vrijdag 10 februari 2017

Van hit naar her: LP



Niet 'Het zilveren goud op 33 toeren', want dat staat op de rol voor maandag. Hoewel de media een vertekend beeld laat zien over de vermeende opkomst van vinyl, nog steeds minimaal vergeleken bij streaming en downloads, is dit niet een loflied aan het vinyl-album. Sommige Soul-xotica-rubrieken verschijnen zeer onregelmatig en de opvallende lezer zal ontdekt hebben dat 'Van hit naar her' sinds het einde van mijn radioshow 'Floorfillers' flink achteruit is gegaan. Niet dat ik me helemaal heb afgesloten van de nieuwe muziek, integendeel zelfs, maar ik zit wel minder in de actuele Top 40 en Tipparade te grasduinen. In tegenstelling tot een paar jaar geleden moet ik nu wel eens raden naar een hit op de radio. Twee jaar geleden wist ik dan vaak ook hoe hoog de plaat in de Top 40 stond op dat moment. Tegenwoordig ligt de aandacht meer bij de albums. Toch ontwaak ik iedere dag met Q Music en dat houd mijn aandacht bij de les over de actuele hits. Hoe vaak ik met 'Lost On You' van LP de ogen heb geopend? Geen flauw idee, maar erg vaak. Ik vermoed dat het de meest gedraaide plaat is op dat station en in het late ochtendprogramma kun je er bijna vergif op in nemen. Het is echter pas twee weken geleden dat ik eens goed luister naar het liedje, een deel van de tekst in mijn hoofd prent en Google toepas. Het antwoord is: 'Lost On You' van LP. Hoewel de plaat al weken is verdwenen uit de Top 40 wil ik deze alsnog presenteren in 'Van hit naar her'. Al is het alleen maar omdat ik het vermoeden heb dat de plaat dit jaar nog een herkansing krijgt.

Waar ben ik in november met mijn gedachten? Drie maanden geleden was het weekend van 'The Big One', we hadden net Leonard Cohen verloren en Sharon Jones volgt even later. Muzikaal kan ik echter niet meteen een single of album bedenken dat me in de ban houdt. Ik kan me niet herinneren dat ik LP ergens ben tegengekomen, maar dan opnieuw... het wordt weggezet als 'alternative rock' en dat is niet een term waar ik doorgaans bovenop spring. De single dringt via Q Music mijn slaapkamer binnen, maar in het begin is het 'gewoon zo'n liedje'. Pas als ik een week geleden beter ga zitten voor het nummer, in bed, wordt de nieuwsgierigheid groter. LP heeft iets 'Amerikaans' in haar stem dat me in eerste instantie afschrikt. Of... dan duurt het wel een tijdje voordat een liedje me gaat grijpen. In dat laatste geval zit het wel goed want zodra ik de identiteit weet, is het hek van de dam. Bovenop de keren dat ik het op Q Music hoor, waar het nog altijd een grote hit lijkt te zijn, draait het digitale plaatje hier ook dagelijks haar rondjes. Al dan niet in radio-verband. Hoe 'nieuw' moet een 'Van hit naar her' zijn? 'Lost On You' is geem 2017, maar evenmin 2016. Het liedje bestaat namelijk al sinds 2015. Tijd om de sluier te lichten van een dame welke nu al dreigt een eendagsvlieg te worden in ons land.

Een verjaardagskaartje sturen gaat niet lukken. De exacte geboortedatum is onbekend, maar het zal in 1981 hebben plaatsgevonden op Long Island in New York. Haar naam luidt Laura Pergolizzi. Ze slaagt in 1996 voor de Walt Whitman High School, dat haar leeftijd zou suggereren, en verhuist kort daarop naar Los Angeles. Ze neemt voortaan de naam LP aan voor haar muzikale activiteiten. David Lowery van de band Cracker is de eerste die LP 'ontdekt'. Hij laat haar opdraven voor een bonustrack op het Cracker-album 'Gentleman's Blues'. In 2001 produceert Lowery eveneens haar debuutalbum 'Heart-Shaped Scar'. In 2004 valt ze in de goede handen van Linda Perry, voormalig 4 Non Blondes-zangeres en een succesvol liedjesschrijver en producent. Met Perry maakt ze in 2004 'Suburban Sprawl & Alcohol'. Hoewel de plaat geen verkoopsucces wordt, zal de geslaagde samenwerking met Perry ongetwijfeld hebben gezorgd voor méér werk. Perry's invloed op de popmuziek is bijna vijfentwintig jaar later vele malen groter dan alléén 'What's Up'. Twee jaar later treedt LP aan op de muziek-conferentie 'South By Southwest'. Hier lopen allemaal mensen van grote platenmaatschappijen en ook LP hoopt op geluk. De platenbazen zijn allemaal wild enthousiast en beginnen tegen elkaar op te bieden. L.A. Reid komt als winnaar uit de bus. Deze tekent LP voor Island Def Jam Music Group, dan inmiddels onderdeel van Universal Music Group. Toch heeft Reid ideeën met LP welke zij niet voor ogen heeft, of wellicht andersom, want de nog vóór een plaat is opgenomen, beëindigen beide partijen het contract. In 2007 tekent ze bij onafhankelijke SoBe Entertainment. Ze heeft even daarvoor met Billy Mann een aantal nummers geschreven voor de mogelijke Def Jam-elpee en één van die nummers heet 'Love Will Keep You Up All Night'. Dat vindt in 2007 een weg naar het nieuwe Backstreet Boys-album 'Unbreakable'. Dat zet een golf in beweging. Opeens zijn het vooral televisiemakers welke nummers van LP gaan gebruiken om de programma's en series een extra dramatische lading te geven.

In augustus 2010 wordt bekend dat LP voortaan uitkomt voor 2101 Records en haar eerste wapenfeit is het schrijven van 'Cheers' voor Rihanna. Kort daarop wordt het gevolgd door 'Beautiful People' voor Christina Aguilera en dan stromen de opdrachten binnen. Dat ze sinds 2004 zelf al geen album meer heeft uitgebracht, lijkt LP niet te deren. Ze vestigt op deze manier immers wel een naam. In september 2011 is een contract met Warner Bros. het gevolg en kort daarop wordt haar 'Into The Wild' veel gebruikt in een televisie-commercial. In april 2012 verschijnt bij Warner Bros. de live-EP 'Into The Wild: Live At EastWest Studios' en doet ze daarna een reeks festivals aan, ook in het buitenland. Gitaarfabrikant Martin roept LP uit tot ambassadrice, ze is daarmee de eerste vrouwelijke muzikante welke het gitaar-merk mag vertegenwoordigen als ambassadeur. In 2014 verschijnt haar eerste langspeler in tien jaar: 'Forever For Now', maar ze houdt niet van achterover zitten. Een jaar later verschijnen de eerste liedjes die eerst op een EP zullen verschijnen, 'Death Valley', en op 9 december van het vorige jaar als het album 'Lost On You'. Openingtrack 'Muddy Waters' is het eerste nummer dat in september 2015 wordt vrijgegeven. 'Lost In You' verschijnt in november van dat jaar. Toch is het vooral de aanloop naar het nieuwe album dat 'Lost On You' her en der op de hitparade komt.

In Wallonië, Frankrijk, Griekenland en Polen staat de plaat op nummer 1. In Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Italië is het goed voor de top tien. Vreemd genoeg is er geen spoor van LP te vinden in Engeland en dus kan ik nog even aan een missie beginnen. 'Be The One' van Dua Lipa is immers ook net sinds een paar weken in de Engelse hitlijst te vinden (een plaatsje gestegen van 11 naar 10 in de vijfde week). Nederland laat een leuk beeld zien met 'Lost On You'. De Top 40 noteert een magere 26e plek. De Mega Top 100 noteert het voor de top twintig en in een 'airplay-top-zoveel' piekt het net buiten de top tien. In Amerika is LP een middenmoter. 'Lost On You' doet nummer 46 op de Billboard Rock en dat is vier plekken lager dan 'Muddy Waters'. 'Other People' is de opvolger van 'Lost On You' maar scoort alleen in Griekenland bovengemiddeld. Misschien een beetje té laat met de hit in Nederland, maar wellicht op tijd voor de grote doorbraak? Ik heb het album beluisterd en LP doet blijken dat ze als geen ander perfecte rockliedjes van precies drie minuten kan schrijven en daar moet zeker een markt voor zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten