maandag 20 januari 2020
Blauwe Bak Veteranen deel 24
'Blue Monday'. Ik hoor in 2008 voor het eerst van het fenomeen als ik mezelf die ochtend vorstelijk verslaap voor het werk. Het is dan al niet de eerste keer dat ik me heb verslapen en het begint in de gaten te lopen op het werk. In plaats van dat de duimschroeven worden aangedraaid, besluit men tot alternatieve werktijden voor mij. Het bedrijf wil, bij wijze van proef, bekijken of de verpakkingsafdeling een extra dienst van twee uur 's middags tot tien uur 's avonds kan gebruiken. Ik ben het proefkonijn en zal het vervolgens bijna een half jaar doen voordat ik de ploegendienst in ga. Het project levert uiteindelijk té weinig op en wordt afgeblazen. Sindsdien is 'Blue Monday' voor mij een hoogtepunt van het jaar. Niet zelden voel ik me topfit en dat is vandaag niet anders. Terwijl anderen een excuus hebben om zich rottig te voelen, bezorg ik nog wat overgebleven post onder een winters zonnetje. Dezelfde frisheid zet zichzelf voort op Soul-xotica want ik heb wel weer eens zin in een aflevering van de 'Blauwe Bak Veteranen'. Omdat de foto's van vier-bij-vier goed zijn bevallen, doe ik vandaag eveneens zestien singles. We schuifelen daarmee van september 2011 naar januari 2012.
Het is een weekend om in te lijsten hoewel het niet allemaal gaat zoals het is gepland. Op donderdag koop ik een keigave broek bij een kringloopwinkel en stop deze onder mijn snelbinder. Als ik terug in Steenwijk ben, blijkt dat ik de broek ben verloren. Ik fiets helemaal terug maar helaas... de broek heb ik nooit weer gevonden. Eenmaal thuis gaat de deurbel. Nee, niet iemand die me de broek komt brengen, maar iemand van de GGD waarmee ik eerder al eens contact heb gehad. Hij komt me vertellen dat de woningstichting heeft besloten om de huizen in Steenwijk af te breken. Dat vormt de opmaat voor deze aflevering van de 'Blauwe Bak Veteranen'. Hij heeft ook voor mij gecontroleerd en ik heb ook recht op de wettelijke verhuispremie. Ik heb bij aanvaarding van het huis in 2003 immers een formulier getekend dat ik afstand zou doen van deze vergoeding omdat het toen al zo goed als zeker was dat het gesloopt zou worden. Gelukkig hebben ze deze papieren in 2004 echt door de shredder gehaald. We praten nog wat aan de deur en ik vertel dat ik de volgende dag naar Keulen zal. Met de hogesnelheidstrein vanuit Enschede. Hij heeft daar ervaring mee en waarschuwt meteen dat de trein tot Düsseldorf niet op een topsnelheid komt, maar dat het wel de snelste manier van reizen is. Het verhaal bij dit weekend kunnen jullie uiteraard vinden in het archief onder september 2011: 'Het Keulse gedonder'. De eerste plaat is meteen een souvenir uit Keulen van dat weekend.
200. What Have You Done For Me Lately?-Sharon Jones & The Dap-Kings (US, Daptone, 2002)
201. Blame It On The Pony Express-Johnny Johnson & The Bandwagon (NL, Stateside, 1970)
202. That Old Black Magic-The Softones (NL, H&L, 1975)
203. Bernadette-The Four Tops (NL, Tamla Motown, 1967)
De kassabon zit nog in het hoesje van Sharon Jones. Ik heb de plaat op 23 september 2011 om achttien minuten over vier afgerekend bij Groove Attack Recordstore aan de Maastrichter Strasse. Acht euro is vergelijkbaar met wat ik in 2009 voor de andere twee heb betaald. Groove Attack heeft flink wat singles staan van Sharon Jones en de keuze gaat voor mij tussen 'What Have You Done For Me Lately' en 'Better Things', een single van het meest recente album van Jones. Dit is uiteraard een cover van het nummer van Janet Jackson hoewel in de begintijd een 'hoax' bestaat dat het oorspronkelijk een nummer van Sharon Jones uit de jaren zestig zou zijn geweest. Het weekend eindigt abrupt op zaterdagmiddag als mijn pinpas wordt ingeslikt maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan dit weekend dan de herhaling van een paar weken later. Op 11 november 2011 moet ik uiteraard ook platen kopen en het wordt een ritje naar Zwolle. Ook ditmaal krijg ik last met de pinpas. Een dag later wordt mijn pinpas ingeslikt omdat vermoedelijk een skimmer is aangebracht op de pinautomaat in Zwolle. De hoofdmoot wordt gevormd door een aantal albums maar ik doe me ook te goed aan een aantal singles. Van Johnny Johnson geef ik lange tijd de voorkeur aan 'Never Let Her Go', maar ach... zo vaak komt die niet meer uit de bak en dan draai ik ook al snel 'Pony Express'. The Softones koop ik op 'the day before' en The Four Tops ontvang ik op 'the day after'. Er tussenin zit het concert van de Amerikaanse folkzangeres. Op donderdag heb ik nog het verlangen om haar te zien. Het concert is dan die zaterdag in Zwolle. The Softones mag mee uit nieuwsgierigheid en de b-kant, 'Why Why Baby', heeft de meeste interesse voor mij. Een week na het concert besluit ik haar een mailtje te sturen en, ach, het heeft zo moeten gaan. Ik heb de zaterdagmiddag een flinke kater als de postbode me een pakketje brengt van Albert. Hierin zit ook deze single van The Four Tops. Het kwartet staat tegenwoordig in de reserve-Blauwe Bak.
204. Soul For Sale-John Schroeder & Orchestra (UK, Pye Disco Demand, 1966, re: 1974)
205. Stronger Than Her Love-The Flirtations (US, Festival, 1967, re: 1974?)
206. Break Out-Mitch Ryder & The Detroit WHeels (NL, Stateside, 1966)
207. Under My Thumb-Wayne Gibson (UK, Pye Disco Demand, 1966, re: 1974)
Ik heb mezelf in 2009 ingeschreven bij een woningstichting dat huizen verhuurt in Meppel en omgeving. Ik heb dan even de neiging om uit Steenwijk weg te gaan. Eind 2011 betekent het dat ik reeds twee jaar sta ingeschreven en als ik op zoek ga, vind ik meteen huizen in Nijeveen. Dat is nog beter zelfs: Ik wil best uit Steenwijk maar wil ook De Buze aan houden. December 2011 is een gekke maand. De eerste dinsdag in de maand moet ik post bezorgen en vat die dag merkbaar kou. Het resultaat is dat ik een week in bed lig. Als ik weer gezond ben voor het werk heb ik al interesse getoond voor het huis in Nijeveen. Tussen kerst en oud en nieuw krijg ik nog mot op het werk als ik beslist die dag nog wil langs gaan op het gemeentehuis in Meppel, hetgeen betekent dat ik mijn werk niet af krijg. Het tegenvallende concert van een paar weken eerder houdt me een flinke tijd uit de moderne folk en intussen heb ik mezelf beloofd dat ik een Northern Soul-verzameling wil gaan aanleggen. Dit kwartet is het eerste resultaat. John Schroeder, The Flirtations en Wayne Gibson komen van Ebay, dat ik speciaal voor de hobby weer afstof. Mitch Ryder kom ik voor een dievenprijs tegen op Marktplaats. De Nederlandse persing blijkt erg gewild te zijn en inmiddels heb ik de plaat dubbel. Binnenkort toch maar eens zien te verpatsen. The Flirtations staat nog als enige in de koffers, ook al is het een bootleg. Het origineel zit rond de 600 euro. Schroeder en Ryder hebben plaats genomen in de 'Ere-Blauwe Bak' en Gibson staat nog altijd in de reserve-Blauwe Bak. De laatste is tevens ook de laatste single die ik in 2011 heb gekocht: Op 30 december 2011 besluit ik tijdens een postronde om dit plaatje te kopen op Ebay en betaal meteen.
208. Please Forgive Me-Du-Ettes (US, One-derful!, 1964)
209. Girls Are Out To Get You-The Fascinations (UK, Mayfield/Outta Sight, 1966, re: 2011)
210. You're Gonna Make Me Love You-Sandi Sheldon (UK, Okeh/Outta Sight, 1967, re: 2011)
211. Look Around-Two Plus Two (UK, Velgo/Outta Sight, 1967, re: 2010)
Ik heb net even Two Plus Two toegevoegd aan 45cat want deze stond nog niet in de database. Ook even mijn ergernis uitgesproken over de 'waardebepaling' want de gegeven waarde van Du-Ettes lijkt mijn aanschafprijs te zijn geweest en in werkelijkheid is de plaat niets waard. Toch nog altijd een genadeloze stamper. Ik maak kennis met Rarenorthernsoul, de Engelse webwinkel en met de Outta Sight-heruitgaven. Ik luister op dat moment dagelijks naar de 'Northern Soul Jukebox' en als ik een leuk nummer hoor, zoek ik deze meteen op op Ebay en kaap een exemplaar mee. De Outta Sight-platen helpen me in zekere zin om de collectie te bouwen. Sandi Sheldon is nog de enige die in de koffer staat. Two Plus Two staat met Du-Ettes in de 'Ere-Blauwe Bak' en The Fascinations verdient nog altijd de reserve-Blauwe Bak. Ik volg Outta Sight op de voet tot aan de honderdste single en daarna neemt de interesse af. Ik vind de hedendaagse Outta Sight-uitgaven minder interessant dan acht jaar geleden en dat heeft niet alleen met een veranderende smaak te maken.
212. When You Get Right Down To It-Ronnie Dyson (UK, CBS, 1971)
213. Ask Me-Ecstasy, Passion & Pain (US, Roulette, 1974)
214. I Just Wanna Be Me-Thelma Houston (UK, Stateside, 1970)
215. I'm Gonna Run Away From You-Tami Lynn (UK, Contempo, 1965, re: 1975)
Op 6 januari 2012 plaats ik een mega-order bij Buydiscorecords, de budget-afdeling van Rarenorthernsoul. Het verbaast me dat de verzendkosten niet verhogen naarmate ik meer koop. Ik bel even met Engeland om het te checken en, nee, de verzendkosten blijven altijd hetzelfde. De gebroeders Jeffries laten zich meteen van hun beste kant zien en als twee titels niet (meer) voorradig zijn, wordt het geld geretourneerd en stopt het twee bonus-platen in het pakket. Ecstasy, Passion & Pain is daar eentje van en merkwaardig genoeg tevens de enige die ik nog altijd in de koffers heb staan. De overige drie moeten het doen in de reserve-Blauwe Bak. De b-kant van Thelma Houston is de eigenlijke favoriet: 'Crying In The Sunshine. Om een lang verhaal kort te maken: In de maanden januari en februari 2012 koop ik bijna dagelijks singles en dat zal zijn weerslag hebben op de 'Blauwe Bak Veteranen'. Ik denk dat we de volgende keer binnen de maand januari zullen blijven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten