woensdag 20 maart 2019
Het zilveen goud: maart 1994 deel I
Soul-xotica is weer terug op schema en dat is goed nieuws! Toch gaat het ene ten koste van het andere en stokt de voortgang van de virtuele kaartenbak even. Toch werk ik daar nog geregeld aan zodat ik nog een tijdje voort kan met 'Het zilveren goud', hoewel her en der wel gegokt moet worden. 'Het zilveren goud' van februari 1994 is nu definitief afgesloten en vandaag het eerste van twee delen uit maart 1994. Dat zijn slechts veertien singles maar dat haal ik de komende twee maanden dubbel en dwars in. De eerste single van maart 1994 sluit mooi aan bij het verhaaltje van twee weken geleden en dus ga ik het vandaag hebben over 'hoarden' op het afvalbrengstation. Hoe ik kennis maak met de wegwerpmaatschappij en dit werk zelfs nog goed is voor de uitbreiding van mijn platencollectie! Riempje van de pothelm vast en zo snorren we op de Solex terug naar maart 1994.
De spellingscontrole keurt het werkwoord 'hoarden' af en dat begrijp ik wel. Het is eigenlijk Engels: 'hoarding', maar ook dat wordt afgekeurd. 'Hoarden' is het dwangmatig verzamelen van allerhande zaken waardoor je leefomgeving helemaal verstopt raakt door dingen die je totaal niet nodig bent maar waarvan je het zonde vindt om ze weg te gooien. Ik ben een natuurtalent voor 'hoarden', hoewel ik het binnen de perken weet te houden. Op het afvalbrengstation mag ik met toestemming van Cnossen best eens iets meenemen dat anders wordt weggegooid, maar het is geen kringloopwinkel en dat wordt me meteen duidelijk gemaakt. Toch zal ik mijn loopbaan op 'de vuilstort' ambitieus beginnen. Een van mijn eerste 'klanten' brengt een oude lampenradio. Natuurlijk doet het ding het niet meer, maar man... ik heb altijd gedroomd om een lampenradio te hebben. Het is een Loewe-Opta uit de jaren vijftig en dus veel te groot voor op de fiets of Solex. Mijn broer haalt hem eens voor me op en jaren later zal de radio net zo hard weer met het grofvuil mee gaan. Hij heeft nooit gespeeld en ik heb ook geen moeite gedaan om hem spelende te krijgen. Enige tijd later zie ik een Telefunken Gavotte bij de kringloopwinkel en deze is optisch ook in een veel betere staat. Het 'oogje' werkt nog. Deze zal enkele jaren staan te pronken op mijn slaapkamer en ook deze gaat op een bepaald ogenblik weer met het grofvuil mee. Van dat laatste heb ik dan wel weer spijt.
Begin 1994 ben ik ook via Het Bolwerk in Sneek aan een cursus fotografie begonnen. Het is nog de tijd van voor de digitale camera en dus heeft Het Bolwerk een eigen doka. Ik mag de luxe Minolta met alles erop en eraan lenen en op een bepaald moment ga ik met een koffer singles naar het stort. Ik fotografeer de collector's items tussen het grofvuil in de containers en stiekem is het 'wishful thinking' om interessante singles tegen te komen op deze plek. Nog eventjes geduld: Volgende maand gaat dat helemaal goed komen. Het is mijn tweede of derde week op het stort als iemand onder andere een kastje langs brengt. Ik mag graag de kastjes compact maken zodat ze eventueel met hout of bouw- of sloopafval mee kunnen en tot mijn grote verrassing rollen drie singles uit het kastje. 'Ivanhoe' van Co Hagendoorn en 'K Heb De Balen Van Hilversum III' van Richard Rijk & 'T Benelux Team halen de kaartenbak niet, hoewel de eerste al wel in de jaren zestig-bak staat. De tweede ben ik (helaas?) kwijt geraakt, want op zichzelf is het best een geinig nummer. Gerard Cox heeft last gehad van een natte zomer en dat heeft zijn sporen nagelaten op het hoesje. Volgende maand dus meer vinyl-vondsten op het afvalbrengstation. Het 'hoarden' beperkt zich in eerste instantie tot een lege keet achter het stort. Dat neem ik in in bezit en wordt al snel een opslag voor alles dat ik niet weg kan gooien, maar wat ik ook niet mee naar huis kan (of mag) nemen.
Voor deze eerste aflevering van maart 1994 start ik de Solex om een bezoekje te brengen aan Heerenveen. Het is een adres waar ik tal van keren ben geweest een dat eerder een fikse fietstocht was: De overdekte rommelmarkt aan de Gedempte Molenwijk. Het overlapt zelfs nog een beetje met de singles van volgende week. Het is voor het eerst dat ik niet op mijn portemonnee hoef te letten. Ik kan me herinneren dat ik in 1990 eens een hele middag daar ben geweest, vijftien platen had uitgezocht en slechts twee kon permitteren. Dit is een deel van de vangst uit Heerenveen.
1694 'T Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer-Gerard Cox (NL, CBS, 1973)
1695 The Train-The Nits (NL, CBS, 1988)
1696 Girl Don't Make Me Wait-Timebox (NL, Deram, 1968)
1697 All Kinds Of Everything-Dana (UK, Decca, 1970)
1698 Osaka-The Shoes (NL, Polydor, 1970)
1699 Hey Big Brother-Rare Earth (NL, Rare Earth, 1971)
1700 Words-The Bee Gees (NL, Polydor, 1968)
Bij Dana is iets vreemds aan de hand. Ik heb voor de foto de Nederlandse persing gepakt maar kan me goed herinneren dat het de Engelse (export-)versie was die ik in 1994 heb gekocht. Zonder fotohoes. Daar zit nu de Deense fotohoes omheen met een nummer dat correspondeert met een aankoop in de vakantie van 1993. Ik denk dat tijdelijk een andere single in dat hoesje heeft gezeten. De Nederlandse persing koop ik pas in 1995. Timebox is sinds het begin van de Blauwe Bak een resident en heeft tot een paar weken geleden steevast in de koffer gestaan. Hij is nu echter verhuisd naar de reserve-Blauwe Bak omdat er ruimte moest komen. Ik zit soms te denken aan een derde koffer nu de seventies' soul steeds meer gaat uitbreiden. Aan de andere kant is het wel fijn om strikt te zijn en zo nu en dan te bekijken welke platen nog relevant zijn voor de Blauwe Bak-koffers. The Shoes koop ik oorspronkelijk zonder fotohoes en deze krijgt over een paar maanden al een 'upgrade' als ik singles overneem van de buren in Jutrijp. Ik kan me niet herinneren dat Rare Earth oorspronkelijk een fotohoes heeft gehad en ik denk dat deze ooit een 'upgrade' heeft gehad. 'Words' van The Bee Gees smeekt al jaren om een 'upgrade' van zowel hoes als plaat en dus hou ik me aanbevolen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten