zaterdag 9 juni 2018

Het zilveren goud: juni 1993 deel III



Ik heb zojuist 'Do The 45' afgesloten en de platen staan alweer terug in de koffers. Dan wil ik nu toch nog even terug komen op de 'Singles round-up' van gisteren. Ik schreef dat Jimmy Bo Horne's b-kant erg veel leek op 'You Can Have It All' van George McCrae. Ik twijfelde daar gisteren al bij en sinds vanavond weet ik het zeker: Ik moet sterk denken aan 'I Can't Leave You Alone' van dezelfde McCrae. Overigens is 'Top Of My List' van Stephanie Mills zo'n favoriet geworden sinds vanavond dat die nog best de oversteek naar de koffers kan maken en wellicht zelfs de Week Spot kan worden. Dat kon een gemakkelijk bericht worden want volgens mij is 'Never Knew Love Like This Before' nog eens een 'Classic Week Spot' geweest. Woensdag weer een uitgebreider verhaal bij 'Het zilveren goud' en dan zal ik uitleggen hoe ik tot de aanschaf van deze partij ben gekomen. De eerste elf singles komen van de braderie in het centrum van Heeg, de laatste vier komen uit de mega-partij die ik in juni 1993 overneem van Klaas.

1298 Wonderful World-Sam Cooke (Duitsland, RCA, 1960, re: 1986)
1299 Paradise By The Dashboard Light-Meat Loaf (NL, Epic, 1978)
1300 More Than A Feeling-Boston (NL, Epic, 1976)
1301 You Should Be Dancing-The Bee Gees (NL, RSO, 1976)
1302 Radio Interview-Dr. Hook & The Medicine Show (US, Columbia, 1973)

Op Dr. Hook na hebben alle singles de fotohoes intact. Dr. Hook is een promo op eenzijdig bespeelbaar styreen. Het is een hilarisch zelf-interview tussen de leden van Dr. Hook & The Medicine Show waaruit andermaal blijkt dat de mannen zichzelf niet heel serieus nemen. Hoewel het doet voor komen dat het een promo is voor 'Sylvia's Mother' stamt het ding, volgens 45cat, uit oktober 1973 en dan heeft de groep al enkele grote hits op haar naam gezet. Voor wat betreft de nummer 1299: Die kan ik in 1993 nog erg goed pruimen. De weerzin treedt pas op in de nieuwe eeuw.

1303 The Beat Goes On-Sonny & Cher (NL, Atlantic, 1967)
1304 With A Girl Like You-The Troggs (NL, Fontana, 1966)
1305 Love Me Tonight-Tom Jones (NL, Decca, 1969)
1306 The Pied Piper-Crispian St. Peters (NL, Decca, 1966)
1307 Somethin' Stupid-Frank & Nancy Sinatra (NL, Reprise, 1967)

Heel even waan ik mezelf in 1989 en daarvoor. In 1993 is het besef ontstaan dat oude platen nog best eens iets waard kunnen zijn en met name jaren zestig-singles worden schaarser op rommelmarkten. Hier val ik met de neus in de boter. Allemaal jaren zestig-singles in een topstaat en met de fotohoesjes. Alles gaat voor een gulden per stuk en helaas heb ik niet genoeg geld bij me om de hele partij te kopen. Let wel: In 1993 heb ik nog geen pinpas. Ik haal op vrijdagavond contanten bij het loket van de plaatselijke bank en moet het daar vervolgens drie dagen mee doen.

1308 Bloedend Hart-De Dijk (NL, Dureco, 1982)
1309 Come And Get It-Badfinger (Duitsland, Apple, 1970)
1310 Waar Ben Je Morgen-Herman Van Veen (NL, Polydor, 1969)
1311 EP Looking For A Boy-Shirley Abicair (UK, Fontana, 1958)
1312 Exodus-Ferrante & Teicher (UK, London, 1961)

De Dijk mag mee vanwege de b-kant, 'Geldgebrek En Rock & Roll'. Ik heb dat nummer leren kennen door de coverband op het Wippodium die ik een paar afleveringen geleden heb beschreven. Toch zal de a-kant uiteindelijk winnen voor mij. De overige vier komen uit de grote partij en daarbij hoef ik het in eerste instantie niet over hoesjes te hebben. De platen hebben namelijk geen hoes en daar is de kwaliteit ook naar! Bij Shirley Abicair kan ik vermelden dat het sinds jaar en dag de eerste single is in de jaren zestig-bakken. Woensdag weer wat uitgebreider, nu roept mijn bedje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten