zaterdag 9 november 2019

Eretitel: 'I'll Be There'



Belofte maakt schuld en als je belooft om ergens te zijn dan moet je op tijd vertrekken. Ik heb het momenteel 'druk' met 'The Big One' in Engeland, hoewel er wel meer hectische afleveringen zijn geweest. Ik ben vrijdagmiddag van vier tot zeven in de lucht geweest. De stream liet 's avonds nogal te wensen over. Aan het einde van de rit heb ik een 'aftershow' van veertig minuten gedaan. Vandaag ben ik om één uur begonnen tot half vier. De verbinding is nooit zo goed geweest vanaf 'The Big One' als vandaag. Normaal gesproken zijn er interrupties door de non-stop-jukebox. Nu heeft het vijf uren gedaan over 'Cherish' van Madonna! De chatroom is al een uur leeg en eigenlijk wil ik vanavond hier publiceren en dus besluit ik vanavond geen 'aftershow' te doen. Morgen ga ik om drie uur beginnen met twee uren soul, dat heb ik nu al besloten. Ik kom mijn afspraken altijd na, hoewel het nu opeens twee dagen later is, maar ik zal het goed maken. Ik zal hier niet eenmaal zijn maar 'I'll Be There' drie keer!

3. The Jackson 5 (1970)
Soms kan een cover een origineel zwaar beschadigen en dat is het geval bij 'I'll Be There'. Ik leer het nummer kennen dankzij de uitvoering van Mariah Carey in haar 'unplugged'-sessie voor MTV en ontdek daarna het origineel van The Jackson 5. Carey heeft dan al een hele grote hit gehad met het nummer en omdat het een vrij letterlijke lezing is, neemt dit veel van mijn liefde voor het nummer weg. Mariah Carey is de stoplap op Sky Radio en ik prijs mezelf gelukkig dat ik de horecagelegenheden vermijd waar dit als sfeermuziek wordt gedraaid. Het is jammer maar helaas, maar The Jackson 5 moet tevreden zijn met een derde plek. Als ik het nummer nu eens ietsje eerder had leren kennen?

2. Gerry & The Pacemakers (1965)
Ach vooruit! De nummer twee is ook erg leuk hoewel het in 2018 een ontdekking is voor mij. Het nummer is oorspronkelijk geschreven en uitgevoerd door Bobby Darin. Hij gebruikt het in 1960 als b-kant voor zijn single 'Bill Bailey'. Het liedje wordt populair in de Cavern Club in Liverpool en Gerry & The Pacemakers is de eerste Merseybeat-groep welke een grote hit scoort met dit liedje. Elvis zal het in 1969 op de plaat zetten en daarna zullen er meer volgen (waaronder Cissy Houston en Mama Cass). Je kan van Darin zeggen wat je wilt maar hij weet hoe je een fraai popliedje moet schrijven. Gerry & The Pacemakers' versie maakt het voor mij de nummer twee in deze 'Eretitel'.

1. Jess Glynne (2018)
Deze 'Eretitel' is oorspronkelijk een 'Listen Carefully I Shall Say This Only Three Times' uit juni 2018. Jess Glynne heeft vriend en vijand net verrast met haar nieuwste single en dat vormt voor mij de inspiratie voor een 'Listen Carefully' met deze titel. Ik ben al vijf jaar een beetje 'getrouwd' met Jess Glynne. Haar bijdrage aan 'Rather Be' van Clean Bandit maakt dit nummer tot mijn ultieme favoriet van het jaar en ik heb inmiddels 'Tuesday Night Music Club' als ze haar solo-singles uitbrengt. Het is té poppy voor 'Floorfillers' en dus heb ik de dinsdag nodig om mijn liefde voor Jess te getuigen op de radio. Is de liefde minder geworden? Ik moet bekennen dat ik niet heel kapot ben van haar meest recente album en ook vind ik het niet een hele sterke live-zangeres en dan met name in de meer gedragen nummers. Jess is een beetje getrouwd met de studio en de autotune en past het beste in de meer upbeat liedjes. 'I'll Be There' is wat dat laatste betreft een schot in de roos, weer ouderwets als 'Hold My Hand' en een heuse 'Tuesday Night Music Club' en 'Afterglow' favoriet.

Ik zou maar wel een wekker zetten want ik durf niet te beloven dat het op een vroege ochtend wordt gepubliceerd, maar bij de volgende 'Eretitel' krijgen jullie driemaal ontbijt op bed van mij. Ik zal zorgen voor drie licht verteerbare ontbijtjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten