maandag 7 augustus 2017

Raddraaien: Ronnie & The Ronnies



Plannen voor deze week? Er zitten twee afleveringen van de 'Single round-up' aan te komen, maar dat wil ik doen als ik alle elf singles binnen heb. Wellicht een elpee uit 'Het zilveren goud op 33 toeren' in de schijnwerpers? Dat moet ik nog even bekijken. Volgende week maandag is de laatste aflevering van deze rubriek, de volgende woensdag is het tijd voor de singles-variant van 'Het zilveren goud' dat nog twee jaar vooruit kan. Qua 'Raddraaien' schiet het aardig op met deze serie. Vandaag wederom een single uit de jaren zestig-bak, ditmaal het legendarische 'Beestjes' van Ronnie & The Ronnies. Het Engelse 'The' neem ik over van het fotohoesje, de groep wordt vaker gewoon De Ronnies genoemd daar het in de eerste plaats een Nederlandstalige groep is.

Waar en wanneer? Daarvoor moet ik terug naar de kringloopwinkel in het midden des lands. Mijn buurman komt in 2000 aanzetten met het plaatje en mijn ogen lichten op. ,,Die heb je vast wel". Als ik nee schud en steeds meer hebberig begin te kijken naar de smetteloze single in fotohoes, noemt hij een prijs. Vijf gulden. De deal is snel gesloten en sindsdien staat de single in mijn bakken. Overigens is hij niet zo smetteloos als dat-ie op het eerste gezicht lijkt, maar dat geeft de plaat alleen maar extra charme. Hij is gewoon goed genoten door de eerste eigenaar, dat mag duidelijk zijn!

Peter Koelewijn zit op een zomerse dag een biertje te nuttigen op een terras in Amsterdam als plotseling een slungelige jongeman ongevraagd aanschuift. ,,Jij bent Peter Koelewijn, is het niet? Jij denkt dat je aardig kunt zingen, maar ik kan het véél beter. Neem een biertje van me". Zijn naam is Ronnie Schutte en volgens Koelewijn 'deed hij iets onduidelijks in de meubelbranche'. Hoewel Koelewijn vanaf het begin niet is overtuigd door zijn zangkwaliteiten ziet hij wel iets in deze bijzondere verschijning. Hij heeft een rock & roll-liedje op de plank liggen, 'Boem Boem Is Ho', en Koelewijn schiet het geld voor om Ronnie op de band vast te leggen. Als begeleidingsgroep kiest hij voor The Jets uit Utrecht dat voor de gelegenheid De Ronnies wordt genoemd. Koelewijn gaat met de opname onder de arm naar Delta-Negram en biedt het aan voor de prijs van zeshonderd gulden. Achteraf gezien een koopje voor een kant-en-klare productie. 'Boem Boem Is Ho' is de eerste single voor Ronnie Schutte hoewel de platenmaatschappij enkel de naam The Ronnies op het hoesje zet. Het maakt niet uit want het is toch geen hit. Op een zekere avond ziet Koelewijn een film op televisie over iemand die een delirium beleeft en de meest afschrikwekkende beestjes voorbij ziet komen in zijn slaap. Peter pakt zijn gitaar en schrijft binnen de kortste keren een opvolger voor 'Boem Boem Is Ho'.

Opnieuw schiet hij de studio-kosten voor en gebruikt nu zijn eigen Rockets van dat moment om de begeleiding te verzorgen. De opnames kosten Koelewijn elfhonderd gulden en omdat de vorige single geen hit is geweest, vreest hij het ergste als hij aanklopt bij Delta. Directeur Hans Kellerman voorspelt dat dit een hit moet worden en gaat akkoord met de prijs. Hij zal gelijk krijgen. 'Beestjes' wordt een knaller van een hit. Het bereikt een dertiende positie op de Top 40 en wordt eveneens in België uitgebracht bij Discostar. Omdat in Duitsland dan nog altijd de wet van kracht is dat een flink percentage van de muziek op de radio in de eigen taal moet zijn, krijgt dit land een Duitse uitvoering: 'Weisse Mause'. 'Boem Boem Is Ho' is daarvoor eveneens in Duitsland uitgegeven, maar dan gek genoeg in een Engelse vertaling. 'Boom Boom Is Ho' en 'There In The Wilderness' zijn nergens anders verkrijgbaar en Koelewijn kan zich niet eens herinneren dat de nummers in het Engels zijn opgenomen. De volgende single van Ronnie & The Ronnies is 'Help Help'. Een kolderiek nummer met een 'onnavolgbare' tekst in de stijl van 'A Whiter Shade Of Pale'. 'Ikke Ga D'r Eentje Pikke' wordt zowaar nog een hit in België en in 1968 neemt Ronnie ook een cover op van 'Simon Says' van 1910 Fruitgum Co.: 'Simon Weet Het Wel', als b-kant van 'Doe Het Zelf'. Die laatste single is de enige andere Ronnie & The Ronnies-single welke ik tot op heden heb.

Ronnie's platen komen al lang niet meer in aanmerking voor de Top 40 of Tipparade, maar hij maakt in 1969 nog een single. 'De Keeper' heeft 'De Achelse Kluis' op de keerzijde en krijgt eveneens een Belgische release. Daar staat 'De Achelse Kluis' op de a-kant. De kroegen in de streek rondom het klooster De Achelse Kluis, vlak over de Belgische grens, zijn in de jaren zestig tot in de vroege uren open. Voor Koelewijn en andere Eindhovenaren is dit in de jaren zestig een 'last resort' op stapavonden. Delta brengt in 1970 nog de elpee 'Wilde Ronnie' op de markt, maar het is geen verkoopsucces ondanks dat toch veel van zijn eerdere singles voorkomen op de langspeler. Ronnie verdwijnt daarna in de obscuriteit.

Ik koop in de jaren negentig het boekje 'Deksels! We hebben panne!' van Koelewijn. Het is een verzameling van columns die hij in de loop der jaren heeft geschreven. Zeer vermakelijke anekdotes. Over Ronnie & The Ronnies weet hij het verhaal van het optreden in België. Nederlandse kunstenaars roken in 1967 al hasj, maar in België hebben ze dat nog nooit van dichtbij gezien. Na het optreden komen een paar jongens schichtig naar het podium. ,,Hebben jullie hasj bij je?". Drummer Jeroen Ophoff van The Ronnies roept meteen: ,,Ja, kom maar met me mee". De rest van de band kijkt hem vreemd aan want er wordt geen drugs gebruikt binnen de band. De bus is ingeladen en Koelewijn wil net voorstellen om een biertje te drinken ter afsluiting als Ophoff buiten adem komt aanrennen. ,,Snel! In de bus en rijden!", roept hij. Dan vertelt hij het verhaal. ,,Ik had een paar theezakjes in mijn koffer zitten en heb het als hasj verkocht. Weet ik veel dat die jongens er een joint van wilden draaien? Toen de eerste twee groen en geel werden, kreeg ik de meute achter me aan".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten