maandag 8 januari 2024
Singles round-up: januari 3
Zonneschijn tussen negen en drie morgen. Dat is het vooruitzicht voor Steenwijk, Dat de gevoelstemperatuur om en nabij de min zeven ligt, is alleen maar een uitdaging. Laagjes kleding en uiteraard een warme winterjas met capuchon. Daarmee moet ik morgen het weer trotseren en hoewel het qua energie een uitdaging is, heb ik er zin in. Nu eerst het derde deel van de 'Singles round-up' en dat is een vrij eenvoudige editie. Het bevat namelijk een Engelse persing van een plaat welke ik al in de Amerikaanse uitvoering heb en een upgrade van een klassieker waarmee ik jaren geleden een ongelukje heb gehad. Toch gaan de draaitafels weer aan. Ik heb de plaatjes een paar weken geleden gedraaid maar alleen de kanten waarvoor ik de plaat heb gereserveerd. In de 'Singles round-up' beluisteren we uiteraard beide kanten. Hierbij de volgende acht uit de partij van Mark.
* The Four Tops- Still Water (UK, Tamla Motown, 1970)
Elpees doen niet mee in mijn verzameling. En tóch... als ik een favoriete soul-elpee moet uitzoeken dan staat het album 'Still Waters' van The Four Tops op de shortlist. Ik koop het album op de eerste 'vrije' woensdagmiddag in april 2009 als ik tijdelijk op de Paaz verblijf. Vooral de uitvoering van Bob Lind's 'Elusive Butterfly' alsook de psychedelische versie van 'Reflections' zijn allemaal favorieten van het album. Toch staat ook deze sinds jaar en dag op zolder te verstoffen. Nu heb ik dan beide versies van 'Still Water' op een single. Volgens mij is 'Peace' het intro op de elpee? Dat klopt en hoewel 'Love' de uiteindelijke single-versie is, ben ik vooral erg gelukkig om 'Peace' na al deze jaren weer eens te horen. Qua vinyl had ik wel een beter exemplaar kunnen treffen, maar ach... Toch maar weer eens de elpee opzoeken en integraal draaien!
* Free Spirit- Love You Just As Long As I Can (UK, Chess, 1974)
Verhip... zou ik die hebben? Nee, gewoon de single-versie met de instrumentale op de flip. Ik zie net dat in Amerika een promo is uitgebracht met een langere versie voor de discotheken. 'Disco mix' zegt het op de labels, maar ik heb een reguliere promo van de single. Ja, dit is dus de plaat die al heb in de Amerikaanse uitdossing maar voor een paar losse ponden kan ik deze Engelse niet laten liggen. Blijft een heerlijk nummer!
* Heartstoppers- Marching Out Of Your Life (US, All Platinum, 1972)
'Een twee in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad'. 'Marching' is de keerzijde van 'Court In Mama' en de kant waarvoor ik de plaat heb gereserveerd. Dit klinkt als een Motown-hit uit de midden jaren zestig en Jerry Harris is dermate trots op zijn nummer dat hij het tweemaal heeft gebruikt. Drie jaar later staat exact dezelfde versie op de b-kant van Betty Baker & The Jaxsis' 'Love Show Some Pity On Me'. 'Court In Mama' is een lekkere 'gritty' kant en dus kunnen we hier spreken van een 'double-sider'.
* Phyllis Hyman- Loving You, Losing You (US, Buddah, 1977)
Ik weet nog helemaal precies te herinneren wanneer ik deze heb gekocht. Het is in de eerste weken van 2018 als ik een nieuw paspoort nodig ben. Dezelfde tijd als 'Looking Over My Shoulder' van Marva Hicks en 'It Ain't Hardly Over' van Gwen Owens. Toch heb ik sindsdien een ongelukje gehad dat een lelijke kras oplevert en waar de plaat genadeloos blijft hangen. De single is in de laatste zes jaar ietsje omhoog gegaan in prijs maar nog steeds een fraaie prijs hoewel dit styreen minder 'Mint' is dan mijn vorige exemplaar. De manier waarop het naar het refrein toe bouwt, is een proces dat me nooit gaat vervelen. Een onwerelds goed wereldnummer!
* Jessie James- I Gotta Little Girl (US, Shirley, 1963)
De Amerikaanse outlaw Jesse James komt vaker voor in de muziek. Jessie James is een blueszanger en 'I Gotta Little Girl' is een lekker beukende rhythm & blues-kant. 'I Wanna Full Time Love' is de officiële a-kant en dat heeft een uitnodigend intro maar is een pure blues. Wel lekker rauw maar voor de Blauwe Bak is 'I Gotta Little Girl' het meest geschikt, hoewel ik het gitaarwerk op 'Full Time Love' erg kan waarderen.
* Jeff Joffrion- I Got A Reason (US, Sound Stage 7, 1969)
In zes jaar is veel verbeterd aan de opnames maar ook zonder het rauwe geluid van Jessie James is Jeff Joffrion zacht als zijde. Een soulvolle crooner met een nummer waar ik spontaan een goede bui van krijg. Het zullen de crossover-elementen rondom het refrein zijn. 'I'll Find My Sunshine' op de keerzijde is ook zeer de moeite waard alleen moet ik hier nog even aan wennen. Tot die tijd beschouw ik 'Reason' als mijn favoriete kant.
* Grace Jones- Sorry (UK, Polydor, 1976)
Een jaar voor haar wereldwijde doorbraak met 'La Vie En Rose' maar interessant genoeg voor Tom Moulton om haar plaatje een remix te geven. 'Sorry' is overigens een b-kant maar een nummer dat vanaf de eerste noot klinkt als een klok en wanneer ze halverwege gaat praten, hoor je duidelijk dat het 'onze' Grace is. De a-kant heet 'That's The Trouble' en is, zoals je zou kunnen verwachten, pure disco maar ook beslist de moeite waard. Nooit gedacht dat ik eens een Grace Jones-single in de Blauwe Bak zou krijgen.
* Mathilda Jones- I Need Somebody (US, Justice, 1981)
Deze mevrouw Jones heeft al in 1972 een plaatje gemaakt als Matilda Jones op het Future Stars-label maar maakt in 1981 een comeback op Justice. 'I Need Somebody' is een nummer van de hand van Patti Austin en Jones' uitvoering spat bijna uit elkaar van de pure klasse. 'I'll Take You There' is een uitvoering van het nummer van The Staple Singers maar dat wordt niet veel interessanter. Wel ietsje sneller dan het origineel maar verder een 'carbon copy cover'. Ik moet bekennen dat ik Patti Austin's origineel van 'I Need Somebody' niet ken. Als dat ook één brok soul en klasse is, dan heeft Mathilda altijd nog groots werk verricht om dit in haar cover te behouden.
Ik hervat woensdag de 'Singles round-up', morgen uiteraard de Week Spot!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten