zondag 17 juni 2018

Het zilveren goud: juni 1993 deel VI



In 'Het zilveren goud' kijk ik terug op de singles die ik vijfentwintig jaar geleden heb gekocht. De serie heeft in 2011 en 2012 al een opstapje gehad met '20 Years Ago Today' en in 2013 en 2014 start ik na een paar afleveringen 'De pre-historie' met 'Het zilveren goud'. Wanneer begin je met een verzameling? In mijn geval besef ik pas na dertig singles dat ik iets aan het bouwen ben. Dat is op zaterdag 17 juni 1989 en die dag beschouw ik als de startdatum van mijn verzameling. Dat is vandaag dus 29 jaar geleden. Volgend jaar wellicht reden tot een feestje, ook omdat 'Het zilveren goud' dan op zijn laatste benen loopt. Vooralsnog 'geniet' ik van deze rubriek en mag jullie vandaag wederom voorstellen aan vijftien singles uit de grote partij die ik in juni 1993 heb gekocht. De singles komen allemaal zonder hoes en ik zal dus alleen vermelden wanneer ik een 'upgrade' heb gedaan, al dan niet met fotohoes. Laat me maar meteen losbarsten.

1346 Tha Banana Boat Song-The Tarriers (US, Glory, 1956)
1347 Big In Japan-Alphaville (Duitsland, WEA, 1984)
1348 Another Day-Paul & Linda McCartney (UK, Capitol, 1971, re: 1975)
1349 Ernie-Benny Hill (NL, Columbia, 1971)
1350 How Do You Do-Mouth & Macneal (NL, Decca, 1971)

Ik dacht even snel wat informatie te zoeken over de nummer 1348, maar oef... wat leer ik zoveel nieuwe dingen op een gewone zondagavond! Het mag inderdaad vreemd lijken: Oude Apple-singles van John Lennon, George Harrison en Ringo Starr die in de loop der jaren als Parlophone-singles opnieuw zijn uitgebracht. Bij Paul McCartney is dat anders, zijn 'back catalogue' verschijnt vanaf 1975 bij Capitol. Zijn contract met Parlophone/Apple is bijna ten einde als hij in Amerika een contract tekent met Capitol om zijn eigen MPL-producties op de markt te brengen. Lang houdt die samenwerking niet vol. Het probleem begint met 'Mull Of Kintyre'. Capitol weigert dat in Amerika te promoten als a-kant en kiest voor 'Girls School' en dit stuit Macca tegen de borst. Hij zit echter tot 1979 vast aan Capitol en keert dan weer terug bij Parlophone. 'Another Day' is de eerste heruitgave van McCartney op het Capitol-label. Van de bovenstaande singles heb ik alleen Mouth & Macneal later nog eens met fotohoes gekocht.

1351 Baby Sittin' Boogie-Buzz Clifford (NL, Philips, 1961)
1352 Try To Remember-Harry Belafonte (Frankrijk, RCA Victor, 1970)
1353 Going Back In Time-The Fools (NL, CNR, 1974)
1354 One Night In Bangkok-Murray Head (NL, RCA, 1984)
1355 Special Memory-Jerry Butler (US, Mercury, 1970)

Hier wil ik graag even de laatste toelichten. Het is omstreeks 1990 dat je op iedere straathoek wel een exemplaar van deze Jerry Butler of van de Gene Chandler-single vindt die we later deze maand in 'Het zilveren goud' tegenkomen. Het heeft er alle schijn van dat deze platen massaal naar Nederland zijn geƫxporteerd. Hoe ze vervolgens aan de man/vrouw zijn gebracht, blijft een mysterie voor mij. Ze moeten ze wel gratis hebben weggegeven? Hoe dan ook: Tegenwoordig zijn deze platen in trek in bepaalde hoeken van de soul-scene. Ik denk dat ik wel een voorraadje heb, alleen... zijn de singles op styreen en niet van het beste soort. Ik moet nog eens even op zoek naar het voorraadje, wellicht dat ik een handeltje kan drijven? Voor wie meteen dollartekens ziet, de plaat is hooguit zes pond in Engeland, maar toch...

1356 Summertime-The Shake Spears (NL, Scramble, 1978)
1357 Moon River-Henry Mancini (Duitsland, RCA, 1961)
1358 Love Letters-Frankie Miller (UK, Chrysalis, 1977)
1359A The Philly Freeze-Alvin Cash & The Registers (US, Mar-V-Lus, 1966)
1359B Coz I Luv You-Slade (NL, Polydor, 1971)

De kaartenbak is handwerk en dus ontbreekt her en der wel eens een nummer en noteer ik per ongeluk tweemaal 1359. De single van Alvin Cash heb ik ook in de Nederlandse Fontana-uitdossing met 'fotohoes' en deze staat tegenwoordig in de reserve-Blauwe Bak. Het origineel op styreen staat daarentegen in de 'gewone' jaren zestig-bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten