zondag 8 april 2018

De tien albums van het leven: The Gathering



Ik lig stevig achter op schema en heb er iets op bedacht. Op Facebook gaat momenteel weer zo'n 'ketting-opdracht' rond. In dit geval: Publiceer tien dagen lang iedere dag een hoes van een album dat je leven heeft veranderd. Normaal gesproken word ik als eerste 'getagd' in een bericht, maar tot op heden gaat het vrolijk aan me voorbij. Punt is ook dat je niks mag vertellen bij het album, iets dat erg moeilijk is voor mij. Nu lig ik een paar berichten achter en kan ik het hier doen als ik dat wil. Dan laat ik wel die belachelijke regel achterwege. Nee, ik zal ook geen meters schrijven over een album, maar één alinea? Dat is in veel gevallen al een uitdaging op zichzelf. Laat me vandaag beginnen met mijn eerste selectie uit de tien albums die mijn leven hebben veranderd en/of vormgegeven: 'Mandylion' van The Gathering uit 1995.

Persoonlijk beschouw ik 1995 als één van de zwarte bladzijden uit mijn leven tot dusver. Ik dwaal rond, op zoek naar emzelf en krijg te maken met zekere waanideeën. Deze worden vervolgens gevoed door overmatig drankgebruik. Het jaar loopt op zijn einde en ik heb reeds bij een paar cafeetjes een torenhoge rekening opgebouwd. In november 1995 moet ik verplicht 'ontnuchteren', vooral om de schulden af te betalen. Met het recenseren van concerten verdien ik een paar stuivers en dus kan dat gewoon doorgaan. Ik heb veel over The Gathering gehoord als ik Het Bolwerk in Sneek binnenstap. De muziek ken ik kwalijk maar dat gaat vanavond helemaal goed komen! Ik raak op slag betoverd door de combinatie van de prachtige stem van Anneke Van Giersbergen, de metal-sound en de synthesizer-klanken van een duidelijk sprekende Frank Boeyen. Het beste uit drie werelden worden samen gesmolten op dit podium en is in 1995 iets dat 'ongehoord' en 'ongezien' is. Het is de opmaat naar de gothic-metal van de nieuwe eeuw met het verschil dat Anneke haar stem 'natuurlijk' houdt en de groep de 'scene' al lang heeft verlaten als Within Temptation op de eerste plek staat. 'Mandylion' is 'heavy' en niet bepaald een vrolijk album, maar toch brengt het voor mij het noodzakelijke 'licht' in mijn leven. Ik zie de groep nog een paar keer 'live' en met name het optreden in Leeuwarden op 1 mei 1996 geldt als zéér bijzonder. De volgende dag besluit ik het roer om te gooien en kan ik in de zomer van 1996 genieten van mijn 'flower power'. Een album dat mijn leven drastisch heeft veranderd, maar geen album dat ik met plezier zou opzetten. Het heeft me toen wel geholpen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten