good Bye Media Man'. Een leuk nummer waar ik nog wel even aan moet wennen want ik moet zeggen dat ik dit niet kende van Fogerty.

* The Four Tops- Walk Away Renee (NL, Tamla Motown, 1967)
Op de fancy fair in Sneek in 1995 neem ik een aantal lege hoesjes mee van 'Walk Away Renee' van The Four Tops. Ik heb de single ooit nog in Molkwerum gekocht als ik me niet vergis, alleen... is dat schijfje al tien jaar zoek. Mijn kameraad uit Zwolle heeft deze tweemaal liggen en ik had de ander ook moeten meenemen. Deze 'Renee' kraakt me net ietsje te hard, maar dan opnieuw: Deze gaat waarschijnlijk gewoon de jaren zestig-bak in.

* Aretha Franklin- I Never Loved A Man (UK, Atlantic, 1967)
Een fraaie 'double-sider' op het eerste oog. Toch heeft de vorige eigenaar de a-kant ernstig mishandeld waardoor een hele harde tik is ontstaan en de plaat halverwege strandt. Gelukkig is de b-kant verschoond gebleven van dit alles en daar vinden we het uitstekende 'Do Right Woman, Do Right Man' dat ik toch eigenlijk liever in de versie van Otis Clay hoor. Het mag evenwel in de reserve-Blauwe Bak.

* Lesley Gore- Judy's Turn To Cry (UK, Mercury, 1963)
Een bekend gegeven in de popmuziek in de jaren zestig en zeventig. Als een artiest(e) een grote doorbraak heeft gehad, is het de moeite waard om het te volgen met een 'antwoord' op de vorige plaat. Soms wordt het concept ook helemaal uitgemolken. Lesley heeft in 1963 haar grote hit met 'It's My Party' waarin ze naar hartenlust wil huilen nu Judy er met haar vriendje vandoor gaat. Een paar weken later heeft Lesley een update. Het is weer goed gekomen tussen haar vriendje en haarzelf en dus is het de beurt aan Judy om een partij te janken. Ik heb een ontzettend groot zwak voor Lesley Gore en wellicht dat nog meer singles gaan volgen. Ook zou ik beslist nog eens een berichtje moeten schrijven, ook al is het alleen maar om te delen dat ze een bepaald woord niet mocht zingen van de platenmaatschappij...?

* Ofra Haza- High (UK, CBS, 1983)
Het is een vreemde gewaarwording als rond 1988 plots de zang uit de luidspreker klinkt van een Hebreeuwse dame. Als je net bent gewend aan het gejodel, valt opeens de loodzware electro-beat in. 'Im Nin'Alu' is een redelijke hit en ik heb de single al een paar jaren in de verzameling zitten. Nu heb ik hier 'High'. Zo heet het in het Engels. Op de b-kant heet het 'Hi' en wordt uitgesproken als 'Gai'. Dat is inderdaad de Hebreeuwse versie en dat heeft een hoog Eurovisie-gehalte. 'High' is me helaas ook te poppy voor de Blauwe Bak. Wel een leuk nummer waar je goede luim van krijgt!

* Bobby Hendricks- She Used To Hold Me (US, Williams, 1968)
Nee, het heeft niets met Jerry Williams van doen. Helaas. Bobby Hendricks brengt ons een lekkere dosis deep soul en herhaalt het trucje op de keerzijde: 'Go On Home Girl'. Beide kunnen prima in de Carib en daarom gaat het de koffers in.

* Al Hudson & The Soul Partners- Real Love (Jamaica, ABC, 1977)
Zeer fraaie midtempo van Hudson en zijn Soul Partners in 'crime'. Een Jamaicaanse persing en dus met een doorlopende kraak/ruis op de achtergrond. Maar het geeft dit prachtige nummer alleen maar meer sfeer. Blauwe Bak-koffer! 'You're So Wonderful' op de keerzijde is meer uptempo maar heeft ook meer last van 'distortion'. Ik hou het dus bij 'Real Love'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten