vrijdag 1 maart 2019
Raddraaien: David Porter
Normaal gesproken doe ik vaak op vrijdagavond de 'Eretitel' als die op donderdag is blijven liggen, maar dan opnieuw: De zaterdagavond gaat ook al berucht worden en dus stel ik mezelf in de gelegenheid om morgenavond snel klaar te zijn. Als ik daar natuurlijk de behoefte aan heb en het niet blijft liggen tot zondag. Ik kies dan vanavond voor een aflevering van 'Raddraaien' want zoiets is vaak teveel gevraagd na een zaterdag werken en de daaropvolgende radioshow. Het einde van deze serie is nog altijd even 'in zicht' als een maand geleden maar dat het terug gaat komen, is een ding dat zeker is. Het 'avontuur' van niet weten waarover je die avond gaat schrijven, dat is een uitdaging die ik nog vaak hoop mee te maken. Vanavond de elfde single uit de vijftiende jaren zeventig-bak en dan sta ik oog in oog met een plaatje dat niet in de Blauwe Bak 'mocht'. Hij heeft slechts een paar maanden in de reserve-Blauwe Bak gestaan. Een niet zo erg boeiend plaatje van een artiest waarover je een telefoonboek kan schrijven. David Porter mag vanavond in de schijnwerpers dankzij 'Hang On Sloopy' uit 1971.
Waar en wanneer? Dat is in 2015 geweest! Bij de maand twijfel ik even tussen juni of september. Er tussenin? Woensdag 15 juli 2015. Het is een tijd waarin ik vooral nog heel veel sortering doe en waar de bezorgmomenten zeldzaam zijn. Ik heb rond deze tijd geregeld ingevallen voor iemand in Meppel en ben op deze woensdag vroeg klaar. Ik kan het me permitteren om even binnen te wippen bij De Tafel en koop daar een aantal singles waaronder David Porter. Ik heb in ieder geval een kleine collectie 'Hang On Sloopy'-coverversies waarin deze niet mag ontbreken en David Porter op Stax moet gewoon Blauwe Bak-materiaal zijn. Toch blijkt de plaat zwaar tegen te vallen. Porter volgt zijn voormalige compaan Isaac Hayes in de voetsporen en dramatiseert 'evergreens'. Daar komt Hayes vaak zonder kleerscheuren van af maar in geval van Porter wil het niet altijd in zijn voordeel werken. Dat is het geval bij 'Hang On Sloopy'. Het liedje raakt de 'huppel' van het origineel kwijt en Porter voorziet het van een compleet nieuw arrangement. Het levert echter geen leuke plaat op en dat is het enige criterium dat ik heb.
Ik heb zojuist in 'Met Het Oog Op Morgen' een interview gehoord met iemand over straatnamen. Aanleiding is de 'botsing' tussen gemeentebestuur en burgemeester Halsema van Amsterdam over nieuwe straatnamen. Een beleidsorgaan heeft besloten dat er méér zeehelden moeten komen waar de burgemeester juist leiders van slavernijopstanden wil hebben. David Porter heeft nergens om gevraagd en heeft sinds enige jaren in Memphis zijn eigen straat: Mr. David Porter Street. Porter wordt op 21 november 1941 geboren in Memphis. Eén van zijn oudere broers zal bisschop worden en verder speelt het geloof ook een belangrijke rol binnen de familie Porter. Het zal niemand verbazen dat David zijn eerste muzikale schreden zet in een godshuis. Hij doet mee aan diverse talentenwedstrijden en vaak in het gezelschap van Maurice White, later de man van Earth, Wind & Fire. Nadat hij klaar is met school werkt hij een tijdje in een kruidenierszaak tegenover het kantoor van Satellite Records. Op een zeker moment trekt hij de stoute schoenen aan en vraagt bij Satellite of men is geïnteresseerd in soul-zangers. Porter wordt binnen gehaald als liedjesschrijver en talentscout en hij vormt eigenhandig het algemene Satellite tot het nieuwe Stax-label. Porter brengt Isaac Hayes binnen en samen worden ze het belangrijkste wapen van Stax in de tweede helft van de jaren zestig. Het duo Hayes/Porter is verantwoordelijk voor 200 liedjes waaronder enkele nummers die tot op de dag van heden worden vertolkt door nieuwe generaties muzikanten. Porter heeft zelf in 1965 al een weinig succesvolle single gemaakt en naarmate de jaren zestig vorderen, krijgt hij steeds meer de behoefte om zichzelf te profileren als solist. In 1970 komt de samenwerking tussen Hayes en Porter tot een halt en gaat Porter zélf albums maken.
'Hang On Sloopy' staat op zijn tweede solo-album '...Into A Real Thing'. Het is opvallend dat het nimmer in Amerika is uitgebracht als single maar naar aanleiding van het fotohoesje zou dit in België wel het geval zijn geweest? Je verwacht dan een popcorn-deuntje maar dat kan ik niet herkennen in 'Hang On Sloopy'. In 1972 werkt Porter opnieuw samen met Hayes en in 1973 brengt hij het conceptalbum 'Victim Of A Joke?' uit. Porter blijft Stax trouw totdat het label in 1978 bankroet gaat en Fantasy de rechten koopt van het oude werk. Daarna stort Porter zich min of meer in het bedrijfsleven. Toch houdt Wikipedia vol dat hij later het Grammy-genomineerde 'Dreamlover' van Mariah Carey zou hebben geschreven? Dan blijkt dat de producenten van het liedje een sample hebben gebruikt van The Emotions en een nummer dat is geschreven door Porter: 'Blind Alley'. Het probeert dus de periode van Porter als liedjesschrijver met een paar decennia te verlengen. Is dat nodig? Nee, zijn werk met Isaac Hayes in de jaren zestig is zo immens dat het tijdschrift Rolling Stone hem tot de honderd belangrijkste liedschrijvers rekent.
Sinds een paar jaar leidt Porter een stichting die tracht de huidige muzikale business in Memphis in kaart te brengen. De tijden zijn veranderd en Memphis is al lang niet meer de muzikale hoofdstad van de soul naast Detroit en Chicago.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten