vrijdag 16 december 2016

Het zilveren goud: december 1991



Ik doe 'Het zilveren goud' niet zonder reden. Ik kijk zeer graag terug naar de platen die ik in 1991 heb gekocht en dat is de reden waarom ik eerst vijf jaar geleden ben begonnen met '20 Years Ago Today' en 'Het zilveren goud' al vanaf 2013 maandelijks voortzet. In 1992 verliest mijn platenverzameling haar 'onschuld'. In 1991 moet ik het nog doen van zes gulden zakgeld per week en een enkel extraatje zoals het droogbloemen snijden of voor vijf gulden een woensdagmiddag onderweg met de Leeuwarder Courant. In 1992 ga ik aan het werk als muziekrecensent en krijg een vaste vergoeding voor een recensie. Dat ik nagenoeg geen kosten heb, maakt dat het een leuk zakcentje is voor mij. Dit betekent niet alleen dat ik méér platen kan kopen, maar ook dat ik minder kritisch hoef te zijn. Een single van een gulden móet me in 1991 goed bevallen want anders is het écht een miskoop. Zonde van de gulden die ik in een andere single had kunnen investeren! Vanaf 1992 stromen de platen binnen waar jullie volgend jaar opnieuw maandelijks getuige van kunnen zijn. 'Het zilveren goud' gaat in 2017 ook gewoon door. Vandaag de platen uit december 1991. Volgens de kaartenbak zijn dat een elpee, drie cassette-singles en achtentwintig vinyl-singles.

De elpees behandel ik normaal gesproken in 'Het zilveren goud op 33 toeren'. In december 2011 wil ik aandacht schenken aan de drie cassette-singles uit deze maand, maar kan dan geen geschikte afbeelding vinden. Dan zie ik ook een elpee staan in de kaartenbak en besluit daarover te schrijven. Op 24 december 2011 schrijf ik 'Ondergewaardeerd kleurenpalet' en kan daaraan helemaal niets toevoegen. Het is de titelloze debuut-elpee van de Amerikaanse formatie Colours (1968). Wat betreft de cassette-singles, deze wil ik binnenkort (of volgende maand) in één bericht allemaal voorbij laten komen. Dan bedoel ik alle cassette-singles die ik in 1991 en 1992 heb gekocht plus de vermelding van een paar latere cassette-singles. Ik beperk me vanavond tot de vinyl-singles. Dat begint met een vervolg op de vorige maand. De Sneker platenzaak Looper doet haar vinyl de deur uit en dat betekent eveneens opruiming in de singles en meer specifiek de 'gouwe ouwen'. Ik heb al snel een deal gesloten met Sinterklaas dat deze me ook een vracht gaat bezorgen. Daar begin ik deze maand mee en noem meteen alle singles die ik in deze maand bij Looper heb gehaald. Dat wordt nog omslachtig want ik heb me voorgenomen om intussen op 45cat te kijken en het latere verschijningsjaar van de platen te achterhalen.

569 Paper Doll-The Mills Brothers (US, MCA, 1939, re: 1973)
570 Get Ready-Rare Earth (US, Motown Yesteryears, 1970, re: 1973)
571A Make It With You-Bread (US, Elektra Spun Gold, 1970, re: 1975)
571B 25 Miles-Edwin Starr (UK, Tamla Motown, 1969)
572 Fingertips-Stevie Wonder (US, Motown Yesteryears, 1963, re: 1972)
573 Morning Has Broken-Cat Stevens (US, A&M Memories, 1972, re: 1986)
574 Said She Was A Dancer-Jethro Tull (Duitsland, Chrysalis, 1987)
575 Family Affair-Sly & The Family Stone (US, Epic, 1971)
576 Needles And Pins-The Searchers (NL, Dureco, 1989)
577 Treat Her Like A Lady-Geordie (US, Red Bus, 1980)
578 Nightlife-Flavium (NL, Arcade, 1980, re: 1991)
579 Wonderful World Beautiful People-Jimmy Cliff (US, A&M Forget-Me-Nots, 1969, re: 1974)
580 Gypsys Tramps And Thieves-Cher (UK, MCA, 1971, re: 1980)
581 Cool Jerk-The Capitols (UK, Contempo, 1966, re: 1975)
582 Something-Shirley Bassey (US, United Artists Silver Spotlight, 1970, re: 1974)
583 Soul Finger-The Bar Kays (US, Atlantic Gold, 1967, re: 1974)

Ik heb een paar jaar in de veronderstelling geleefd dat Edwin Starr een heruitgave uit de vroege jaren zeventig moest zijn. Het blijkt de tweede Engelse persing te zijn, de hit-versie. Het is eerst in 1968 in Engeland verschenen. Ook sla ik een flater in de kaartenbak als ik nummer 571 per ongeluk tweemaal toeken aan een single. Drie singles staan nog altijd in de Blauwe Bak: Edwin Starr, Sly & The Family Stone (hoewel tegenwoordig in de Engelse Epic) en The Capitols. Stevie Wonder is net een paar maanden verhuisd naar de jaren zestig. Ik ga verder op de soul-toer want ik bezoek ook nog eens een vlooienmarkt in de Veemarkthal en stuit daarbij op een drietal obscure soul-singles. Nancy Wilson en John 'King Size' Russell staan eveneens in de Blauwe Bak. Judy Clay mist in 1991 al een hap uit de single en die staat dus in de jaren zestig totdat ik eens een compleet exemplaar vind. Een extra paar ogen is altijd welkom, de plaat hoeft niet beslist de fotohoes te hebben want de mijne is in een erg goede staat.

584 Give Me Your Lovin'-John 'King Size' Russell (NL, Park, 1969)
585 Peace Of Mind-Nancy Wilson (NL, Capitol, 1968)
586 Bed Of Roses-Judy Clay (NL, Stax, 1969)
587 Cara Mia-Jay & The Americans (US, United Artists Silver Spotlight, 1964, re: 1972)
588 Sundown-Gordon Lightfoot (NL, Reprise, 1974)
589 Honky Tonk Women-The Rolling Stones (NL, Decca, 1969)

Anders begin ik met de platen die ik bij Sunrise heb gekocht, maar in december komt het er bekaaid van af. Het zijn de laatste zes singles van 1991 die van dit adres komen. Boudewijn en Left Side zijn uit de vijf gulden-bak, de rest is een gulden. Ik tracht al een paar maanden per iedere 100 minstens één van The Hollies te kopen en daar kan ik in december maar niet in slagen. Ik heb de 594 als troefkaart als het écht niet lukt. Ik schrijf de solo-single van Allan Clarke in onder The Hollies en zo heb ik het dan toch nog gered!

590 Het Land Van Maas En Waal-Boudewijn De Groot (NL, Decca, 1967)
591 All The Love In The World-Dionne Warwick (Duitsland, Arista, 1982)
592 Pazza Idea-Patty Pravo (Duitsland, RCA Victor, 1975)
593 Welcome To My House-Left Side (NL, Imperial, 1969)
594 Slipstream-Allan Clarke (Duitsland, Mercury, 1980)
595 New Lines On Love-Sniff'N'The Tears (Duitsland, Chiswick, 1978)

Volgende maand beginnen we bescheiden met zeventien singles, maar zullen gedurende 1992 de duizend voorbij gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten