vrijdag 9 december 2016

Van hit naar her: The Chainsmokers



In bijna zeven jaar Soul-xotica zijn er rubrieken gekomen en gegaan. Sommige rubrieken zijn nimmer verder gekomen dan één aflevering. 'Raddraaien' draait in mei vijf jaar, zelfs nog ietsje langer dan de Week Spot. 'Van hit naar her' ontstaat als ik met 'Floorfillers' meer naar de hedendaagse dance wil. Ik kom op die zoektocht verschillende producties tegen die ik wel eens tegen het licht wil houden op Soul-xotica, maar doe daarnaast ook 'gewone' pop. Eind juni ben ik helemaal klaar met 'Floorfillers' en laat ik de show op gaan in 'Afterglow'. Sindsdien lijkt 'Van hit naar her' spoorloos verdwenen, maar dat zou niet zo hoeven zijn. Nog immer ben ik geïnteresseerd in de ontwikkelingen in de hedendaagse popmuziek en, vooruit, ook de dance. Het is pas recent dat ik mezelf eraan herinner dat ik nog nooit over The Chainsmokers heb geschreven. Daar is een reden voor en dat ga ik jullie vandaag met alle liefde uitleggen. Omdat 'Van hit naar her' altijd betrekking had tot een single, kies ik meer voor de grootste hit van het moment: 'Closer' van The Chainsmokers met Halsey.

De kennismaking met The Chainsmokers. Dat is in de eerste maanden van 2014 geweest. '#Selfie' is dan net verschenen als single en dat is lachen, gieren en brullen. In eerste instantie denk ik aan iets Nederlands. Het is duidelijk dat dit een 'novelty' is, een eenmalig uitstapje van een 'serieuze' artiest. Een paar weken later merk ik dat ik fout zit. The Chainsmokers komt niet uit Nederland en het is ook bepaald geen 'novelty'. Was me dan ontgaan dat de plaat erg strak in elkaar zit voor een 'novelty'? Toch heeft het er eerst alle schijn van want het duurt maanden voordat The Chainsmokers weer op mijn pad komt. En dan... is het niet lachen, gieren, brullen. Dan hoor ik opeens een vette productie met, en dat trekt me wellicht het meeste aan in de producties van The Chainsmokers, een goed oor voor fijne melodieën. 'The best of both worlds', zoals wijlen Robert Palmer het zou vertolken. Vooral het afgelopen jaar heeft The Chainsmokers stevig uitgepakt en heeft het minstens twee liedjes dat mijn 2016 heeft bepaald.

Ik ben in 2014 al eens van plan om The Chainsmokers te behandelen in 'Van hit naar her'. Punt bij deze rubriek is dat er vaak minimale informatie beschikbaar is. Je bent dan snel overgeleverd aan het promotionele geblaat van de impressario of nietszeggende informatie van de platenmaatschappij. Zolang niemand de tijd heeft genomen om even rustig de ontwikkeling in kaart te zetten, heeft het voor mij geen zin om een bericht te schrijven. Twee jaar later is dat het geval en dus kan ik nu eindelijk een berichtje schrijven. Als ik tussendoor een sigaartje ga roken, kan ik na middernacht jullie ook nog voorzien van actuele Top 40-informatie.

Natuurlijk heeft de 'house' zijn oorsprong in Amerika, maar als ik naar de laatste paar jaar kijk, dan speelt Amerika steeds minder een pioniersrol op het gebied van de dance. Nederland is jaren lang 'the place to be' geweest. Inmiddels is Berlijn daarbij gekomen. Engeland heeft een hele eigen 'scene' die soms nauwelijks het eiland verlaat. Ik koop tegenwoording mijn digitale nummers via een Amerikaanse streamer en deze loopt hopeloos achter met dance-hits. Het is vooral de R&B en hiphop dat daar de overhand heeft. Het werkt in eerste instantie dus verrassend voor mij om te leren dat The Chainsmokers uit Amerika komen. Andrew Taggart en Alex Pall zijn de mannen achter de succesvolle naam. Pall heeft Franse voorouders, Taggart's familie komt oorspronkelijk uit Schotland. Andrew wordt geboren op 31 december 1989. Hij groeit op in Freeport in de staat Maine. Pall komt op 16 mei 1985 ter wereld in Westchester County in de staat New York. Toch leren de mannen elkaar niet eerder kennen dan ver in de nieuwe eeuw. Pall staat in 2012 aan de wieg van The Chainsmokers. Hij vormt het duo met Rhett Bixler. Pall is al vanaf kinds af aan bezig met dj'en en hij ontmoet Taggart dankzij de manager van The Chainsmokers: Adam Alpert. Familie van? Geen idee. Alpert, 'smoke'... nu alleen nog gospel-invloeden en we zijn er? Taggart verblijft in 2004 een tijdje in Argentinië en vangt daar de muziek op van David Guetta en Daft Punk. Taggart publiceert een paar mixen op Soundcloud en hoort dan via Alpert dat Bexler ermee is gestopt en Pall dus op zoek is naar een nieuwe Chainsmoker. Het klikt meteen tussenbeide en de rest is geschiedenis?

In december 2013 stelt het duo '#Selfie' voor nop beschikbaar voor fans. Ze hebben beide totaal geen verwachtingen. Al snel wordt het opgepikt door een maatschappij welke het 'streamt' naar een andere maatschappij en binnen een paar weken moeten de mannen kiezen met welke maatschappij ze in zee wil. '#Selfie' verschijnt wereldwijd als single en haalt ook in Nederland de top 20. '#Selfie' zet de wereld van Pall en Taggart op zijn kop maar stelt hen wel in de gelegenheid om te doen wat ze graag willen doen: Betaald muziek maken. The Chainsmokers doet tientallen remixen voor uiteenlopende artiesten waaronder veel indie-rockbands. Daarnaast heeft het succes met haar eigen singles. Je zou inmiddels een dubbelalbum kunnen uitbrengen van haar werk, maar tóch lijken Taggart en Pall niet bezig te zijn met het formaat. Pas in 2015 verschijnt de eerste EP, 'Bouquet', en vorige maand is daar 'Collage' bij gekomen. Buiten de EP's om brengt het eveneens singles uit in sneltreinvaart. Geen overhaaste producties, maar prachtige dance-singles. 'Roses' met ROZES is een 'ear-opener' voor mij. Met de opvolger daarvan lijkt het toch weer een beetje 'novelty' te worden, want dat plaatje heet 'Waterbed' en is met ene Waterbed. Dan verrast het vriend en vijand met 'Don't Let Me Down' met de zangeres Daya en recent met 'Closer' met Halsey. Intussen is er alweer een nieuwe single uit. Nog zeven minuten voordat de nieuwe Top 40 wordt gepubliceerd en ik ben reuze benieuwd hoeveel titels ik daar kan terug vinden.

Zes minuten voor twaalf en de nieuwe lijst is er al. 'Closer' zakt in de 17e week van zes naar acht. Het heeft vier weken op nummer 1 gestaan. 'All We Know' stijgt in de zevende week van 23 naar 19. 'Setting Fires' heet de laatste single van het duo en deze zit in Nederland nog in de 'bubbling under'. Ik hoop dat je 84 in de Mega Top 100 zo mag noemen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten