dinsdag 6 december 2016

Week Spot: Eli 'Paperboy' Reed



Van 'hitlijsten' heb je nooit genoeg en dus begin ik volgende week met een Top 250 over favoriete momenten in Uffelte... Of tóch maar niet? Natuurlijk zit er eens een 'mindere' dag tussen. Er zijn ook dagen die ik ben vergeten. Ik heb het laatst voor de aardigheid even geprobeerd, gewoon een datum in gedachten nemen en zien wat voor gevoel daarbij past. Het is me niet gelukt om een dag of datum te vinden waar ik een rotgevoel bij zou hebben. Ze zijn er best geweest, de mindere dagen, maar zodra ik in de achtertuin ben is dat heel snel weer vergeten. Uffelte, en met name het plekje dat ik heb getroffen, is een magische plek. Zelfs in de stromende regen of bij de tegenwoordige kou blijft het me een warm gevoel bezorgen. Later deze maand ga ik verder terug kijken op 2016 en, nee, wees niet bevreesd: Geen Top 250. Vandaag mag het ook even want de Week Spot ademt 2016 en brengt me terug naar een erg speciaal moment. De Week Spot van deze week is de nummer 79 in de Blauwe Bak Top 100 van 2016: 'Hold Out' van Eli 'Paperboy' Reed uit 2016.

Het is de tijd van het jaar dat Greg weer begint met een verkooplijst. Eerst een paar 'losse' aanbiedingen en dan een lijst met dertig tot veertig singles. De eerste is meteen raak: Een lekker nummer van Tommy Sears uit zijn dj-koffer, maar helaas... ik kan de gevraagde 75 dollar niet ophoesten. Inmiddels heeft hij ook een single van 100 en 300 dollar te koop staan. De latere lijst begint met vijf dollar-platen die ik al heb of die ik niet in de achtertuin wil hebben. Het eerste interessante werk begint rond de twintig tot dertig dollar, zo dat gaat in de 'rare gospel'. Toch moet ik ditmaal verschiet laten gaan. Ik heb het niet breed genoeg voor singles-aankopen en bovendien staan een paar specifieke dingen hoger op de verlanglijst. Ik mis de eerste commotie rond Eli 'Paperboy' Reed. Ofwel... Greg draait 'Hold Out' als een 'cover-up' tijdens zijn Europese tournee in 2015 en maakt pas in november van dat jaar bekend waar het om gaat: Een splinternieuwe opname van Eli 'Paperboy' Reed. Vooralsnog alleen beschikbaar als 20 demo's met een blanco label. De plaat gaat als een lopend vuurtje en het is in januari als Eli Husock op zijn persoonlijke Discogs-account de laatste exemplaren aanbiedt voor honderd dollar per stuk. Ook ik heb getwijfeld, maar... met de verzendkosten wordt dat belachelijk veel. Bovendien gáát het verschijnen op zijn nieuwe elpee. Nu de gospel-collectie serieuzer wordt, moet ik gaan overwegen ook elpees te kopen. Die laatste zin komt uit een bericht van eerder dit jaar, want buiten de rommelmarkten in Nijeveen en Uffelte weet ik de 30-centimeter-schijven andermaal te ontwijken. Het is pas gedurende de zomer wanneer ik ontdek dat Eli 'Hold Out' opnieuw als single heeft laten persen en wel voor 'Record Store Day' van dit jaar. Blij dat ik geen honderd dollar heb betaald voor de 'white label', want voor een tiende (ongeveer...) heb ik het nu alsnog op single.

De platenmaatschappijen hebben het al zwaar te verduren en dat zouden ze voor één dag in het jaar een plaat persen die de volgende dag de vernietiger in moet? 'Record Store Day' is de onschuld al lang voorbij. De 'exclusieve' releases worden vaak al een week van tevoren aangeboden. Sommige platen verschijnen al helemaal niet in de winkel en gaan voor woekerprijzen op Ebay en Discogs. Met de wederopstanding van de vinylplaat (met deze week zelfs een aanbieding bij de Aldi... hellup!!!) kun je je afvragen of 'Record Store Day' nog wel bestaansrecht heeft. De internet-handel mag als een tierelier lopen, de meeste vinyl-liefhebbers kopen het echter toch liever in een fysieke winkel. 'Record Store Day' zorgt voor leuke releases, maar om het misbruik op internet tegen te gaan, zou ik er een maand van maken in plaats van een dag.

Woensdag 27 april 2016. Ook bekend als Koningsdag, ook al maak ik daar niets van mee. Ik heb deze dag uitgekozen om met collega Ina en haar man Henk naar Uffelte te gaan voor electrische klusjes en het internet aan te sluiten. Buiten een enkele uitgestoken vlag en brandende straatlampen (heeft niets met Koningsdag van doen, dan wel met een 'storing') lijken de festiviteiten voorbij te gaan aan Uffelte. Waarbij ik moet opmerken dat ik die dag niet in het 'centrum' ben geweest. Dankzij de handige handen van Henk wordt de boerderij voorzien van lampjes en sluiten we later op de middag het internet aan. Ik word rond een uurtje of drie door hen afgezet in Nijeveen. Ik ben dan al van plan om mijn eerste nacht door te brengen in Uffelte. Hoewel ik daar nog geen kookgerei heb, zal het eten buiten de deur moeten gebeuren. Wel wil ik wat 'gezelligheid' voor de avond hebben en daarom moet ik vóór vier uur in Meppel zijn. Als ik met de gewone fiets ga. Even heb ik het plan om op de gewone fiets naar Meppel te gaan, terug naar Nijeveen en dan op de Pioneer naar Uffelte. Als ik merk dat het later wordt, blijft nog een andere optie over: Op de ligfiets naar Meppel, 'gezelligheid' halen bij het tankstation en dan verder fietsen naar Uffelte. Het is zowaar zonnig als ik koers zet richting Meppel. Ik heb al een tijdje niet meer gefietst op de Pioneer en dus is het begin een beetje stroef. Op de Ceintuurbaan in Meppel voel ik echter dat ik weer de baas ben over de fiets en bij het tankstation koop ik chocolade en koekjes. Bij het verlaten van Meppel is het gaan regenen, maar zodra ik de rondweg voorbij ben... is het droog! Even voor Havelte besluit ik daar naar het cafetaria te gaan voor een flinke warme hap. Rond een uur of half acht stap ik de Dorpsstraat in Uffelte binnen.

Plannen? Beetje internetten en om elf uur inschakelen op Dublab voor de maandelijkse 'Divine Chord Gospel Show' met grote vriend Greg. Hij kondigt aan dat hij een live-optreden heeft van Eli 'Paperboy' Reed die nummers van zijn nieuwste plaat 'My Way Home' ten gehore gaat brengen. Ik val met de neus in de boter! Tot mijn vreugde hoor ik dat 'Hold Out' ook op deze plaat komt te staan en daaruit ontwikkelt zich een conversatie tussen mij, Greg en de artiest in kwestie. Het album-nummer is dus net zó rauw als Greg's demo van vorig jaar want het is dezelfde opname. Het album verschijnt eind mei, maar de elpee wil maar geen rentree maken in mijn verzameling. Het is pas augustus als ik ontdek dat 'Hold Out' als b-kant van 'Cut Ya Down' is verschenen als 'Record Store Day'-single. Er zijn enkele exemplaren te koop op Discogs en ik neem eentje mee. Inclusief een download-kaartje om beide nummers in de beste kwaliteit aan de digitale bibliotheek toe te voegen.

Eli groeit op in Brookline, Massachusetts maar zijn muzikale carrière neemt een vlucht als hij zich in Clarksdale, Mississippi gaat vestigen. Hij heeft daar werk gevonden nadat hij zijn school heeft afgerond, hoewel hij snel de baan verliest. Husock gaat dan werken in de muzikale gemeenschap van Clarksdale. Hij draagt vaak een hoedje dat hem de bijnaam 'Paperboy' oplevert. Een paar maanden later gaat hij studeren aan de universiteit in Chicago en dan ontmoet hij zangeres Mitty Collier. Collier is dan predikant in een kerk waar Eli wordt aangesteld als organist in de gemeenschap. Hij doet dan een jaar en keert dan terug naar Boston. Hij richt de band The Trueloves op en brengt zijn eerste platen uit via kleine maatschappijen. In 2010 tekent hij bij Capitol en verschijnt 'Come And Get It'. Ik heb die single eveneens in de bakken staan omdat ik het goedkoop (een euro) kan krijgen. Het is typisch zo'n plaatje dat erg populair is op Radio 1, maar verder heb ik het altijd te gladjes gevonden. Wellicht dat de schuld niet bij Reed ligt, maar bij de 'overkill' aan nostalgische soul-klanken in deze dagen. Ik vind Sharon Jones bijvoorbeeld veel rauwer klinken dan Reed. Zo verlies ik de man opnieuw vijf jaar uit het vizier. De naam van Eli Husock zie ik zo nu en dan wel opduiken op Facebook, maar realiseer me nooit dat het Eli 'Paperboy' Reed is. Dat kwartje valt zelfs nadat ik een gospel-dj-set van Husock heb gehoord in 'Divine Chord Gospel Show'.

Hoe klinkt 'Hold Out'? Moeilijk uit te leggen op papier, maar het staat enkele malen op Youtube. Voor een gospel-verzamelaar klinkt dit als een zéér obscure opname uit de late jaren zestig. Een dominee die bijklust als duivelsuitdrijver en beide werelden samen laat komen in een stoomwals van een nummer. Het begrip 'stormer' wordt opnieuw uitgevonden. Bovenal is het een schril contrast met het lief'lijke 'Come And Get It' en misschien is het dat vergelijkingsmateriaal dat maakt dat ik niet genoeg kan krijgen van het plaatje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten