zaterdag 24 september 2016

Singles round-up: september 6



Er is slechts één van de zeventien singles van gisteren niet aan bod gekomen vandaag. Deze single komen we vanavond tegen. Van een miskoop wil ik niks weten, maar het is eentje die op papier interessanter is dan in werkelijkheid. Omdat ik actieve plannen heb voor morgen sla ik de inleiding over en ga meteen verder met de volgende zes van de negentien nieuwe aankopen met de vermelding dat de Marktplaats-singles vanmiddag is gearriveerd. Die komt morgen of maandag op het laatst aan bod of ik moet straks nog een plan hebben om een paar singles te bestellen. In dat geval gaan de singles nog in een Blauwe Bak-round-up. Vandaag blijf ik bij het oorspronkelijke plan van zes singles.

* Paul McCartney- Hope Of Deliverance (EEG, Parlophone, 1992)
Looper heeft na de grandioze uitverkoop in 1991 in maart 1992 nog een zeer bescheiden bakje Top 40-singles staan. Ik denk dat het drie maanden later al niet meer mogelijk is om bij hen een single te bestellen. V&D idemdito. Music Palace wellicht? Nee, lijkt me stug want deze doen ook jaren aan de uitverkoop van het vinyl en noemen zichzelf een cd-specialist. Met andere woorden: In de zomer van 1992 is nergens in Sneek meer een vinylsingle te krijgen. Steenwijk heeft Ilmer Records en dat heeft twee belangrijke vinyl-klanten. In café De Karre is de vinyl-jukebox nog jaren de spil van het muzikaal entertainment en discotheek Chez Jean draait eveneens vinyl tot 1993. Daar zijn singles uit 1992-93 iets gebruikelijker dan in Sneek. Toch had ik nooit gedroomd om deze van Paul McCartney eens op 45 toeren te hebben. En al helemaal niet voor een euro!

* 1910 Fruitgum Co.- Simon Says (NL, Buddah, 1968)
Die heb ik al, maar in een veel mindere staat. Ik bedenk me opeens dat ik die andere wel met de Scandinavische fotohoes heb, dat hoesje heb ik eens los gekocht tijdens een vakantie. Toch ga ik de schijven vervangen, want dit is zeker een 'upgrade'.

* Roy Orbison- You Got It (Duitsland, Virgin, 1989)
Ik ben té jong om de sterfdag van Elvis bewust te hebben meegemaakt. Zus heeft me eens verteld dat zij het hoorde toen ze op vakantie waren. Het was, volgens haar, een schok in de muziekwereld, maar zij kende zelf ook nauwelijks iets van Elvis. Ik kan me iets soortgelijks herinneren van de dag dat Roy Orbison is overleden. Ik hoorde van zijn comeback-plaat en zijn medewerking aan The Traveling Wilburys, kende 'Oh! Pretty Woman' en 'Only The Lonely' van de radio en 'Lana' via John Spencer. Verder reikte mijn kennis van Orbison niet in 1988. Toen kwam 'You Got It' en op 17 juni 1989 'Twinkle Toes' en tegenwoordig noem ik Orbison één van de grootste mannelijke zangers. Een man met een verhaal eaar je 'het verhaal' kan terug horen in de stem en de liedjes. 'You Got It' ontbreekt echter nog steeds in de verzameling en dat is gisteren recht gezet.

* Otis Redding- I've Got Dreams To Remember (Zuid Afrika, Atlantic, 1968)
Zuid Afrika is het meest waarschijnlijk, maar kan ook een ander Afrikaans land zijn. Ik scheld de single eerst uit voor Engels, maar bij thuiskomst valt 'ATS' op in het catalogus-nummer. De Engelse heeft uitsluitend cijfers en de meeste Europese persingen hebben een 'ATL' in de code. 45cat vermeldt niet deze specifieke release, maar wel een Percy Sledge uit dezelfde tijd met praktisch hetzelfde nummer. Ik heb ook Angola zien staan bij de mogelijkheden. 'Dreams' is natuurlijk een Otis-klassieker van de bovenste plank, maar voor de Blauwe Bak val ik het meest op 'Nobody's Fault But Mine'. Redding heeft hier een stevig tempo met alle ingrediënten van de Southern Soul en Stax in het bijzonder. Mag in de reserve-Blauwe Bak en is daarmee de enige van de singles van De Tafel die deze eer te beurt valt.

* Bunny Sigler- By The Way You Dance (US, Gold Mind, 1979)
,,Jij bent nogal fan van Bunny Sigler, toch?", vraagt Peter als ik hem een 'Tossin' And Turnin' geef uit mijn 'dealerschap'. Fan...? Het begint voor mij met 'Girl Don't Make Me Wait' dat ik eigenlijk beter vind in de versie van Timebox. 'There's No Love Left', de keerzijde van 'Let The Good Times Roll', komt een paar jaar geleden in mijn koffers. In 'Tossin' And Turnin' zie ik aanvankelijk meer de 'handelskant'. In oktober heb ik een Salsoul-single gekocht van Sigler en die is niet echt te pruimen. Ik verwacht ook niet veel bij deze en... het komt uit. Beide kanten zijn gewoon platvloerse disco zonder dat het ergens leuk wordt. Gewoon jaren zeventig-bak dus...

* The Sugarcubes- Birthday (België, One Little Indian, 1988)
Vorig jaar met mijn verjaardag heb ik 'Birthday' gehad in 'Listen Carefully'. De titels komen van Katy Perry, The Beatles en The Sugarcubes. De laatste kom ik tegen in Meppel voor een euro. Bart heeft abusievelijk The Sugarbabes geschreven op de sticker en lijkt niet bekend te zijn met de Björk-connectie. Het plaatje is, volgens mij, echt wel iets meer waard dan een euro. De waarde heeft hier geen betekenis want ik ben dolgelukkig met deze single dat een mooi plekje krijgt in mijn jaren tachtig-bakken. De single-hoes is identiek aan degene boven dit bericht, toch zie ik bij het opslaan dat het eigenlijk van de 12"-EP is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten