vrijdag 24 november 2017

Niet vergeten: Sarah Darling



Twee van de twaalf singles zijn vanmiddag binnengekomen. Als de postbode me morgen drie bezorgt, kan ik met de 12" erbij de vierde 'Singles round-up' van de maand doen. De laatste in dat geval op woensdag, want ja... volgende week vrijdag zitten we alweer in de laatste maand van het jaar. In 'Tuesday Night Music Club' ben ik vorige week begonnen met de terugblikken. Ik ga iedere dinsdag tot kerst door de speellijsten van twee maanden 'Tuesday Night Music Club' en 'Afterglow' en selecteer daaruit de albums die me het meest hebben aangesproken. Niet zelden ook titels die ik herhaaldelijk heb gedraaid in deze periode en die ik inmiddels een beetje ben 'vergeten'. Zo kwam ik dinsdag twee liedjes tegen uit maart en april die soms in zowel de ene als de andere show hebben gezeten. Bij beluistering herinner ik ze opeens weer en mág ze nooit weer vergeten. Vandaar dat ik eentje alvast met een bericht ga eren, wellicht dat Dia Frampton later nog eens aan bod komt. Vandaag de schijnwerpers op één van 'de grootste hits' uit mijn jaar: 'Wandering Star' van de Amerikaanse zangeres Sarah Darling.

Wolfman Radio is een 200 procent legaal internetradiostation. De radiobaas heeft de eerste maanden van het jaar geen geldzorgen, want het is er gewoon niet nadat hij alle vergunningen en Engelse Buma-Stemra-rechten heeft afgetikt. Hoe wij, presentatoren, aan onze muziek komen, zal hem worst wezen. Zolang wij maar niet stimuleren om muziek op een illegale manier te downloaden of te delen. Met het oog op de legaliteit is het fijn als je daaraan kan houden. In het begin van mijn digitale shows haal ik vrijwel alles vanaf Youtube. De meest complete muziekdatabase op het internet? Wijlen Prince en Rick Davies van Supertramp zien dat anders, zij laten originele opnames meteen verwijderen. Motown heeft eenzelfde soort patent ontwikkeld. Veel Motown-opnames op Youtube zijn nog niet ontdekt of het zijn latere Motorcity-opnames. Iets dat ik geregeld in 'Floorfillers' tegenkom en dat zeer irritant is, zijn de 'promotie'-watermerken in een nieuw nummer. Vooral de dames en heren van platenmaatschappij Spinnin' zijn daar ervaren in: In de brug even snel een adres noemen waar je het nummer kan kopen. Het maakt het 'okay' als een kennismaking, maar voor radio of persoonlijke bibliotheek is het opeens onbruikbaar. Dan komt het moment, eind 2015, dat een radio-collega me wijst op het bestaan van deze database. Je betaalt voor de liedjes en de albums, maar in dat laatste geval is het stukken goedkoper dan iTunes. Nadeel voor 'Floorfillers': De leuke mixen vindt je op Youtube en niet in zo'n database. Voordeel: Ongelimiteerd toegang tot Supertramp en Prince. King Crimson is echter een naam die hier weer ontbreekt, maar die kun je dan stiekem nog 'rippen' van Youtube.

Ik weet niets over de financiële kant van Wolfman Radio en dat gaat ons in principe ook niet aan. Ik weet enkele tarieven van kroegen en winkels met slechts een radio op de achtergrond en dan is Nederland niet mals! Het vestigingsland van 'onze' database kent bijna geen wetten op het gebied van auteursrechten en de bescherming daarvan. Het bedrijf weet legaal te opereren tegen afbraakprijzen. Het resultaat is dat de artiest minder ontvangt in vergelijking tot iTunes, maar ja... zolang de wet het toestaat? Na twee jaar weet ik helemaal hoe de vork in de steel zit, maar dat maakt dit niet tot 'een leuk verhaaltje' voor de vrijdagavond. Feit is dat het de database twee tot drie keer in de week aanvult met nieuwe albums en singles. Voor de genoemde shows worstel ik me tweemaal door de lijsten. Natuurlijk kan ik niet alle zeventig of soms honderd toevoegingen beoordelen. Het gaat op gevoel. Welke titels 'triggeren' mij en zie ik toevallig ook een bekende naam waarmee ik een 'double shot' kan doen? Het is voor een donderdagavond als ik de titel 'Dream Country' zie, het nieuwe album van Sarah Darling. Ik klik de titel aan en zie dan 'Wandering Star' staan. Niet alleen draai ik het die avond de eerste keer in 'Afterglow', ook speel ik meteen met het idee voor 'Listen Carefully' in combinatie met Portishead en Lee Marvin. We gaan Sarah dus sowieso nog treffen in een toekomstige 'Eretitel'! Iedere week maak ik kennis met nieuwe releases en op een bepaald ogenblik 'vergeet' je platen om je weer te richten op een nieuwer product en dat is dus het geval gebleken bij Sarah Darling. Sinds dinsdag 'speelt' het nummer echter weer helemaal voor mij.

Wie is het schatje? Welnu, ze heet écht Darling van achteren. Op dierendag in 1982 wordt ze geboren als Sarah Ann Darling. Haar wieg staat in Des Moines in de staat Iowa en dat is niet de uitgelezen plek op de wereld om het in de wereld van de entertainment een doorbraak te forceren. Het grote publiek ziet haar in 2003 voor het eerst optreden in het televisie-programma 'The Entertainer'. Ze eindigt in de top drie op maar muzikale kunsten, maar is niet de winnaar van de show. De show wordt voor gezeten door de beroemde entertainer Wayne Newton en deze verklaart Darling meer geschikt voor Memphis te vinden in plaats van Las Vegas. Ze volgt het advies op en zal hem jaren later nog steeds dankbaar zijn. O ja, had ik al verteld dat Sarah Darling een country-zangeres is? De database overspoelt me wekelijks met tientallen country-titels en de meeste liedjes halen de shows niet eens. Hoe ik dan toch bij Sarah Darling ben gekomen, is een vraag waarop ik geen antwoord weet. Wellicht dezelfde intuïtie die John Peel ook altijd heeft gebruikt?

In 2008 komt ze onder contract bij Black River en gaat de studio in voor haar debuutalbum. 'Every Monday Morning' verschijnt op 16 juni 2009 en de single 'Jack Of Hearts' wordt genoteerd in een toonaangevende countrymuziek-hitparade. 'Angels & Devils' ziet op 15 februari het levenslicht en is het tweede album voor Darling. Haar platenmaatschappij is eigendom van een zakenman die tevens eigenaar is van ijshockeyteam Buffalo Sabres uit New York. Het is traditie dat daar het nationale volkslied wordt gezongen en in 2011 wordt dit verzorgd door Darling. In de country-scene is ze dan geen onbekende, zonder om meteen van een superster-status te spreken. 'Home To Me' is een grote hit voor haar, vooral omdat ze de tekst voor iedere staat aanpast en er dus verscheidene uitvoeringen zijn van het nummer. Het bereikt eventueel een 34e plek op de Billboard Country. 'Home To Me' verschijnt begin 2013 als een digitale EP en dat is tevens het einde van de samenwerking tussen Darling en Black River. Vijf maanden na 'Home To Me' komt Darling met 'Little Umbrellas', de eerste single in eigen beheer. Het hitparade-succes laat sindsdien op zich wachten. Er zijn inmiddels drie singles getrokken van 'Dream Country', maar het heeft nog geen zoden aan de dijk gezet.

Wat als ze nu eens 'Wandering Star' uitbrengt als volgende single? Kan een muzieksamensteller zó 'hufterig' zijn om dit niet aan de lijst toe te voegen? Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit verder ben gekomen dan dit nummer en de rest van het album zal ik vast nog eens beluisteren. 'Wandering Star' is hoe 'klassieke pop' voor mij hoort te klinken, want nee... dit is niet heel specifiek 'kuntrie'. Ik heb het afgelopen jaar een voorzetje gegeven, nu is het aan Darling om het nummer handen en voeten te geven als single en vervolgens een paar programmamakers die het werk voortzetten. Dit móet worden gehoord! Voor wie het 'gemist' heeft: Sarah heeft een 'audio only'-video van het nummer op Youtube maar ben niet zo van de linkjes op Soul-xotica. Gewoon even zoeken dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten