maandag 10 december 2018

Blauwe Bak Top 100 van 2018: 61-70



70 You’re Everything I Need-Major Lance (Barbados, Pye 7N 45487, 1975)
Ik ga in het volgende bericht even uitleggen wat er allemaal is gebeurd in de afgelopen 24 uur. Niet dat hier ergens een excuus is te vinden voor het niet-publiceren, maar er is wel iets gebeurd. Ik mag vandaag aftrappen op het zonovergoten Barbados. Het is pas sinds 2014 dat ik een band heb gekregen met het eiland. Niet vanwege een vakantie maar dankzij de muziek. Hoewel het eigenlijk in 2013 begint met 'Midnight Blue' van Wendy Alleyne breidt de hobby zich in de zomer van 2014 plotseling uit. Nu ik meer interesse heb gekregen voor de Carib-soul 'passen' niet alleen een paar oudere aankopen, maar krijg ik het ook spontaan warm als ik een plaat zie van een gerenommeerde artiest welke op Barbados is geperst. Zo kom ik bij Major Lance hoewel die man nimmer een slechte plaat heet opgenomen. 'You're Everything I Need' is wellicht toch één van zijn betere platen uit de midden jaren zeventig.

69 Up The Ladder To The Roof-The Supremes (UK, Tamla Motown TMG 735, 1970)
Ik heb een zwak voor 'underdogs'. Dat mag na acht jaar Soul-xotica wel duidelijk zijn? The Doors zonder Jim Morrison krijgt bij mij alle ruimte en dat geldt eveneens voor The Supremes zonder Diana Ross. Goed beschouwd is het in 1970 de 'comeback' van de oorspronkelijke Supremes want veel van het Diana Ross & The Supremes-werk uit 1968-69 is feitelijk Diana met The Andantes en andere gastzangers en -zangeressen. Bij Motown zijn ze in 1970 het spoor bijster en grijpt men terug naar het psychedelische geluid van 1968. The Supremes gebruikt zo 'phasing' voor 'Nathan Jones'. 'Up The Ladder To The Roof' is vrij van dergelijke snufjes en toch is het meer rock-georiënteerd dan veel van de eerdere opnames. 'Ladder' staat jarenlang op mijn zoeklijstje, maar de Nederlandse laat zich niet zien en dus ga ik maar voor een spotgoedkope Engelse persing met het authentieke Motown-hoesje.

68 Together-Tierra (US, Boardwalk WS8 5702, 1980)
Niet te verwarren met Tearra waarvan ik nog steeds eens de Record Shack-heruitgave moet kopen. Tierra is pure jaren tachtig-disco maar dan van het meer acceptabele soort. Het zal ongetwijfeld dezelfde kant op gaan met de jaren tachtig-disco als met de seventies' soul zo'n tien jaar geleden: In een paar jaar zullen ze enorm in waarde stijgen omdat steeds meer dj's de platen in de koffers willen hebben. Ik krijg deze overigens mee in de 'soul pack' van maart en zou zelf de single wellicht nooit hebben uitgezocht? Mark doet momenteel weer 'soul packs' op zaterdag, maar wil hem volgend jaar weer eens vragen om voor een bepaald bedrag een fraai verrassingspakket voor me te maken.

67 I Should Be Leaving You-Barbara Mason (US, National General NGR-017, 1971)
Ook in deze 'soul pack' evenals de volgende drie singles. Barbara Mason kan weinig verkeerd doen bij me. Haar Arctic-werk is iets om van te dromen en 'Give Me Your Love' uit 1973 is nog uitgegroeid tot een 'Floorfillers'-klassieker. 'I Should Be Leaving You' zit precies tussen beide. Meer soul dan funk en qua geluid toch helemaal jaren zeventig en dus ver weg van de rauwe mono-opnames voor Arctic.

66 Dawn Of A New Day-The Unifics (US, Fountain F 100, 1971)
Ik heb zojuist besloten het vanavond te houden bij dit bericht. Wat gaat er gebeuren? Morgen de Week Spot en dan 'spaar' ik een bericht voor de 'Singles round-up'. Hopelijk heb ik woensdag een aantal van de nieuwe aanwinsten in huis. Nu er vandaag dan geen verder bericht komt: Ik heb sinds gisteravond last van spit. De tweede keer dit jaar en ditmaal met het voordeel dat ik de medicijnen in de kast heb liggen. Ik ben vandaag niet aan het werk geweest, maar ben wel naar Havelte gelopen om niet helemaal 'stijf' te worden. Tot overmaat van ramp is zojuist mijn laatste batterij van de e-sigaret overleden. Morgen maar even kijken of ik nog ergens een losse ego-batterij kan bemachtigen hoewel ik ook geïnteresseerd ben in de laatste aanvulling in het Justfog-assortiment. Niet duur en dus de moeite waard om te proberen? Dat was mijn dag vandaag en dat staat in schril contrast met 'Dawn Of A New Day'.

65 Sweet Sweetning-The Masqueraders (US, ABC ABC-12157, 1975)
Van The Unifics heb ik 'Which One Should I Choose' en van The Masqueraders 'I Got It'. Beide singles uit 1968 en sinds de 'soul pack' heb ik van elk ook een jaren zeventig-single in de koffers. 'Sweet Sweetning' heeft enige tijd nodig om te groeien, maar het gaat gestaag en het heeft de single inmiddels tot een 64e plek gebracht.

64 Forget It-The Sandpebbles (US, Calla C-134, 1967)
The Sandpebbles heeft aanvankelijk een magische klank in mijn oren, maar dat is omdat 'Love Power' in Engeland op het Track-label is uitgebrocht. Track is eigendom van Chris Stamp en Kit Lambert, de producenten van The Who. Het biedt distributiedeals aan voor onafhankelijke Amerikaanse platenmaatschappijen en zo wordt The Sandpebbles aan de Mods en Modettes gebracht. Die laten in eerste instantie de plaat links liggen totdat het een duur betaald collector's item is geworden. Dat geldt niet voor deze Calla-single, want die doet nog altijd vriendelijke prijzen. Een flinke stamper maar dan van het leukere soort!

63 Stay-The Esquires (US, New World NW-101, 1974)
Een plaat die blijft groeien en die deze week wellicht in de top vijftig had gestaan. De enige plaat waarvoor ik de bas op tien zet!

62 Up In The Streets Of Harlem-The Drifters (US, Atlantic 45-2336, 1966)
Vorig jaar moet 'The Outside World' in deze Top 100 hebben gestaan, dit jaar is het 'Up In The Streets Of Harlem'. Voor pure Northern Soul is The Drifters niet echt interessant, mits je voorkeur uitgaat naar een 'Big City Sound'. Dat is precies wat de platen van The Drifters van omstreeks 1966 bieden. Een volle rijke productie met donderende drums en niet bepaald subtiele orkesten en arrangementen. Niet echt een klassieke Drifters-bezetting, maar toch goed voor een paar klappers.

61 Keep On Searching-Margie Alexander (US, Future Stars FSA-1005, 1974)
En dat is precies hetgeen dat ik blijf doen in het komende jaar: 'Keep on searching'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten