zaterdag 3 juli 2021

Week Spot: Baby Washington


Bijna vergeten om de Week Spot van deze week aan jullie voor te stellen! Ik ga straks bezig met de samenstelling van de show van vanavond en heb vannacht de Gele Bak Top 100 tot een feit gemaakt. Deze ga ik in de komende weekeinden in zeventien delen aan jullie voorstellen. Acht weekeinden van twee afleveringen met een 'pauze' in het weekend van 31 juli en 1 augustus plus een aflevering met de top vier. Dat sluit dan precies aan op de vakantie die ik denk dan te hebben. Of een week later, als de baas is uitgegaan van de weeknummers. Ik trap vandaag evenwel eerst af met de kersverse Week Spot. Een schijfje vinyl dat niet geheel ongeschonden uit de strijd is gekomen en daarom niet eerder deze nominatie heeft gekregen. De schade is echter minimaal en wellicht dat ik nog eens een beter exemplaar opduik. Omdat de 'Vinyl Summer Spirit' dit weekend in het teken staat van 1973 komt de Week Spot eveneens uit dat jaar: 'Just Can't Get You Out Of My Mind' van Baby Washington.

Soms val ik van de ene verbazing in de andere met Soul-xotica. Is het waar? Heb ik nog nooit eerder Baby Washington als Week Spot gehad? Ik heb twee singles van Baby in duet met Don Gardner en ik zou zweren dat eentje daarvan Week Spot moet zijn geweest. Het antwoord is ontkennend. Ik ben een redelijke fan voor wat betreft Dusty Springfield, maar dat betekent nog niet dat ik een tijger in de achtertuin wil. Ik kan me echter wel in haar beleving vinden als ze zegt dat Baby Washington haar meest favoriete zangeres is. Jeanette heeft een krachtig en zeer herkenbaar stemgeluid dat ik eveneens graag mag horen. Het is dus de hoogste tijd om Baby Washington eens de titel van Week Spot te gunnen!

Justine Washington wordt geboren op 13 november 1940 in Bamberg. Dat is dan weer een klein stadje in de staat South Carolina. Ze groeit echter op in Harlem in New York. Hoewel Justine haar enige geboortenaam is, laat ze deze al snel vallen en kennen de mensen haar als Jeanette, terwijl intimi haar mogen aanspreken als Baby. Ze is nog geen zestien als ze haar professionele muzikale carrière begint bij de zanggroep The Hearts. Ze is eveneens lid van The Jaynetts, de groep die in 1963 een hit zal scoren met 'Sally Go Round The Roses'. Met The Jaynetts maakt ze één single en vervolgens debuteert ze in 1957 als Baby Washington met een single. Haar vroege opnames worden uit gebracht als Jeanette 'Baby' Washington of Baby Washington, maar het is vooral de eerste naam welke tot verwarring leidt. Er is namelijk een andere zangeres met de naam Jeanette Washington en dat is het moment dat Justine/Jeanette verder gaat als Baby Washington. Het is dan inmiddels 1961 en ze tekent bij ABC-Paramount. Na twee bescheiden R&B-hits in 1959 ('The Time' en 'The Bells') is dit de voorbode van haar meest succesvolle periode, het zij bescheiden. 'That's How Heartaches Are Made' piekt in 1963 op nummer 40 in de Billboard en 10 op de R&B en dat zal haar best verkochte single worden.

In 1968 maakt ze een album voor het Veep-label en het levert haar in 1969 een kleine R&B-hit op met 'I Don't Know'. Verder blijft Washington onder de radar voor groot mainstream succes. In 1972 gaat ze samenwerken met Don Gardner en is 'Forever' de enige hit van het duo. Het sublieme 'Lay A Little Lovin' On Me' blijft dus gewoon een Blauwe Bak-  en 'Do The 45'-favoriet en niet meer dan dat. In 1973 brengt ze de Week Spot uit en 'I've Got To Break Away' (welke ik eveneens op single heb). 'Just Can't Get You Out Of My Mind' is afkomstig uit de set van The Spinners tijdens hun Philly-periode. Ik ben het vaak oneens met 'Blues And Soul Magazine' en dit is andermaal het geval. Het geeft Washington een score van twee uit vijf sterren. Maar dan opnieuw... als we de scores van 'Blues & Soul' met veel van de Week Spots gaan optellen, zitten we niet snel op twintig per jaar!

Met de komst van de disco is het praktisch afgelopen met de loopbaan van Washington. Ze maakt in 1978 nog een elpee voor het AVI-label, dat net als de meeste releases op het label voor een bak kwaliteit moet staan, maar de verkoopcijfers vallen tegen. Baby is inmiddels tachtig maar tot een paar jaar geleden nog volop actief. Ze doet vooral optredens aan de oostkust van Amerika maar steekt in 2004 de oceaan over voor een concert tijdens de Prestatyn Soul Weekender in Wales.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten