Northern soul is een rare koehandel, dat heb ik hier al vaker geschreven. De constante zoektocht naar dat ene onontdekte nummer, temidden van demo's, promo's en acetaten. Singles van nauwelijks twee minuten die zeshonderd pond of meer moeten kosten, zijn binnen drie uren al van eigenaar verwisseld. En dan mag je hopen dat John Manship werkelijk zijn licht heeft laten schijnen over dat exemplaar en er niet eens naast zit, want anders heb je zojuist een kostbare kat-in-de-zak gekocht. Het is ook een scene die momenteel in een tweestrijd verkeert. Natuurlijk vierde het tussen 1971 en 1980 haar hoogtijdagen, Engelse deejays blijven nogal veel in die tijd hangen, waar deejays op het vasteland nieuwe wegen zoeken om de scene interessant te houden. In sommige gevallen krijgt Europa bijval van Engelse liefhebbers. Neem nu Soul Sam, een populaire discjockey in de scene en podcaster. ,,What the soul scene needs is some good soul music, no revolting pop stompers and the usual shite", aldus Soul Sam. Of hij wat dat betreft blij is met 'Crying Days Are Over' van The Illusions?
Deze plaat is niet zomaar een beetje nieuw! De laatste mix werd op kerstavond gedaan en een dag later lag de plaat al bij de BBC, waar deze 'prime time' een vuurdoop kreeg. Officieel is hij nog steeds niet uitgebracht en wordt ons, als verzamelaars, vooral opgeroepen om deze 'white label demos' te kopen. Het zou het collector's item van morgen zijn. Of de officiele release van de vinylsingle moet minder dan 500 bedragen, dan zou het zo kunnen zijn dat deze HIB-replica-promo's helemaal geen cent meer waard worden dan de tien Britse ponden die deze moet kosten. In mijn geval, lekker authentiek, een beetje kromgetrokken.
Dat de artiest óf producer korte banden onderhoudt met de BBC, mag duidelijk zijn. The Illusions zou een tijdelijke schuilnaam kunnen zijn voor een meer gevestigde artiest of groep of de producer is geen onbekende. Het HIB-label is een gimmick, de werkelijke plaat zal bij een andere platenmaatschappij verschijnen. Tot die tijd worden we in spanning gehouden. The Illusions lijkt vooralsnog de aanval op de 'nieuwe soulmarkt' vanuit de northern scene. Wie herinnert zich nog James Ingram? Die had in de jaren tachtig een paar hits. Zijn broer Luther schreef en arrangeerde rond 1970 achtergrondtapes voor Motown. In enkele gevallen werd zo'n ingespeelde tape niet gebruikt voor een liedje. 'Exus Trek' van omstreeks 1969 kwam midden jaren zeventig bovendrijven en is sindsdien een zeer gewilde track bij de deejays. Wie ook mag schuil gaan achter The Illusions, die heeft een damesgroepje een nieuwe tekst laten zingen over de bestaande 'Exus Trek' van de Luther Ingram Orchestra. Het resultaat is een Motown-stamper uit 1967, slechts twee-minuten-eenenveertig met een refreintje dat de rest van de dag blijft hangen.
Met deze productie hoopt het team datgene te bereiken wat Jasmine Kara vorig jaar nét niet lukte met 'Down In The Basement', namelijk het scoren van een northern soul-hit door de scene zélf. Natuurlijk mogen zowel 'Mercy' van Duffy als 'Tears Dry On Their Own' van Amy Winehouse tot de nieuwe northern soul gerekend worden. Overigens gebruikte de laatsts 'Ain't No Mountain High Enough' van Marvin Gaye & Tammi Terrell op exact dezelfde wijze als The Illusions doen met 'Exus Trek'. Zoals jullie op bijgaande afbeelding kunnen zien, is er nog helemaal niks bekend over de songschrijvers en producers, de reguliere single gaat zoals gezegd op een ander label verschijnen. Om de hype alleen maar groter te maken, wordt die ook angstvallig stil gehouden!
Maar de reacties vanuit de scene zijn hartverwarmend en terecht! 'Crying Days Are Over' is zondermeer één van de leukste northern soul-producties van de afgelopen vijf jaar. Authentiek genoeg om het te doen voor de Engelsen, met toch ook genoeg verfrissing om een Europees feestje op te zwepen! Zelf heb ik binnen 48 uren 'Crying Days' een huwelijk laten aangaan met 'You Hit Me' van Alice Clark, deze nummers klinken fantastisch na elkaar!
Morgen alvast de volgende aflevering van 20 Years Ago Today, zodat we volgende week vrijdag met de weekplate kunnen beginnen. Op 2 maart vieren we het tweejarig bestaan met een herpublicatie van een Sneeker Nieuwsblad-recensie uit maart 1992!
donderdag 16 februari 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten