dinsdag 30 januari 2024

Week Spot: The Ovations


Wikipedia is niet zaligmakend. Maar geldt dat wél voor Soul-xotica? Ik kan meteen beginnen met een beschuldigende vinger te wijzen naar de gebruiker die de biografie van The Ovations heeft gecreëerd op Wikipedia, maar ook ik ga met de billen bloot. Gisteravond heb ik het in de 'Singles round-up' gehad over 'You've Gotta Go' van The Ovations. Welnu, dat is eigenlijk 'I've Gotta Go'. Ik weet niet of ik het heb genoemd maar de voormalige eigenaar is in de weer geweest met viltstift op het label. Als hij heeft geprobeerd een 'cover-up' te maken van de titel dan is dat goed gelukt. Ik zie alleen 've Gotta Go' en gok dan maar op 'You've Gotta Go' waar het 'I've Gotta Go' moest zijn. Een blik op 45cat of Discogs zou me dit hebben verteld maar vooruit maar. Vanavond kan ik uit den treure benadrukken dat het 'I've Gotta Go' is en ook nog de rest van de week want ik heb besloten dit kantje tot Week Spot uit te roepen. Eerst moet ik even kijken of ik niet eerder een Week Spot van de groep heb gehad en, nee, dat is blijkbaar niet gebeurd. Toch heb ik al een andere single van de groep maar over deze periode rept Wikipedia met geen woord. Toch ben ik de schrijver dankbaar voor de informatie want anders zou dit een leeg bericht zijn geweest. 'I've Gotta Go' van The Ovations uit 1967 is deze week de Week Spot.

Volgens Wikipedia is de band actief van 1964 tot en met 1969 en vervolgens van 1971 tot en met 1973. Het lijkt te vergeten dat The Ovations als Ovations (zonder The) nog een aantal platen voor Chess heeft gemaakt in de midden jaren zeventig. Ook brengt Louis Williams Jr. in 1984 nog een plaat uit met Ovations. Williams wordt geboren op 24 februari 1941 geboren in de staat Tennessee en formeert de zanggroep in Memphis met  Nathan 'Pedro' Lewis en Elvin Lee Jones. Lewis heeft gezongen bij The Del-Rios, een groepje dat in 1962 een plaatje mag maken voor Stax en waarvan William Bell de leadzanger is. Williams rekent Sam Cooke tot zijn grote voorbeeld en dat is te horen. Songschrijver Roosevelt Jamison ontdekt The Ovations en brengt hen in contact met Quinton Claunch en Doc Russell die samen het platenlabel Goldwax runnen. De eerste single flopt maar de tweede is een nationale hit. 'It's Wonderful To Be In Love' bereikt in 1965 een 22e plek op de R&B en een 61e positie in de Billboard Hot 100. Daarna zal alleen 'Me And My Imagination' stranden op een veertigste plek in de R&B. Goldwax staat echter hoog aangeschreven bij soulliefhebbers. Het is net ietsje rauwer dan de stadsgenoten van Stax. Ook 'I've Gotta Go' verschijnt in deze periode maar raakt volledig ondergesneeuwd. Elvin Lee Jones is overigens in 1966 al opgestapt en vervangen door Billy Young uit The Avantis. In 1969 krijgt The Ovations woorden met de leiding van Goldwax over niet uitbetaalde royalties. Het platenlabel gaat kort daarop kopje onder en ook The Ovations houden het even voor gezien.

Twee jaar later is The Ovations weer terug. Alleen is Williams het enige originele lid en hij heeft verder de heren Rochester Neal, Bill Davis en Quincy Billops Jr. bereid gevonden om met hem de groep voort te zetten. De groep krijgt een contract bij MGM dat dan pas met haar Sound Of Memphis is begonnen. Het door Dan Greer geproduceerde 'Touching Me' is een bescheiden hit in 1972. Een jaar later heeft Williams het trio alweer de laan uitgestuurd en gaat met sessiezangers de studio in om zijn ultieme eerbetoon aan Sam Cooke op de plaat vast te leggen. 'Having A Party' wordt als een soort van medley aangevuld met overige rhythm & blues-hits uit het verleden en is een doorslaand succes. Het bereikt nummer 7 in de R&B en doet het een paar plekken beter dan 'It's Wonderful To Be In Love'.

Na de opname van de gelijknamige elpee gaat de groep uiteen. Aldus Wikipedia. Dat is niet helemaal waar. Williams laat 'The' in de naam vallen en maakt een paar platen voor Chess. Eentje daarvan is 'Pure Natural Love' en dat is al een paar jaar een hele grote hit in de Blauwe Bak. Het verbaast me zelfs dat ik dit nooit als Week Spot heb gehad. Ook in 1984 verschijnt nog een nieuwe single van The Ovations With Louis Williams Jr. Op 13 oktober 2002 is hij ons ontvallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten