dinsdag 21 november 2017

Week Spot: Fatback Band



Het is niet de eerste keer dat Fatback Band de Week Spot heeft. Bij de eerste keer heet het nog de 'Tune Of The Week' en is de 'Soul-x-rated' de enige manier om het met de wereld buiten Facebook te delen. Ik moest toch even zoeken want ik geloof niet dat ik ooit écht over Fatback Band heb geschreven. Dat klopt! In juni 2012 is het een kattenbel met wat gebral in de ruimte. Niks geen geschiedschrijving over de groep buiten feitjes uit het 'Hitdossier'. Ik ben de schaamte voorbij met 'Wicki Wacky' als 'Tune Of The Week'. De plaat hóórt immers niet in de Blauwe Bak thuis want daarvoor is het veel té funky? Ik kan me nog herinneren dat ik in 2012 moeite heb deze zin te schrijven. Waarom zou een funk-plaat niet in de Blauwe Bak mogen? Wellicht het enige spoor van het beruchte Northern Soul-snobisme? Anno 2017 gaan Northern-kneiters de jaren zestig of zeventig in en staan disco en funk gebroederlijk naast elkaar in de Blauwe Bak. Ik presenteer jullie vandaag trots de nieuwe Week Spot: 'Gotta Learn How To Dance' van Fatback Band uit 1975.

Ik ben in 2012 bezig met de Blauwe Bak Top 40 over het tweede kwartaal van dat jaar als ik ook een podcast wil maken met de 'bubbling under'. Volgens mij blijft deze in de demo-status hangen. Ik ben op een paar na de hele rits kwijtgeraakt bij de computercrash van 2013, uitgerekend twee weken nadat ik mijn Podomatic-account heb leeggekieperd en gesloten. In deze bewuste Top 40 staan enkele platen die ik soms als twintig jaar eerder heb gekocht en daarvan is 'Wicki Wacky' van Fatback Band eveneens een voorbeeld. Het verschijnt in 1985 als keerzijde van de Engelse uitgave 'Is This The Future?' en zo koop ik de single omstreeks 1996. Ik woon goed en wel in Nijeveen als ik door mijn bakken singles ga op zoek naar mogelijke Blauwe Bak-aanwinsten. Sindsdien staat Fatback Band in de reserve-Blauwe Bak. In 2013 doe ik nog eens een serie over de vroege Week Spot-platen in 'Do The 45' en deel dit op Soul-xotica. Dat en het Week Spot-kwartet is de enige keren geweest dat ik over de groep en plaat heb geschreven. Soms wordt de band genoemd in een andere biografie en pas in juni komen we de groep opnieuw tegen als ik net deze single heb gekocht. Hierin verklaar ik 'niets te kunnen' met de a-kant, maar dat het in de reserve mag dankzij de b-kant. Dankzij de 'vakantiemixen' is het nummer verder gaan groeien en nu mag het dus de Week Spot heten.

'Who gave birth to the funk', vraagt Joe Tex ons in 1979 op zijn gelijknamige single. Dat is een verhaal waar ik op dit moment niet verder op in ga. Feit is dat het funk-virus in 1970 flink om zich heen mept. Het zal uiteindelijk de connectie vormen tussen Motown en andere zwarte dansmuziek uit de jaren zestig enerzijds en disco anderzijds. Bill Curtis is een gerespecteerd drummer met een lange staat van dienst in vooral de jazz. Hij heeft een droom over een band die funk combineert met de 'fatback' uit de jazz. In 1970 formeert hij de band met toetsenist Billy Hamilton, saxofonist Earl Shelton, zanger-gitarist Johnny King, bassist Johnny Flippin, trompettist George Williams en fluitist George Adams. Hamilton houdt het reeds na een jaar voor gezien en wordt vervangen door Gerry Thomas. De groep maakt in 1972 haar debuut op vinyl middels de langspeler 'Let's Do It Again' op het Perception-label. De groep zit nog steeds bij Perception als in 1973 een aanval wordt gedaan op de hitparade met 'Street Dance'. De single bereikt een 26e plek op de R&B, maar doet in de Hot 100 niet mee. Dat zal de groep de rest van haar carrière evenmin lukken. 'Wicki Wacky' en 'Yum Yum (Gimme Some)' worden in 1975 bescheiden hits in Engeland. De rest van de wereld gaat pas overstag in 1976 met de single 'Spanish Hustle'. Zowel deze als 'I Like Girls' stranden op nummer 101 in de Hot 100, maar zijn wel grote hits op de R&B. Waar Kool & The Gang zich bijvoorbeeld heeft ontpopt tot een mainstream-act, daar zal Fatback Band immer 'underground' blijven. De platen vinden gretig aftrek onder dj's en de dansvloer wordt optimaal benut als de platen worden gedraaid, maar de hitparade is té hoog gegrepen in Amerika.

De bezetting van de groep verandert nog wel eens en op een bepaald moment worden ook zangeressen toegelaten in de groep. In 1978 kort de band de naam in tot Fatback en lijkt 'I Like Girls' een grote hit te worden. Dat de groep in eerste instantie niet landelijk doorbreekt, heeft met toetsenist Gerry Thomas te maken. Hij is tegelijk ook lid van Jimmy Castor Bunch en de tournees van deze groep maken dat hij zich alleen kan richten op Fatback Band ls hij 'thuis' is. Fatback Band treedt dus zeer lokaal op en, zeker in de Perception-tijd, is dat té minimaal voor 'coast-to-coast'-succes. Toch valt het iedereen op dat de groep mateloos populair is in Engeland en in de vroege jaren tachtig vertrekt Fatback Band (dan weer met de oorspronkelijke naam) naar dat eiland waar in de midden jaren tachtig nog een paar grote hits worden gescoord.

Fatback heeft echter nog één 'claim'. In 1979 maakt het de single 'King Tim III (Personality Jock)' en dat gaat een week eerder naar de radiostations dan 'Rapper's Delight' van Sugarhill Gang. Het zou daarmee de eerste rap-hit zijn, maar wie koopt daar iets voor als je naar het succes van de concurrent kijkt? Fatback Band zal nu eenmaal worden herinnerd voor de vroege 'street funk' uit de jaren zeventig en de grote hit 'Spanish Hustle'. Fatback Band is nog immer actief, naar het schijnt, en alleen oprichter Curtis is nog van de partij van de 'oudere' leden.

'Gotta Learn How To Dance' is tekstueel het cliché dat we veel tegenkomen in de midden jaren zeventig. 'Lief' gaat iedere zaterdagavond dansen in de discotheek en ik-persoon wil dus ook leren dansen. Het is verpakt in een zeer aanstekelijke groove en de dame complimenteert het geheel. Hier krijg ik altijd en overal goede luim van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten