zaterdag 2 juni 2018

Het zilveren goud: juni 1993 deel I



Jullie kunnen de komende maand tien aflevering van 'Het zilveren goud' tegemoet zien. Ik heb alleen één ding over het hoofd gezien. Juni heeft inderdaad vijf zaterdagen, maar slechts vier woensdagen. Zoals het nu staat krijgen jullie over twee weken zowel zaterdag als zondag een deel. Het grootste deel zal gaan over een partij singles (allemaal zonder hoes) die ik voor een prikje overneem van Klaas van 'Golden Years'. In dit eerste deel komen de platen echter nog van verschillende adressen. Zal ik maar meteen losbarsten met de eerste vijftien van deze 'drukke' maand?

We beginnen deze maand bij het winkeltje aan de Scharnestraat. Het is opvallend dat ik daar uitsluitend kom op donderdagavond, koopavond, of een zaterdagmiddag. Dit is overigens een donderdagavond. Tegenover de voormalige bioscoop en schouwburg Amicitia ligt een stukje gracht dat De Wip wordt genoemd. Er is een podium over het water gebouwd voor buitenoptredens. Een paar jaar ervoor is het nog eens ingestort met dj en al, maar in 1993 is het Wippodium in ere hersteld. Op donderdagavonden in de zomer wordt het Wippodium bevolkt door een live-bandje en dat is deze donderdag andermaal het geval. Ik ontdek dat de band uit de regio komt en we spreken af voor een interview voor het Sneeker Nieuwsblad. Aanvullend krijg ik hun demo, een cassette, ter recensie aangeboden. Van dat laatste zakt mijn broek af en laat dit ook merken in de recensie. De goede reclame dat ze heeft gekregen met het interview is met de demo-recensie meteen helemaal vergeten en ik heb nooit meer iets vernomen van het gezelschap. Vóór het optreden ben ik even in de Scharnestraat geweest en koop daar vijf singles.

1267 Here It Comes Again-The Fortunes (NL, Decca, 1965, re: 1974)
1268 Big Time Operator-Zoot Money's Big Roll Band (NL, Columbia, 1966)
1269 The Voice-The Moody Blues (NL, Threshold, 1981)
1270 Even The Bad Times Are Good-The Tremeloes (UK, CBS, 1967)
1271 La Comparsa-ZZ & De Maskers (NL, Artone, 1963)

Ik koop The Fortunes eigenlijk voor 'Caroline' dat op de b-kant staat. 'Here It Comes Again' heb ik immers ook wel origineel (de nummer 49 uit de kaartenbak). Deze single is in 1974 uitgegeven als opvolger van 'You've Got Your Troubles' als het plaatje opnieuw in de Top 40 heeft gestaan. Zoot Money wordt geleverd zonder hoes en ik betwijfel of daar een Nederlandse fotohoes van bestaat. ZZ & De Maksers heeft een glad plastic hoesje uit de jaren tachtig en The Tremeloes komt ook zonder hoesje. De laatste lijkt er slecht aan toe, maar draait als een tierelier. Lang leve Engelse persingen! The Moodies en The Fortunes hebben wel hun fotohoes intact.

1272 Screamin'-Rob Hoeke Boogie Woogie Quartet (NL, Philips, 1964)
1273 Times Were When-The Cats (NL, Imperial, 1968)
1274 Al Capone-Prince Buster's Allstars (NL, Stateside, 1967, re: 1972)
1275 Sebastian-Cockney Rebel (UK, EMI, 1973)
1276 Air Disaster-Albert Hammond (NL, Epic, 1974)

Bovenstaande vijf komen van de vlooienmarkt in de Veemarkthal in Sneek. Ik sta vandaag zelf ook met een standje met mijn 'dubbele' singles. Ik verkoop mijn zwakke 'dubbele' exemplaar van 'Boulevard De La Madeleine' van The Moody Blues voor twintig gulden (teveel!) en dat maakt dat ik met meer platen thuis kan komen dan dat ik ben vertrokken. Alleen Prince Buster en Albert Hammond hebben fotohoesjes. Prince Buster gaat eigenlijk het meeste mee vanwege de b-kant: Het knaloude origineel van 'One Step Beyond' van Madness. Het is een plaatje dat erg goed van pas is gekomen sinds mijn aantreden bij Wolfman Radio. De radiobaas pronkt maar graag met het feit dat hij erg goed was bevriend met wijlen Prince Buster (die afgelopen maandag tachtig zou zijn geworden) en dat hij de catalogus van Blue Beat compleet heeft. 'Al Capone' zal in 1979 eveneens een nieuw leven krijgen door The Specials dat 'Gangsters' heeft gebaseerd op dit Prince Buster-nummer.

1277 Impossible Mission-The Soul Survivors (NL, Stateside, 1968)
1278 What Is The World Coming To-The Cats (NL, Imperial, 1967)
1279 Sailor-Sailor (NL, Epic, 1975)
1280 Miracles-Anita Garbo (NL, Poker, 1977)
1281 White On White-Danny Williams (UK, HMV, 1964)

De eerste drie komen bij 'Golden Years' vandaan. Soul Survivors heeft een fotohoesje alsook Sailor. The Cats heeft een neutrale hoes totdat ik in 2007 een exemplaar met fotohoes koop voor weinig. Anita Garbo is blijven liggen van de braderie op 1 mei in Jutrijp en krijgt alsnog een plekje. Waar Danny Williams vandaan komt? Ik vermoed ook hier dat het een oudere single is geweest die in juni 1993 een nummer heeft gekregen in de kaartenbak. Woensdag vervolg ik de reis met zestien singles. Dan de vangst uit één weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten