dinsdag 28 februari 2017

Dinsdagplate: Burak Yeter



Om heel eerlijk te zijn, had ik er niet op gerekend. Toen ik afgelopen week het verloop in de Tipparade zag van deze Burak Yeter, gaf dat weinig hoop. Weliswaar bijna aan de top, maar toch... zes weken Tipparade? Dat is vaak het eindstation van zo'n single. De emmer stroop die de Top 40 heet, mocht afgelopen zaterdag maar liefst vijf nieuwe binnenkomers verwelkomen en dat zorgt weer voor doorstroom in de zeer trage hitparade. Burak komt binnen met een bescheiden 39e plek. Als de plaat écht van plan is om stapjes als deze te nemen, dan staat het begin juli op nummer één. Het kan zo gebeuren, want geknipt voor zowel dansvloer als de radio is het nummer zeker. In het kader van de 'Weekplate' presenteer ik jullie vandaag een compleet verse 'Dinsdagplate': 'Tuesday' van Burak Yeter & Danelle Sandoval.

Het uiterlijk van een artiest mag voor de consument een belangrijke rol spelen, maar als je als radiomaker door een lange lijst met nieuwe releases bladert, kan nog een element aantrekkelijk zijn. Ik zie op dat moment een vage afbeelding van de hoes, dus dat speelt niet mee in de overweging. Ik zie wel de groepsnaam en de titel van het album, de EP of de single en het muzikale genre. Ik bevind me in goed gezelschap want John Peel had dezelfde criteria. Een 'opvallende' bandnaam was bij hem goed voor een plaatsje op de speellijst. Je zou kunnen stellen dat Half Man Half Biscuit dus niet in de eerste plek de aandacht heeft te danken aan de muzikale kunsten. Als ze de Green Animals hadden geheten, was de kans nihil geweest dat Peel het uit de lijst met nieuwe releases had gehaald. Zelf ben ik ook gevoelig voor mooie of maffe groepsnamen. Pigeons Playing Ping Pong is één van de meer recente bands die ik heb gedraaid. Titels kunnen ook een uitwerking hebben op mij. Nu is dinsdag beduidend minder obscuur dan woensdag en donderdag, maar nog steeds zijn er niet veel 'dinsdag-platen'. Als ik in november deze van Burak Yeter zie staan, ben ik vlug bereid. Het nummer slaat echter niet in als een bom bij mezelf. Als 538 het niet had opgepikt, was ik de plaat snel vergeten. Het is een paar weken geleden dat ik bij de fietsenmaker in Meppel een flard van 538 mee krijg en zodoende een hernieuwde kennismaking met 'Tuesday'. In die paar weken is het in huize Louwsma uitgegroeid tot een wereldhit van formaat!

Eigenlijk past het wel bij het verloop van de plaat in de Nederlandse hitparade tot dusver. Na jaren van singer-songwriter-house (eigen benaming voor de akoestische gitaren met een plots opdoemend cliché-matig dance-deuntje) en snelle en harde dingen, bespeur ik de laatste tijd weer meer van deze 'lome' dance-dingen. Je moet ermee op passen want het kan ook zomaar té cheesy worden, maar in geval van Burak Yeter 'werkt' het. Hoewel niemand in eerste instantie wakker zal liggen van zijn naam, is Yeter ruim twaalf jaar actief in de dance-scene. Niet bepaald een 'overnight sensation'. Burak komt op 5 mei 1982 ter wereld in de Turkse plaats Trabzon. Op jonge leeftijd raakt hij al geinteresseerd in muziek en op zijn vijfde leert hij klassiek piano spelen. Als Burak acht jaar is, beheerst hij eveneens de gitaar. Het is echter vooral de geluidstechniek welke een belangrijke rol gaat spelen en hij vertrekt naar Londen om een 'master degree' te halen op dat gebied. Hij wint een dj-contest dat mede wordt ondersteund door MTV en de hoofdprijs is een optreden tijdens de MTV Dance Floor Chart Party in Malta. Hetzelfde jaar wordt hij tweede in de Miller Master DJ-competitie. Sindsdien is hij een geaccepteerde naam in de EDM-beweging.

In 2005 verschijnt zijn debuutalbum 'For Action Volume 1' op het DSM-label, kort gevolgd door 'For Message Volume 2'. De tweede moet de aandacht vestigen op de opwarming van de aarde. In 2008 tekent Burak een contract met Pioneer en opent dj-scholen in Amsterdam, Los Angeles en Istanbul waar hijzelf eveneens de lessen verzorgt. Connection Records DJ School heeft tot dusver tweeduizend leerlingen voortgebracht die in het bezit zijn van een officiëel diploma. Burak doet vanaf 2010 een aantal remixen voor de Turkse popdiva Ajda Pekkan welke hem nog meer erkenning en prijzen opleveren. In 2012 verschijnt het remix-album 'Blue'. Een jaar later verrast hij vriend en vijand met de track 'Storm' waarvan de videoclip in ons land wordt opgenomen. In 2015 trapt hij zijn 'New World'-project af waarvan 'Tuesday' het tweede resultaat is na de single 'Happy'. 'Tuesday' schiet binnen een paar weken naar nummer 1 in de streaming-hitparades. De 'mainstream'-radio volgt op flinke afstand en daar is het nummer niet van de zenderschaal te branden.

Wie is toch dat engeltje dat we horen op 'Tuesday'? Haar naam is Danelle Sandoval en een snelle zoektocht levert op dat ze als beroep 'social media consultant' heeft wat dat ook moge zijn. Verder verwijst het al snel naar haar Youtube-kanaal waarop ze liedjes zingt waarbij ze zichzelf begeleidt op gitaar. Een mooie meid! In 'La Vie En Rose' klinkt ze beduidend minder lijzig dan in 'Tuesday', maar ook in de hit kun je horen dat het niet zomaar een zangeres is. Het goede nieuws is dat zowel Burak als Danelle nu in één klap samen beroemd zijn en ik ga ze beide zeker in de gaten houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten