donderdag 1 oktober 2015

Week Spot: Pauline Shivers



Het pakket met singles uit Duitsland is vanmiddag gearriveerd, maar wil nog even een paar titels laten 'wennen' voordat ik ze ga behandelen in een 'Singles round-up'. Dat gaat wellicht zaterdag of zondag gebeuren. Aan potentiële Week Spot-kandidaten geen gebrek, buiten dit pakket heb ik twee andere 'nieuwe' titels en, ik noemde het al eerder, er is een 'oud' plaatje dat plots begint op te spelen. Het is een kantje dat ik in april heb gekocht, maar waar ik eveneens van weet dat er praktisch niets over de uitvoerende artiest is te vinden. Over de kandidate van deze week is evenmin een telefoonboek vol geschreven, de enige informatie die ik kan vinden is over haar vorige project. Met een beetje knip- en plakwerk kom ik dan uit bij de inhoud van dit bericht. De Week Spot van deze week is 'Won't You Come Back Home' van Pauline Shivers uit 1969.

De plaat wordt geadverteerd bij Rarenorthernsoul en sinds een paar jaar heb ik een gezonde nieuwsgierigheid bij gele en groene labels. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan Sheryl Swope (groen) en The Soulettes (geel), evenals die laatste valt ook bij Pauline Shivers de eenvoud meteen op. Een vrij standaard label met de titel en artiest in een eenvoudig handschrift en niet teveel poespas qua informatie. Dat heeft me al een paar mooie 'zoekplaten' opgeleverd, denk bijvoorbeeld aan de Week Spot van iets meer dan een jaar geleden: 'Can You Remember' van Debra. Ik moet bekennen dat ik niet meteen enthousiast ben bij het horen van de geluidsclip, maar dat groeit binnen een paar dagen en dan ga ik eens rondkijken. Alle respect voor Rarenorthernsoul, het is immers mijn favoriete dealer, maar het is wel een professionele organisatie dat winst wil maken. En dus vindt je zulke platen vaak stukken goedkoper op Discogs en Ebay, alleen heeft niet iedereen geluidsclips. In geval van styreen wil ik dan nog wel eens extra betalen en hem alsnog via Rarenorthernsoul bemachtigen, maar dan zie ik deze op Ebay bij een 'oude bekende'. Ik heb vooral in de eerste maanden van 2012 regelmatig zaken gedaan met 'Chatahootchie', hij heeft ook geluidsclips en geeft een Ex-plaat al gauw een VG+-waardering (dat is twee gradaties lager). En klinkt deze ook niet beter dan het exemplaar bij Rarenorthernsoul? Hoe dan ook, de koop gaat door en sinds een paar dagen draaft dit plaatje meerdere malen per dag zijn rondjes. Een zeer actuele Week Spot dus...

Maar... wie is Pauline Shivers toch? Ze komt ter wereld in Memphis, Tennessee op 28 april 1933. Ja! We hebben er weer één! Er zijn maar weinig 'prominente' mensen op dezelfde dag jarig als mij. Ik wist al van Toppop-presentator Ad Visser en Wilma. Intussen is daar de originele Peaches uit Peaches & Herb bij gekomen en nu dus Pauline Shivers. Toch heb ik het vermoeden dat Pauline niet meer onder ons is. Ik zag ergens een reactie op een Youtube-video van iemand die haar tante herinnerde. Zegt genoeg? Bovendien zou ze nu 82 lentes jong zijn. Ze stapt in de jaren vijftig in het huwelijksbootje met Sidney Banks. Die is op 13 oktober 1929 geboren in Chicago. Sidney heeft de merkwaardige bijnaam 'Birdlegs'. Hij is al vanaf de vroege jaren vijftig actief als zanger en in 1963 duikt het echtpaar de studio in om een plaatje op te nemen. Het nummer heet 'Spring' en verschijnt dan ook in de lente van 1963. Het plaatje verschijnt eerst op Cuca Records, een obscuur label uit Wisconsin. Vee Jay uit Chicago ziet het wel zitten om de plaat te distribueren en zodoende heeft Birdlegs & Pauline een top twintig-hit op de R&B-lijst te pakken. Birdlegs en Pauline gaan dan werken met The Versatility Birds, hun begeleiders tijdens tournees. Het bestaat uit twee achtergrondzangeressen en een band. Mack en Floyd Murphy maken deel uit van The Versatility Birds en zij zijn in de late jaren zeventig betrokken bij de opnames van 'The Blues Brothers'. Cuca doet een elpee verschijnen van het duo als Birdlegs en het maakt naderhand nog enkele opnames voor Vee Jay. Die laatsten zullen nooit officieel worden uitgebracht, het album is maar een matig succes om het zachtjes uit te drukken.

Het gaat niet alleen bergafwaarts met het succes van Birdlegs & Pauline, maar ook het huwelijk houdt niet stand. Omstreeks 1968 gaat het paar uiteen en steekt Pauline over naar Chicago om voor het O-Pex-label een aantal singles op te nemen. Allmusic zet het weg als 'deep soul' en van mij mag het. Het zijn meest midtempo deuntjes zonder enige drang te klinken als een Motown-kneiter. 'Won't You Come Back Home' ademt zelfs een beetje Bettye Swann en het zit qua klasse eveneens in hetzelfde hoekje. 45cat heeft het bewijs dat onze Week Spot uit 1969 komt, het is de derde voor het kleine O-Pex-label. O-Pex is een onderdeel van Expo Records waar Shivers ook nog een single voor maakt. Haar eerste is als Pauline Chivers met Joe Hunter en zijn orkest: 'Tough Stuff'. De tweede heet 'You Better Tell Him No' en tenslotte is daar 'Won't You Come Back Home'. De laatste twee zijn wel toegeschreven aan 'Shivers'. Met Bobby Jones maakt ze in 1969 de single 'Please Bless Our Home' voor het Expo-label. Wat verder opvalt is dat 'Spring' bij Cuca als 'Birdlegs And His Versatility Birds' wordt weggeschreven (dus wordt Pauline daar als een van de Birds gerekend) en dat de landelijke Vee Jay-uitgave de naam Birdlegs & Pauline gebruikt. Onder die naam staat het overigens ook op de R&B-lijst vermeldt.

En daarmee stokt alle overige informatie, later dan 1970 wordt het nooit. O-Pex is overigens alleen gebruikt voor Pauline's platen, Expo heeft wel een iets meer uitgebreide catalogus, maar tegenvallende verkoopresultaten zullen ook dit label de das hebben omgedaan. Het was fijn geweest als de nichtjes van Pauline meer hadden geschreven dan dat ze hun tante herinnerden, maar het is niet anders. Wat blijft is de muziek en wat dat betreft zit het weer goed met deze Week Spot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten