maandag 6 november 2017

Raddraaien: Stars In The Sky



Tromgeroffel... en hierbij open ik een versie serie 'Raddraaien'. Hoeveel series? Geen flauw idee, maar wel dat ik in april 2012 ben gestart met het 'Raddraaien'. En dat het me nog altijd even goed bevalt als in de eerste weken. 'Raddraaien' stelt me niet alleen in staat om over platen en groepen en artiesten te schrijven welke ik normaal gesproken niet had kunnen bedenken, ook leer ik geregeld nieuwe feitjes over een plaat. De eerste uit deze nieuwe serie is daarvan weer een schitterend voorbeeld. Het is een liedje dat ik vooral ken in de cover-versie welke het afgelopen jaar alleen maar is 'gegroeid' bij mij. Deze versie staat me minder goed bij, maar ik zal straks even kijken op Youtube, omdat ik té lui ben om naar boven te lopen voor de single. De 'Raddraaier' van vanavond is 'Baby Hold On' van Stars In The Sky uit 1976.

Waar en wanneer? Dat weet ik ook meteen te herinneren! Het is een zaterdagmorgen welke al vele malen voorbij is gekomen in 'Raddraaien'. Het is juni 2009. Net een paar weken alcoholvrij en mijn huisje heeft een opknapbeurt gekregen. Ik ontwaak vroeg op deze zaterdag en besluit een rondje te maken langs de kringloopwinkels in Steenwijk. Ik vind deze morgen de eerste single van Anita Meyer, maar ga aansluitend naar de kringloop in Tuk. Daar kaap ik deze van Stars In The Sky mee. Het is dan een pure gok, ik ken het enkel als Tipnotering uit het 'Hitdossier' en weet dat dit hetzelfde liedje is als die van Eddie Money (maar dat blijkt niet correct, zie verderop). Die kan ik op dat moment evenmin voor de geest halen. Het zou zomaar kunnen dat we Eddie Money nog eens gaan tegenkomen in de 'Eretitel', want er staat me iets van bij dat ik een 'Listen Carefully' heb gedaan met 'Baby Hold On'. Hoewel ik toch vaak verder kijk dan alleen Wikipedia, kan dit vaak een handig opstapje zijn. Helaas... 'Stars In The Sky' brengt ons bij het goede doel met deze naam. 45cat vermeldt alleen deze single en dan heb ik mijn hoop gevestigd op Discogs. Bingo! Dat levert een korte biografie van Stars In The Sky en vanuit daar heb ik aanknopingspunten naar een 'bericht van normale lengte'.

Laten we eens beginnen in de late jaren vijftig. Ongeveer dezelfde tijd als de geboorte van de hoofdrolspelers in dit verhaal. Los Angeles wordt beschouwd als het episch centrum van de muziekindustrie. Hoewel Detroit, Chicago en Memphis ook een stevig partijtje mee spelen, houdt vrijwel iedere grote platenmaatschappij kantoor in Los Angeles. De talloze opnamestudio's in de stad zijn voortdurend vol geboekt. Het werkt bijna als een fabriek en de producenten en de arrangeurs dulden geen repetities in de studio. Een band moet weten wat het wil als het de studio komt binnen zetten en als ze niet capabel genoeg worden bevonden, worden ze ter plekke vervangen door gastmuzikanten. Iedere stad heeft haar eigen groep van 'first call musicians'. Ze hebben vaak een achtergrond in de jazz of klassieke muziek, kunnen notenschrift lezen en zijn in staat om razendsnel een partij te leren spelen. Als het de producent niet bevalt, stuurt deze de muzikanten de studio uit en belt de lijst af totdat de band compleet is. Dit zal in 1965 bijvoorbeeld gebeuren met 'Mr. Tambourine Man' van The Byrds dat feitelijk Roger McGuinn met een groep 'first call musicians' is. Bassist en gitarist Ray Pohlman staat eind jaren vijftig aan het hoofd van zo'n groepje muzikanten dat uit de voeten kan met elk mogelijk genre. De groep noemt zich The First Call Gang. Wijlen Glen Campbell is één van de vroegste leden, maar ook jazzgitarist Barney Kessel. Vanaf 1963 wordt The First Call Gang, ook wel The Clique genaamd, de huisband van Phil Spector's producties. Ook op persoonlijk vlak kan Spector het uitstekend vinden met Kessel.

Als Phil Spector in 1969 werkt aan de productie en het arrangement van 'Let It Be' in London, stuurt deze brieven aan Don en David Kessel, de zoons van Barney. De brieven zijn geschreven op papier met het Apple-watermerk en ook stuurt hij andere souvenirs van het platenlabel van The Beatles. Niet verrassend met zo'n beroemde vader spelen ze beide gitaar en kan Dan eveneens drummen. Hij is in de buurt als John Lennon met Spector zijn 'Rock & Roll'-album opneemt. Spector's vaste drummer Jim Keltner kan niet op tijd aanwezig zijn voor een opnamesessie en dus belt Spector Dan Kessel. De overige muzikanten doen een beetje lacherig als de jonge knaap de studio binnen stapt, maar Spector krijgt hen in een keer stil als hij vertelt dat het de zoon van Barney is. Het is de start van een muzikale samenwerking welke meer dan vijfentwintig jaar zal voortduren. Dan en David Kessel worden vaste muzikale krachten op Phil Spector-producties, maar weten ook tijd vrij te maken voor eigen projecten.

In 1976 maakt het duo de single 'Baby Hold On' met The Milky Way Band als begeleiding. Op het label is geen spoor van Spector te vinden, maar het zou zomaar kunnen dat deze een flinke vinger in de pap heeft gehad. Het 'Hitdossier' stamt uit een tijd van ver vóór Youtube en dat moet je hen soms vergeven. 'Baby Hold On' is dus NIET hetzelfde nummer als dat van Eddie Money, zo hoor ik nu andermaal op Youtube. Ik denk zelfs dat ik deze van Stars In The Sky ook in 'Listen Carefully' heb gehad. Nee, ook toen heb ik blijkbaar dezelfde vergissing begaan. Op 16 mei van dit jaar heb ik 'Baby Hold On' gebruikt, maar dan de liedjes van Eddie Money, The Isley Brothers en The Grassroots. Naar schatting komen we deze begin 2019 tegen in de 'Eretitel', want ik ben pas met titels van 2016 begonnen.

En zo maakt het verhaal een héle andere wending als dat ik eerst had verwacht! Nu ken ik niet alleen het verschil tussen Eddie Money's liedje en dat van Stars In The Sky, maar weet bovendien van de hoed en de rand van de muzikanten. David en Dan Kessel maken in de daaropvolgende jaren nog enkele platen als The Martians, maar ze zullen vooral hun brood verdienen in de band van Spector. 'Baby Hold On' is overigens een 'leuk liedje', niets bijzonders in mijn oren, maar aardig genoeg voor een zondagavond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten