dinsdag 11 december 2018
Singles round-up: december 2
Goed gegokt! Niet alleen zijn de twee 'Nederlandse' singles binnen gekomen maar ook de partij van Mark. Het is nu nog wachten op twee andere bestellingen uit Engeland, maar...? Als ik de platen bijeen voeg en op alfabetische volgorde doe, heb ik bij deze eerste aflevering nog niets te maken met die andere singles. En dus ga ik jullie vandaag de eerste zes presenteren en ga dit 'live' doen. Ik heb de platen vanmiddag ontvangen en uitgepakt maar nog geen tijd gehad om ze te beluisteren. Een drukke dag? De spit blijft op de achtergrond jengelen en wil maar niet helemaal verdwijnen. Morgen nóg maar een 'zieke' dag erbij. ,,Ga fietsen", is in 2012 het advies van de dokter en dat heb ik vanmiddag gedaan. Meest op zoek naar een losse batterij voor de damper, coils voor een andere of desnoods een andere betaalbare vape. Dat heeft me naar Meppel laten fietsen en terug. Met een nieuwe damper, ook al is het meer een novelty, en inmiddels een verse boxmod in de bestelling gedaan bij een webshop. We zullen morgen zien of het fietsen verstandig is geweest of niet?
* Bessie Banks- Baby You Sure Know How To Get To Me (UK, Contempo, 1975)
Bij een recente telling zie ik dat ik precies honderd singles bij Mark heb gekocht dit jaar. Daar ben ik nu overheen gegaan en eigenlijk zit ik daar al over heen. Ik vergeet immers dat een paar platen de 'algemene' bakken zijn in gegaan en ik heb het uitgerekend aan de hand van de lijst voor de Blauwe Bak Top 100. Mark weet de adressen en ook het kaf van het koren. Hij beschrijft de platen op een gepassioneerde manier en heeft het slechts zelden over de conditie van een plaat. Bij hem mag je er klakkeloos vanuit gaan dat ze in een fraaie staat zijn. 'Messing With My Mind' van Otis Clay was de enige scheve schaats van dit jaar. De naam Bessie Banks doet meteen mijn hart sneller kloppen. Dat hoort zo als je jezelf Moody Blues-fan noemt. 'Go Now', de doorbraak van de band uit Birmingham, is een cover van Bessie Banks. Ik krijg een paar pond terug van Mark omdat deze Bessie Banks-single 'a few pops' heeft. De plaat krijgt bij de Engelse release in september 1975 een recensie in 'Blues & Soul', het tijdschrift dat is verweven met Contempo. De schrijver verontschuldigt zich bijna voor zijn lovende kritieken. Contempo is een haven geworden voor artiesten die hun sporen in de rhythm & blues hebben nagelaten, maar niet meer 'hip' genoeg zijn voor een vers platencontract. Banks winkelt zo al jaren bij kleine labels en bouwt vooral in Engeland een discografie op. 'Baby' verschijnt pas een jaar later in Amerika. Ik denk dat het de vage achtergrondvocalen zijn, maar iets maakt dat de a-kant je in eerste instantie tegen staat. Volgens 'Blues & Soul' kost het echter driemaal om helemaal weg te zijn van de plaat en ik zie dat hier wel gebeuren. De b-kant is een hele mooie ballade welke Banks voor Stax heeft opgenomen: 'Try To Leave Me If You Can'. Een heuse 'double-sider' en met teruggaaf echt een koopje! Ik kan niets drastisch vinden aan de 'pops'.
* Lee Charles- Girl You Turned Your Back On My Love (US, Bamboo, 1970)
Ik kies voor de kanten waarvoor ik ze in eerste instantie heb gekocht. In geval van Lee Charles is dat de b-kant van 'You Can't Get Away'. Ik begin evenwel met de a-kant. Beide kanten zijn zeer sterke midtempo dingen. In geval van deze single, op berucht styreen, is 'Girl You Turned Your Back On My Love' de betere kant qua 'distortion'. 'Turned' verschijnt in januari 1970 de eerste keer als single op Bamboo en fungeert tien maanden later als b-kant voor 'You Can't Get Away'. Een productie van hoge klasse van Gene Chandler en ik denk dat het styreen maar moet bepalen wat de favoriet gaat worden. Ik kies dan toch voor een 'schoon' geluid en dan wordt het 'Turned'.
* Tony Comer & Crosswinds- Don't Give Up (US, Vidcom, 1984)
Bingo! Het label en alles doet me al denken aan gospel en ergens in 'Don't Give Up' meen ik een verwijzing te horen. Op de b-kant smeekt Comer 'Stay With Me' en dat is geadresseerd aan Jezus. Het is sowieso geen verkeerde zaak om zo nu en dan een eigen heheer-plaatje uit de jaren tachtig mee te pakken, dit zijn de duur betaalde collector's items van overmorgen. Het doet me meteen denken aan The Anointed of een minder goede Gary Moore & New Joy, om een duo uit de gospelkoffer op te halen. Een overdaad aan trendy synthesizers, een 'veilig' opererende band welke goed naar de softe Kool & The Gang heeft geluisterd en daar tegenover een bijna 'lo-fi'-productie. 'Don't Give Up' heeft een zangeres die heerlijk tekeer gaat maar geen aparte naamsvermelding krijgt. 'Stay With Me' klinkt op het laatst als een bekeerde Roxy Music en dat is geen compliment. Deze mag dus direct in de gospel-koffer.
* Louis Dyer- I Wanna Make Love To You (US, Little Star, 1975)
Dit plaatje neemt me vier jaar terug in de tijd. Het is de dag dat ik 'Tonight I'm Gonna Make You A Star' van Faye Marshall zie in een mailing. 's Middags is de plaat helaas al verkocht en doe ik mijn eerste aankoop op Discogs. In dezelfde mailing staat ook deze van Louis Dyer en deze klimt héél langzaam in waardering. Het is een plaat die moet 'groeien', maar ik ken het inmiddels zo goed van de Youtube-video dat het bij mij meteen helemaal raak mag zijn. Ik heb vaak op het punt gestaan hem te kopen, maar nu is dan de beste tijd om het te doen. Melodieuze kwaliteitssoul uit mijn geboortejaar, ik lust hier wel pap van. Deze single komt eveneens van Discogs van de Nederlandse handelaar 'Kaiserblade'. Ik heb al eerder bij hem besteld en kan zijn beschrijvingen 'lezen'. Het is één van de betere exemplaren waarvan ik geluidsclips heb gehoord door de jaren heen. 'Lonely Drifter' heeft atmosferische geluiden op de achtergrond en is meer upbeat, maar ook zeer de moeite waard. H.B. Barnum heeft met de productie te maken en vaak is dat een 'trademark of quality'.
* Doug Gibbs- I'll Always Have You There (US, Oak, 1972)
Gibbs is de zanger van de groep The Master's Children als we een Youtube-reactie moeten geloven. Dit is Gibbs' enige solo-single tot zover bekend. Volgens het catalogusnummer zou 'Cloudy Day' de a-kant moeten zijn en dat is een opgewekt liedje dat meer kans van slagen zou hebben voor de hitparade. 'I'll Always Have You There' heeft een zeer fraaie opbouw. Dachten jullie dat 'awesome' een modewoord van de laatste jaren was? Gibbs gebruikt het reeds in 1972. Midtempo crossover dat nog even moet groeien bij mij, maar dat gaat zeker goed komen!
* Z.Z. Hill- You Don't Love Me (US, Kent, 1964, re: 1971)
Twee klassieke jaren zestig-kanten van 'Ziezie' op een plaatje dat officiëler blijkt te zijn dan dat ik eerst verwacht. 'You Don't Love Me' is volgens mij de beste kant. 'Have Mercy Someone' schijnt een zekere status te hebben in de Mod-scene, dat is nogal springerige rhythm & blues, 'You Don't Love Me' is gewoon oer-klassieke soul uit 1964. 'Second Chance' is onlangs naar de reserve-Blauwe Bak gegaan en Hill mag nu met deze single intrek nemen in de koffers.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten