maandag 18 januari 2021

Verzamelwoede: Jaren 80 bak 10


Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich afvragen waar mijn eerbetoon aan Phil Spector blijft. Daarover kan ik kort zijn: Ik ga geen bericht schrijven over iemand die een pistool heeft geleegd in de mond van zijn vriendin. Spector heeft weliswaar een stempel gedrukt op de muziek met zijn 'Wall Of Sound', maar na 1968 lijkt hij vooral op de roem van de eerdere jaren te teren. Niet alleen duurt de productie van 'Let It Be' dermate lang dat The Beatles een compleet album ('Abbey Road') kunnen opnemen en uitbrengen in dezelfde periode, bovendien voldoet het niet aan de verwachtingen van het kwartet. 'Death Of A Ladies' Man' van Leonard Cohen is wellicht de meest bizarre Spector-productie. Spector kan niets met de half murmelende Cohen en de laatste heeft beslist geen zoete strijkers nodig. Het schijnt dat Spector Cohen achterna heeft gezeten met een geladen kruisboog. Dat is zo'n beetje alles wat ik over Spector kwijt wil. Ik zit even te twijfelen tussen 'Blauwe Bak Veteranen' of toch 'Verzamelwoede' en het is de laatste geworden. Vanavond de tiende jaren tachtig-bak.

De jaren tachtig komen niet zo vaak aan bod als de jaren zestig en zeventig en dat komt omdat ik (nog) niet zoveel bakken heb van dat decennium. Bovendien staan in de jaren tachtig alle platen van 1980 en later, dus ook de jaren negentig en nieuwe eeuw. De top twaalf geeft een fraaie doorsnee uit zowel de jaren tachtig als negentig. Ik ben opgegroeid in de jaren tachtig met twee broers en een zus die vrijwel meteen in het decennium al bezig zijn met het kopen van platen. Hilversum 3 staat iedere dag op behalve op de dag dat de EO uitzendt. Dan gaan wij naar Veronica op Hilversum 2. Hilversum 3 wordt in de loop van de jaren tachtig trouwens ook Radio 3 en vanaf 1992 3FM. Waar de top twaalf van een jaren zeventig-bak grotendeels is gebaseerd op smaak en gevoel, daar overheersen de herinneringen en associaties bij een jaren tachtig-bak. Ik koester niet echt warme herinneringen aan de jaren tachtig, het zijn vooral eenzame jaren, maar desondanks brengen vanavond een paar platen tastbare herinneringen naar boven.

De tiende bak van de jaren tachtig trapt af met 'I'm Gonna Shoot The Dee Jay' van The Press en besluit met 'Gangster Boogie' van Tony Scott. Plaatjes uit respectievelijk 1980 en 1990. Kan het mooier? The Pretenders, Queen en Diana Ross zijn de winnaars in deze bak met elk zes singles. Laat me eens met de billen bloot gaan en jullie laten zien wat ik zoal in zo'n bak heb staan: The Press, Billy Preston & Syreeta, The Pretenders (6), Maxi Priest (2), Primal Scream, Prince (6), Prince Tui Teka, Propaganda (2), Psychedelic Furs, Public Enemy, Public Image Ltd., Public Lost, Pussycat (2), Suzi Quatro, Queen (6), Quixotic, Eddie Rabbitt, Racey (2), Radiohead, Gerry Rafferty (2), Rah Band, Eros Ramazotti, Ramones, Marsha Raven, Ray Goodman & Brown, Real Thing (2), Rebel MC, Reboelje (3), Red Box, Regents, R.E.M. (3), REO Speedwagon, Respect (2), Restless Heart, Rheingold, Arie Ribbens, Cliff Richard (3), Stan Ridgway, Righteous Brothers, Right Said Fred (2), Roachford, Robbie Robertson (2), Smokey Robinson (2), Tom Robinson (2), Rob'N'Raz, Rocazino, Rocco & The Carnations, Rockpile, Roger, Kenny Rogers, Rolling Stones, Roman Holliday, The Romantics (2), Rose Royce, Diana Ross (6), Jan Rot (2), David Lee Roth, Rotjoch, Demis Roussos (2), The Rovers, Roxette (4), Roxy Music (4), Rozalla (2), RPM, Rubberen Robbie (2), Jimmy Ruffin, Rufus, Rumba Tres (2), Run DMC, Todd Rundgren, Mike Rutherford, Sue Saad & The Next, Sade (3), Salt-n-Pepa (3), Sandy Coast (2), Leo Sayer, Scamps, Peter Schilling, Judy Schomper, Tineke Schouten en Tony Scott. Een top twaalf hieruit ziet er als volgt uit.

1. Karma Police - Radiohead (UK, Parlophone NODATALH 03, 1997)

2. Man On The Moon - R.E.M. (Duitsland, Warner Bros. 5439-18656-7, 1992)

3. Sielesiik - Reboelje (NL, Marista MR 8173, 1990)

4. Duel - Propaganda (Duitsland, ZTT/Island 107 336, 1985)

5. Loaded - Primal Scream (Frankrijk, Creation CRE 070, 1990)

6. No Ordinary Love - Sade (NL, Epic 658356 7, 1992)

7. Shipyard Town - Gerry Rafferty (Duitsland, Polydor 887415-7, 1988)

8. Run And Run - Psychedelic Furs (US, Columbia 38-03930, 1982)

9. Talking In Your Sleep - The Romantics (NL, Epic EPCA 3861, 1983)

10. The Miracle - Queen (EEG, Parlophone 006-20 3643 7, 1989)

11.. Cuddly Toy - Roachford (NL, CBS 651611 0, 1988)

12. I Go To Sleep - The Pretenders (NL, Real Records SIRE 117886, 1981)

De oudste staat onderaan in de lijst en dat levert meteen een herinnering op. Het is rond de verjaardag van mijn broer. Misschien hebben we het net het fuifje gehad. De televisie mag aan vanwege Toppop en daar zie ik de dromerige videoclip voor 'I Go To Sleep'. Ray Davies heeft er natuurlijk op toe gezien dat vrouwlief Chrissie Hynde op een waardige manier met zijn compositie zou om springen en het resultaat is dat het, volgens mij, beter is dan het origineel of welke andere versie dan ook. Ik zou Roachford eigenlijk nog eens moeten hebben in 'Hier en nu' want de beste man heeft een ge-wel-dig album gemaakt. Ik verwacht helemaal niets als ik een paar liedjes ga luisteren, maar hij heeft me omver geblazen met het album. Hierdoor gun ik hem een plekje in deze top twaalf. Ik heb in de zomer van 1996 mijn Queen-fase en dat uit zich vooral in het feit dat ik dagelijks luister naar de eerste 'Greatest Hits'. Ik weet zelfs 'Bohemian Rhapsody' en 'Somebody To Love' op waarde te schatten, iets dat alleen maar minder is geworden in de laatste 25 jaar. Hoewel Mercury ongetwijfeld heeft geweten dat hij ziek was, is ten tijde van 'The Miracle' nog geen vuiltje aan de lucht. De videoclip van de titeltrack staat me nog helder bij en ik heb het nummer in ruim twintig jaar niet gehoord als ik de single tegenkom. Als er dan toch iets van Queen in de top twaalf moet, dan kies ik voor deze. The Romantics heeft niet een hele vaste herinnering, maar neemt me wel mee terug naar de tijd dat het in de hitparade staat. Psychedelic Furs is dan waarschijnlijk de enige in de lijst welke ik niet ken gedurende de jaren tachtig en negentig. Ik vind de single pas in de nieuwe eeuw en het is meteen een favoriet. Gerry Rafferty neemt me mee terug naar een fietstocht in maart 1990. Ik ga deze middag op platenjacht in Lemmer, maar er zijn aantrekkelijker oorden om zoiets te doen. Ik vind deze middag 'Joyful Resurrection' van Tom Fogerty in een antiekzaakje. De Expert heeft een uitverkoopbak op de toonbank staan. Om niet helemaal met lege handen thuis te komen, neem ik Gerry Rafferty mee. Hoewel de plaat nooit iets op de hitparade heeft gedaan, staat het al snel op nummer 1 in mijn persoonlijke hitparade. Gerry Rafferty kan sowieso niets verkeerd doen bij mij.

Pas in 1991 wordt Jutrijp aangesloten op de kabel en dus kunnen we mee praten over 'Goede Tijden Slechte Tijden'. Mijn broer en ik ontdekken vooral MTV. Daar ken ik dit nummer van Sade dan ook weer van, hoewel het ook een hit in ons land is geweest. Een nummer waarvan ik was vergeten hoe mooi het werkelijk was. Dankzij Albert staat deze nu een jaar in de bakken. Er blijft nog zoveel te wensen over! 'Loaded' staat al een tijdje op mijn verlanglijstje als ik de single voor een bescheiden prijs tref bij 'De Tafel'. Het blijft een knaller van een nummer. Wat zou je doen als een groot geldbedrag op straat vindt? Eerlijk antwoorden? Ik zou het houden en desnoods een fraai bedrag aan een goed doel schenken. Als je het aangeeft en niemand komt het ophalen, verdwijnt het immers in de staatskas. Op een woensdagmiddag loop ik over straat en vind een briefje van vijfentwintig. Ik laat het mijn moeder zien en deze bergt het op. Waar ik het heb gevonden? Bij die-en-die voor het huis. Mijn moeder belt met de persoon en, inderdaad, die is het verloren. Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld dat ik geen vindersloon krijg. Ik ben dan net tien jaar geworden en Propaganda heeft een grote hit met 'Duel: Eye To Eye'. Ik speel ook even met een uitstapje naar het strandje in Yndyk, maar dat is waarschijnlijk toch met 'P: Machinery' geweest.

Reboelje loopt als een rode draad door mijn journalistieke loopbaan. Ik zie de band voor het eerst op het eerste 'Úteinrock-festival' in Het Bolwerk en interview de band een paar weken later op 'Aaipop'. Ik volg de band op de voet en probeer bij ieder lokaal optreden te zijn. Reboelje wordt enerzijds steeds theatraler qua optredens, muzikaal zal het afzakken naar een BZN-niveau. Ik krijg nog wel een uitnodiging voor de serie 'unplugged'-optredens, maar ben dan net naar Engeland vertrokken. 'Sielesiik' is de eerste single van het tweede album van Reboelje, dat voor mij de kennismaking zal vormen met de eigenzinnige Friese band. 'Sielesiik' betekent overigens 'geestesziek' en is geheel gebaseerd op 'Der Steppenwolf' van Herman Hesse, evenals de rest van het album. Woensdag ga ik weer vijfentwintig jaar terug in de tijd in 'Het zilveren goud'. Een cassette welke overuren maakt in mijn walkman is 'Automatic For The People' van R.E.M.  en dus hoor ik ook dagelijks 'Man On The Moon'. Ik kan simpelweg nóóit genoeg krijgen van het album en de single.

Dan is het opeens de zomer van 1997. Ik vier mijn laatste vakantie in Denemarken en het eerste weekend ben ik bij Jelte. Hij heeft dan pas 'OK Computer' van Radiohead gekocht op cd en zet het over op een cassettebandje voor mij. Ik draai het bandje (aangevuld met de Deense band The Pockets?) helemaal stuk. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit op cd heb gekocht en evenmin op vinyl. Ik kan het album van begin tot einde dromen. Na afloop van mijn vakantie in Nederland in 1998 keer ik terug naar Mossley. Ik maak echter een tussenstop in York en vind daar de 'black label jukebox copy' van Radiohead voor een geschikte prijs. De platen zijn gelimiteerd en eigenlijk alleen bestemd om in jukeboxen gedraaid te worden. Met name in de advertenties in New Musical Express is duidelijk dat een intensieve handel is in deze singles en sommige moeten al snel tachtig pond kosten. Ik heb een aardige collectie 'black labels' en andere jukebox-singles en ben erg goedkoop aan alle titels gekomen. Een snelle blik op Popsike laat zien dat het plaatje in 2016 nog 25 pond heeft opgebracht. Dat gaat bij mijn single vast niet meer lukken want er zit een scheur in de helft van de plaat. Het is goed opletten bij iedere draaibeurt of de plaat helemaal vlak is want anders kost het je de naald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten