woensdag 13 januari 2021

Het zilveren goud: januari 1996 deel II


Zoals het nu lijkt heb ik ook morgen een vrije dag. Vooruit! Na een drukke decembermaand is het momenteel even heel erg rustig en daar moet je het dan van nemen. Vandaag zou ik wel enige drukte hebben verwacht maar ik ben binnen een anderhalf uur klaar met mijn ronde. Niet veel dus! Eenmaal thuis zie ik dat ik maar liefst 75 procent van mijn aankoopbedrag van afgelopen zondag teruggestort heb gekregen. Ik had vijf singles besteld via Discogs. Het top item is echter niet te vinden in de archieven van de handelaar en dat verklaart een deel van de terugbetaling. Een tweede single blijkt helemaal niet aan de omschrijving te voldoen en zelfs dat liet niet te wensen over. Een redelijk beschadigde plaat maar voor een klein prijsje. Volgens de dealer is het alleen maar goed voor het asvat en dus heeft een bedrag teruggestort en verwacht ik morgen de overige drie singles te ontvangen. Daarbij zit gelukkig wel de single waarvoor ik de bestelling in eerste instantie heb geplaatst. Iets met een gok waar je niet mis kan gokken. Vrijdag krijgen jullie dus een 'Singles round-up' met de eerste vier singles van 2021 plus nog drie uit de vorige maand. Vanavond ga ik opnieuw terug naar vrijdag 12 januari 1996.

Een jaar ervoor is het vrijdag de dertiende in januari 1995. Dat gaat de archieven in als de avond van het eerste concert van Horrible Dying, de deathmetalband waarvan ik 'manager' ben en onduidelijke dingen doe op het podium. Zeker nadat Theo de nieuwe gitarist is geworden, gaat Horrible Dying een meer professionele kant op en daarmee kom ik op een zijspoor te staan. In januari 1996 word ik wel uitgenodigd om mee te gaan naar een concert maar wordt me tevens gezegd dat ik niet op het podium mag komen. Gorredijk heeft discotheek 'De Overtoom'. Vooral op zaterdagavonden is de tent afgeladen met feestgangers uit een wijde regio, maar de eigenaar moet ook rekeningen betalen voor de vrijdagavond terwijl het dan niet druk is. Deze komt met een alternatief. Op vrijdagavond mogen lokale bands optreden en op zaterdagavond is het tijd voor Charly Lownoise & Mental Theo (zoals op zaterdag 13 januari 1996). Precies een jaar na het eerste optreden in Hommerts is Horrible Dying dankzij 'onze' Theo 'lokaal' genoeg geworden voor een optreden in de discotheek. Natuurlijk gaan we allemaal de kleedkamer in en duiken massaal de koelkast in. Er staat één kratje bier dat al snel leeg is. Later blijkt dat dit alle rantsoen is voor beide bands. We moeten dus zelf bier kopen en zo nu en dan dorst stillen met een glaasje cola.

Ik tref ook een aantal gasten uit De Karre. Abaddon Circus is in deze tijd een band welke 'wereldberoemd is in Steenwijkerwold en omstreken'., hoewel de band ook heeft meegedaan aan een bandjescompetitie van de NCRV op Radio 3. Dit heeft met name de verkoop van de demo gestimuleerd en ons 'voorprogramma' van deze avond heeft een nummer overgenomen van de demo. De Steenwijkers willen dus wel eens horen wat de Friezen hebben gedaan met hun liedje. Ik geloof niet dat ze erg tevreden waren. Over Horrible Dying zijn ze het unaniem eens. Als ik ze vertel dat ik mede-oprichter ben van de band zegt eentje 'Moet je trots op wezen'. Ik weet weinig meer te herinneren van het optreden van Horrible Dying. Misschien hetzelfde effect als een jaar ervoor in het café: De verwondering dat deze goede vrienden een instrument kunnen vasthouden en muziek proberen te maken. De loods van de aanhangwagen-dealer maakt dat we hard moeten spelen om niet op te gaan in een galm en dat werkt altijd tegen je als je in een zaal over een PA moet spelen. Ik denk dat het pudding is geweest, hoewel muzikaal en compositorisch dankzij Theo grote stappen zijn gemaakt.

De zondagmiddag na het optreden zit ik op mijn slaapkamer en overdenk het weekend nog eens. Ik draai wat recent gekochte platen en daarbij zit ook 'Oh My Mother' van Moebius Bottle. Deze single heb ik onlangs nog genoemd in 'Verzamelwoede'. Ik kan niet huilen en kan de momenten bijna allemaal herinneren. Deze middag in januari 1996 heb ik een spontane huilbui. Waarom? Ik voel dat ik los ben komen te staan van 'mijn' band en dat maakt me op dat moment erg eenzaam. Toch heb ik het helemaal aan mezelf te danken en door toedoen van alcohol en de onwil om écht iets te betekenen voor de band. Ik zal de band in de zomer van 1996 voor het laatst bezoeken in hun oefenruimte. In 1997 help ik ze nog aan een optreden in de Popkelder en zal ik ze nog eenmaal aankondigen op een festival. Daarover volgend jaar meer! 'De Overtoom' is een aantal jaren geleden afgebrand en nooit weer opgebouwd.

2375 Where Will I Be-The Golden Earrings (NL, Polydor, 1969)
2376 Baby Face-The Latches (NL, Northern Productions, 1977)
2377 Rice Is Nice-The Lemon Pipers (US, Buddah, 1968)
2378 Victoria-Liesbeth List (NL, Philips, 1970)
2379 Wang Dang Doodle-Livin' Blues (NL, Philips, 1970)
2380 Rollin'-Kaz Lux (NL, CNR, 1979)

Alleen van Kaz Lux weet ik niet zeker of ik hem op deze bewuste vlooienmarkt heb gekocht. Bij The Golden Earrings twijfel ik aanvankelijk ook totdat ik het 'gas-hoesje' zie. Deze mogen nu nog even voor de foto om het authentiek te houden, maar straks gaan ze de vuilnisbak en worden ze vervangen door papieren hoesjes. Ik heb het afgelopen jaar geleerd van John Manship dat deze hoesjes tot de grootste vijanden van vinyl horen. Zelfs al worden ze gebruikt om een fotohoesje of kartonnen albumhoes heen. Er zit een soort van gas in deze plastic hoesjes welke dwars door het papier heen trekt en een grijze gloed over het vinyl legt. Het klopt ook want ik heb diverse ex-discotheek-singles met dergelijke beschermhoesjes die allemaal dezelfde gloed hebben. Meteen weggooien dus! Het zijn de harde plastic hoesjes met vaak scherpe randen en ze ruiken muf van binnen. The Latches heb ik net op 45cat gezet. De band staat daar reeds met een andere single en wordt Belgisch genoemd. The Latches komt in werkelijkheid uit Leeuwarden en volgens mijn herinnering heeft de vader van Twarres-zangeres Mirjam Timmer iets te maken met The Latches. Ik meen dat ik Liesbeth List onlangs nog eens in de handen heb gehouden mét fotohoes en verbaas me erover om nog steeds dit exemplaar te vinden. Iets wijst me in de richting van 'De Kring' in Meppel en als de lockdown voorbij is, moet ik daar maar weer eens gaan kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten