donderdag 22 september 2016

Week Spot kwartet: week 38



Ik heb zojuist 'Afterglow' afgesloten met achttien minuten 'Close To The Edge' van Yes en moet hoognodig weer eens 'nieuwe' kandidaten voor de 'kick-out' gaan selecteren. Dit is alwéér een schijf progrock en dat is best leuk om eens te doen, maar als dit betekent dat ik iedere week tegen zo'n lap orgel met gitaarvariatie moet opkijken? Hoe dan ook: Moe maar voldaan naar alweer een geslaagde uitzending. Voor het slapen gaan, moet ik eerst de adrenaline kwijt en dus kan ik dan even zo goed wel even het 'Week Spot kwartet' aan jullie voorstellen. Week 38..., zo'n jaar vliegt voorbij! Het zijn vier plaatjes om de vingers bij af te likken.

2012: I Need You Like A Baby-Andrea Henry
In de 'serieuze' dj-wereld wordt nogal neerbuigend gedaan over Outta Sight, maar ik weet niet hoe mijn verzameling eruit had gezien zonder dit heruitgave-label uit Engeland. Ik begin serieus met de Blauwe Bak in begin 2012 en dat is juist de tijd dat Outta Sight flink aan de rol is met de OSV-serie. Het richt zich dan voornamelijk op de kleinere labels uit Detroit welke geen schijn van kans hebben gehad ten opzichte van het oppermachtige Motown-concern. Het resulteert in platen van het Thelma-label (Emanuel Laskey en Martha Starr), Velgo (Two Plus Two en Gwen Owens), maar ook Groovesville. Andrea Henry is dan het onderwerp. Een beetje onterecht, want de single is nimmer via Groovesville uitgebracht. Groovesville is een onderdeel van Solid Hitbound en dat manifesteert zich verder via het Revilot-label. Groovesville produceert vooral instrumentale backing-tracks welke worden samengesteld door andere George Clinton. Zijn bandje, The Parliaments, speelt niet zelden op de opnames en maken zelf ook plaatjes voor Revilot totdat het geheel overgaat in het universum dat Funkadelic heet. Andrea Henry maakt twee singles voor MGM. 'I Need You Like A Baby' krijgt een officiële uitgave, maar 'Time Fades Away' wordt door MGM geschrapt. Ik heb het in het begin niet zo staan op 'I Need You Like A Baby', maar ga in augustus 2012 opeens helemaal om. De b-kant is de instrumentale 'Geni' dat me zal introduceren tot Terri Bryant's versie. Originele singles van Henry brengen grif 300 euro op en dus kan hier gesproken worden van een buitenkans, ook al is het een 'smerige' opname.

2013: Lonely Girl-Miss Madeline
Eigenlijk is 'Behave Yourself' de reden van aanschaf en heb ik eerst al moeilijk lopen doen. 'Lonely Girl' is namelijk ook uitgebracht als Young Folk, de groep waar Madeline de leadzang vertolkt en deze is voor een habbekrats verkrijgbaar. Ik wil echter de Miss Madeline-versie hebben vanwege de b-kant, maar het is uiteindelijk 'Lonely Girl' dat tóch de Week Spot wordt. Ik kan me de reden niet meer herinneren, maar het zal er vast mee te maken hebben gehad dat het meer 'Northern' is dan 'Behave Yourself'. 'Lonely Girl' komt nauwelijks meer aan bod, voor 'Behave Yourself' rij ik nog graag een blokje om.

2014: Can You Remember-Debra
Met sommige platen wil het gewoon niet lukken. Neem nou dit uitstekende 'Can You Remember' van Debra. Op de crossover-markt worden platen voor meer geld verkocht die stukken minder zijn dan deze. En toch stijgt deze nauwelijks boven de tien dollar uit. Wie Debra is geweest en haar verdere achtergrond zijn nog altijd een mysterie en het zijn slechts een handjevol dj's die de mond vol hebben van deze single. En ik ben daar eentje van. Roependen in de woestijn, maar de missie zet zich voort....

2015: I Can Be-The Brother Love
The Trinikas is een goede aanvulling op dit 'Week Spot kwartet' want ook bij The Brother Love stikt het van de onduidelijkheden. Het label, Sound Of Soul, deelt de naam met een bootleg-label uit de midden jaren zeventig, maar heeft niets met Brother Love te maken. Ook weer uitstekende crossover, beter dan Debra zelfs, en ik kom hem slechts zelden tegen. Desondanks mag het geen naam hebben als we naar het prijskaartje kijken. Spotgoedkoop totdat het eens door een 'grote' dj wordt opgepikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten