woensdag 8 november 2017

Classic Week Spot: The Sharpees



Ik heb de lijst wel zes keer bekeken, maar nee... deze plaat is nog nóóit de Week Spot geweest! Sinds ik dat ontdek, weet ik ook dat het de Week Spot van week 45 in 2017 moet gaan worden. In het volgende radio-verhaal zal ik uitleggen hoe het is gekomen, maar ook in deze aflevering van de Week Spot kan ik twee 'mysteries' ontrafelen. Komende vrijdag is het exact vijf jaar geleden dat ik mijn eerste 'Do The 45' heb gedaan op Wolfman Radio. Eigenlijk ben ik dan nog lang niet klaar voor een uitzending, maar als ik een week eerder ontdek welke week het is? De tiende van de elfde maand in het twaalfde jaar en het einde van week 45: Dat móest de start van 'Do The 45' worden. Iets dat bijna vijf jaar helemaal in de ban is gedaan bij Wolfman Radio is het geval dat ik de eerste maanden 'pre-records' doe. Terwijl een collega in Engeland mijn opname afspeelt, pretendeer ik in de chatroom dat ik 'live' de show doe. Maar het plan kan doorgaan: 'Do The 45' maakt haar debuut op 10 november 2012, pas in juni 2013 ga ik 'live' en de rest is geschiedenis. Vandaag staat het thema van 'Do The 45' centraal als de kersverse Week Spot: 'Do The 45' van The Sharpees (1965).

Zonder al té diep op die materie in te gaan, verblijf ik in april 2009 tijdelijk elders. Ze willen me daar, goed bedoeld, ervoor behoeden dat ik weer terug naar de alcohol ga, maar mijn wilskracht is vele malen sterker. Ik heb wat dat betreft heel veel te danken aan de muziek en het vinyl in het bijzonder. Het is een woensdagmiddag als ik voor het eerst 'vrij' wordt gelaten. Naar de kroeg? Euh, ja, ik ben nog wel even in de kroeg geweest voor een Rivella. Verder is het vinyl, vinyl en nog eens vinyl. Deze middag koop ik 'Tired Of Being Lonely' van The Sharpees en als ik het 's avonds draai op mijn Numark ben ik meteen verloren. De plaat komt met stip in de Blauwe Bak. Voor wat betreft de Blauwe Bak: Ik kom dan vooral de platen tegen, ik verdiep me dan nog niet in discografieën en dergelijke. Tijd om vooruit te spoelen? Dan is het opeens april 2010. Het is het uiterste begin van Soul-xotica en het moment waarop ik besluit om dagelijks te publiceren. O ja, dat kan ik ook anders opzoeken. Het is een week later... 18 april 2010. Zondagmiddag is dan niet alleen traditie om te wandelen en te fietsen, maar eveneens om naar 'Het Steenen Tijdperk' te luisteren. Dat wordt op dat moment gepresenteerd door Rob Stenders en hij viert deze zondag zijn 45e verjaardag. In dat kader hoor ik voor het eerst 'Do The 45' van The Sharpees. Ik ben er honderd procent zeker van! De plaat is niet aangekondigd, maar ik kan horen dat het The Sharpees is. Het nummer ken ik wel van Ryan Shaw, maar nooit gerealiseerd dat dit een cover was. Van Ryan Shaw moet ik dan evenveel hebben als van bijvoorbeeld Eli 'Paperboy' Reed en Jamie Lidell. Niet veel dus!

In de jaren negentig droom ik van een radio-loopbaan, in 2010 droom ik nog van toonaangevende clubavonden. 'Do The 45' zou een mooi concept kunnen worden met dj's die uitsluitend van singles draaien. Toch moet ik dit vanuit Steenwijk organiseren en daarvoor is de Veste nu net weer te klein en té bekrompen. 'Do The 45' is al een concessie omdat het hopelijk associaties oproept met de hit van Ryan Shaw. 'The Vinyl Countdown' ontstaat uit hetzelfde idee, alleen bedenk ik deze naam al in 2006 of 2007. Zowel 'The Vinyl Countdown' als 'Do The 45' zal nimmer worden 'uitgevoerd' op de planken. In Los Angeles hebben ze dan wel 45Live, naast een live-clubavond ook een radioshow, maar 'Do The 45' had in 2010 één van de eerste kunnen zijn?

Als ik eind 2011 besluit een Northern Soul-collectie te willen opbouwen, staat 'Do The 45' bovenaan dat lijstje. Ik heb al een beetje rond gekeken. De Amerikaanse One-derful! is voor billijke prijzen te bemachtigen, maar klinkt zoiets niet véél beter op een Engelse persing? Als in 1969 de 'Twisted Wheel' in Manchester begint met haar soul-avonden en een aantal vrijwel onbekende platen 'hits' worden, duikt platenmaatschappij President eens dieper in de materie. De vraag is of President de rechten mag gebruiken van een aantal Amerikaanse maatschappijen en de platen opnieuw uit te brengen? In geval van One-derful! is dat mogelijk en zo verschijnt in 1969 'Do The 45' op de Engelse President. Mijn eerste 'Do The 45' is de demo van deze Engelse. Het heeft een grote rode 'A' op het label van 'Do The 45'. Deze demo's zijn nog flink in trek bij verzamelaars en het kost me een bom duiten. Wat ik ervoor heb gekregen? Een zéér zwakke mono-opname op hevig krakend vinyl. De krasjes heeft het niet aan draaiplezier te danken, want het 'gaatje' is bijna maagdelijk te noemen. Ik heb dus niet veel plezier van deze single die alweer geruime tijd in de jaren zestig-bak staat. Een paar maanden later, juni 2012, koop ik alsnog de One-derful!. Het eerste jaar 'Do The 45' heb ik de plaat 'live' gebruikt voor het intro van de show en dat maakt dat het lawaai maakt aan het begin van de single.

Even voorstellen: Benny Sharp, Herbert Reeves, Stacy Johnson en Vernon Guy. Dat is het kwartet dat door het leven gaat als The Sharpees. 'Do The 45' is de eerste single van het gezelschap en verschijnt op het kleurrijke One-derful!-label. One-derful! is slechts één lid uit een bonte familie. De anderen zijn Mar-v-lus, M-pac en het gospel-label Halo. Platen op One-derful! onderscheiden zich bovendien van andere Chicago-producties uit deze tijd door het geluid: One-derful! is het merk in 'harde soul'. Eind 1965 verschijnt de opvolger, 'Tired Of Being Lonely', en hierin zitten zelfs fraaie harmonieën en nog wat extra dames op de achtergrond. Er verschijnt in 1966 nog een derde single, maar daarvoor is de 'bubbling under' reeds té hoog gegrepen. The Sharpees zal in 1970 uiteenvallen en Reeves overlijdt in 1972.

Toch is The Sharpees niet vergeten! Ik heb twee singles van The Valdons op het Secret Stash-label en datzelfde Secret Stash doet al jaren een serie van speciale uitgaven uit de archieven van One-derful!/Mar-v-lus/M-pac. Zo is een paar jaar geleden een box verschenen van One-derful! en dat bevat ook een niet eerder verschenen single van The Sharpees. Voor mij is de kous wel af voor wat betreft The Sharpees. 'Do The 45' is het thema van mijn show en eigenlijk vind ik 'Tired Of Being Lonely' beter, maar verder heb ik geen wensen om The Sharpees-verzameling verder uit te breiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten