vrijdag 23 juni 2023

Week Spot: Powaka


De single is vanmiddag binnengekomen maar het besluit om Powaka tot Week Spot te maken, dateert al van gisteren. Vreemd is het wel... Een week geleden had ik de plaat nog steeds niet gehoord en binnen een week is het een enorme hit geworden in huize Louwsma. Het wordt een kort bericht omdat er niet veel bekend is van Powaka. De band heeft slechts één single gemaakt. 'Visions Of A Little Boy' is de titel van de a-kant maar, zoals ik zondag al heb geschreven, vind ik dat niet wat. Het nummer schopt het echter wel tot een disco-compilatie in Turkije. 'Aum Mani Padme Cum' lijkt op het eerste gezicht een mysterieuze titel totdat ik maandagavond erachter kom dat het een mantra is uit het boeddhisme. Powaka is beter bekend als Powakka of Pawakka en ligt in de Surinaamse regio Para. Ik heb uit diverse richtingen vernomen dat het inderdaad om een Surinaamse groep gaat en dat is wellicht ook de reden waarom de plaat alleen in Nederland is uitgebracht (en op een Nederlands platenlabel). Anders dan je zou verwachten bij het horen van de plaat, is dit nog grotendeels onontdekt bij de funk-verzamelaars en daar ben ik op dit moment wel content mee. Ik heb mijn exemplaar voor relatief weinig kunnen bemachtigen. Het is alleen zonde van de twee euro van afgelopen zaterdag. Kortom: 'Aum Mani Padme Cum' van Powaka (1973) mag deze week de Week Spot uithangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten