zaterdag 30 november 2019

Eretitel: 'Cloud Nine'



De Blauwe Bak Top 100 is nu dan toch echt een feit. Ik heb vanavond de eerste 29 singles gedraaid die het niet hebben gehaald en daaruit mag ik vaststellen dat dt Top 100 zeer geslaagd is. De 'bubbling under' bevat namelijk ook 'pijnlijke' momenten, maar een top 100 samenstellen gat nooit zonder tranen. Volgende week en de week erna draai ik de overige 69 singles uit de 'bubbling under' en op 21 en 28 december presenteer ik de volledige top 100 in 'Do The 45'. De voorbereidingen op de eerste berichten zijn al gemaakt en ik hoop morgenmiddag de foto's te kunnen nemen. De 'Eretitel' is blijven liggen en dus jas ik die er eerst doorheen voordat ik de maand ga besluiten met de 'Eindstreep'. Vandaag gaan we de zevende hemel voorbij en zoeken driemaal een plekje op 'Cloud Nine'.

3. Evanescence (2006)
Ik heb de zondag ervoor de eerste 'Summer Spirit Of' gedaan met de veertig best verkochte singles in Engeland gedurende de zomer van 1969. Gedurende een aantal weken zal ik platen uit de 'bubbling under' van de top 40 of top 50 draaien en 'Listen Carefully' baseren op een titel uit deze lijst. Het begint al niet eenvoudig en dan kom ik op de titel 'Cloud Nine'. Het nummer van The Temptations is door vele verschillende artiesten uitgevoerd en het is een kwestie van goed zoeken om een alternatief te vinden dat de drie-eenheid compleet maakt. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij Evanescence. Een band waar ik nog nooit iets mee heb gehad en dat ik dus ok zonder een gevoel van emotie op drie zet.

2. The Temptations (1969)
Natuurlijk staat er veel Motown in deze 'Summer Spirit Of'-lijsten. Als de handel in Amerika een beetje in zakt, is daar opeens de BBC met dj's als Tony Blackburn die ervoor zorgen dat Motown de hitparade domineert in Engeland. Menig oude single moet opnieuw worden geperst om aan de populariteit te voldoen. Dat is weer niet het geval bij 'Cloud Nine' want dat is een oorspronkelijk nummer uit 1969. Klassiek genoeg voor de nummer 1 maar zoals jullie onderhand zullen weten, geef ik altijd de voorkeur aan de 'underdog'. The Temptations staat vandaag op twee.

1. Winston G. (1966)
Natuurlijk kan ik een foto van het label zoeken op Google, maar waarom niet een prent van Johnny Dynamite aka Winston Gork. Gork's familie komt oorspronkelijk uit India en de jonge Winston zet zijn eerste voetstappen in de muziek in de midden jaren zestig. Het is rond dezelfde tijd dat hij met het team van Tom Jones 'Cloud Nine' op de plaat zet. Een plaat die ik had kunnen noemen in de laatste 'Blauwe Bak Veteranen' als deze nog in de Blauwe Bak had gestaan. De 'novelty' staat nu in de jaren zestig-bak. Winston zal namelijk in de vroege jaren zeventig neer strijken in Den Haag en platen maken met de band Cobra. Na het uiteengaan van Cobra verdwijnt Gawke (zoals hij zich dan noemt) van het toneel. 'Cloud Nine' komt moeilijk op gang. Het is eerst té stijf maar bij de brug komt hij los en dan wordt de plaat opeens interessant. Het past echter niet meer bij de 'big ballads' zoals die tegenwoordig in de Blauwe Bak staan, maar hij mag nog altijd op nummer 1 met zijn 'Cloud Nine'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten