woensdag 12 november 2014

Raddraaien: Neice Dezel



Ik hoef wederom niet op te staan om een platenbak in te duiken. Nu zou dit in geen geval nodig zijn, want de koffers met soul-platen staan links van me, maar de laatste kapper uit deze achtste serie vertelt me dat ik één plaatje verderop moet zijn van Devastating Affair. Ik ken mijn Blauwe Bak goed genoeg om te weten dat dit de single van Neice Dezel moet zijn. Ik kijk ook alvast even bij de volgende, maar dat is eentje van Neil Diamond uit de reserve-Blauwe Bak. Ik heb nu eenmaal een zwak voor de vroege Bang-opnames van Diamond, maar om deze nu in het kader van de Blauwe Bak te behandelen? Heb ik een andere optie? Nauwelijks, maar toch ga ik de uitdaging aan en probeer een bericht te schrijven over een artiest waar we helemaal niks van weten. De Raddraaier is 'It Doesn't Matter' van Neice Dezel (1966).

Als je geen ad-block hebt geïnstalleerd dan zul je het vast herkennen. Eén bezoek aan een website en de advertentie van deze site duikt opeens overal op in de advertenties. Het is me reeds een paar keer overkomen met Wehkamp, steeds weer met de wasmachine in de advertentie. Tot mijn grote spijt zag ik twee maanden na afkoop dat deze opeens vijftig euro goedkoper was geworden. Rarenorthernsoul is ook zo eentje. De Engelse firma koopt voortdurend platen in, maar verklaart op de website waarom ze slechts een fractie van de waarde kan betalen. De grootste kostenpost is de reclame. Rarenorthernsoul is een grootgrutter en vaak even duurder dan een particuliere dealer, maar daar staat tegenover dat de gebroeders Jeffries me nog nooit in de steek hebben gelaten. Bij mijn eerste bestelling in januari 2012 stoppen ze meteen twee gratis singles bij en als 'Doomsday' van Evelyn Thomas volledig is kromgetrokken, stuurt het zonder verhaal en geheel kostenloos een ander exemplaar. Rarenorthernsoul is qua inkoop een stuk interessanter dan de meeste anderen. Zij gaan vooral voor 'even iets anders' en het gebeurt geregeld dat je voor een habbekrats een plaat kan kopen die binnen een paar maanden aanzienlijk in prijs stijgt. Ik hoop volgende week een paar singles te kunnen bestellen, want het heeft momenteel twee crossover-dingen die me bijna uit de slaap houden.

Het is in juli alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst boodschapjes heb gedaan bij Rarenorthernsoul. Ik kijk wel regelmatig in hun mailing en op vrijdagmiddag komt die van Buydiscorecords. Dat laatste is een dochterbedrijf dat singles aanbiedt die 'niet goed genoeg' zijn voor Rarenorthernsoul en dus goedkoop weg kunnen. Of goedkoper, want soms gaat het om een plaat die tientallen of honderden ponden waard is, maar een ernstig manco heeft. Het merendeel is jaren zeventig-disco, funk, Motown-heruitgaven en plaatjes met een klein defect. Neice Dezel wordt voor een grijpstuiver aangeboden vanwege een 'slight edge warp', maar 'does not affect play'. Ofwel: Een beetje krom, maar nauwelijks storend. Het geluidsclipje bevalt me wel, maar het is bovenal de nieuwsgierigheid die wint. Ik heb geen seconde spijt gehad van de aankoop.

Wat betreft de zangeres ben ik snel klaar. Het label vermeldt 'Neice', maar het zou toch écht Niece Dezel moeten zijn. Toch is het in geen geval niet haar echte naam. Neice Dezel is niemand minder dan Rita Zel. Ook wel bekend als Rita Zell. Hoewel... bekend? Ze heeft een aantal opnames gemaakt in de jaren zestig, eentje daarvan is een paar jaar geleden op een cd verschenen. Dat nummer, 'Need You To Help Me', is een fantastisch kippevel-ding. 45cat maakt er 'You Need Me To Help You' ervan, maar weet ons dan wel te vertellen dat dit in 1960 is verschenen op J&S, hetzelfde label waarvoor ze jaren later 'It Doesn't Matter' zal opnemen. Ik kan de bron niet meer vinden, maar heb in juli '1966' als jaar achterhaald en dat lijkt me muzikaal zeer goed mogelijk. Toch laat menig site het jaartal open en heeft de single een raar catalogus-nummer dat zich evenmin laat herleiden. 'It Doesn't Matter' heeft een licht wiegend tempo dat het een beetje jazzy maakt, voor de rest is het gewoon een bereleuk midtempo rhythm & blues-dingetje.

J&S Records wordt in de midden jaren vijftig opgezet door Zelma Sanders. Een zwarte vrouw aan het hoofd van een platenmaatschappij is in die tijd iets dat ongezien is. J&S heeft haar eerste hit in 1957 met het duo Johnnie & Joe. Johnnie is in dat geval Johnnie Louise Richardson, de dochter van Sanders. Het vrouwelijke zanggroepje The Hearts moet even wachten op het succes, hoewel Sanders hen onder verschillende namen laat opnemen. In 1963 zal het uitmonden in The Jaynetts dat een grote hit heeft met 'Sally Go 'Round The Roses'. Baby Washington is één van de vroege leden van The Hearts. In de vroege jaren zestig komt J&S in financieel onweer, maar dankzij een langlopend contract met Chess kan het worden voortgezet en ontstaan in de loop der jaren nog een paar andere labels waaronder Tuff. In 1970 komt de laatste plaat uit op J&S, tevens de enige langspeelplaat. Pugsley Munion is een psychedelische rockband en staat haaks op veel van de eerdere opnames van J&S. Zelma overlijdt in 1976 op 54-jarige leeftijd, maar J&S in dan al lang ter ziele gegaan.

'En meer weet ik niet', schreven we in de schoolkrant van de lagere school na een berichtje over het schoolreisje. Nooit gedacht dat ik dertig jaar later nog eens in herhaling zou vallen. Want hiermee is de koek op wat Neice Dezel en J&S Records aangaat. Wat rest is een ontzettend leuk plaatje dat ik veel en vaak met plezier opzet. We zullen haar vast tegenkomen in de Blauwe Bak Top 100.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten