maandag 25 juni 2018

Het zilveren goud: juni 1993 deel IX



Ik verwacht morgen de singles van Mark en hoop dan, naast de Week Spot, een eerste aflevering te kunnen doen van drie 'Singles round-ups'. Ook zag ik op Facebook dat ik nog een pakketje singles tegemoet kan zien van Albert. Deze gaan in ieder geval mee voor juli als ze voor het weekend mochten arriveren. Ik ga mezelf later vanavond schrap zetten voor de samenstelling van de 'Gele Bak Top 100'. Ik ga zondag beginnen met de 'Gele Bak Top 100' zodat ik het binnen de maand juli kan houden. Lijkt me wel zo handig bij het opzoeken? Vandaag de volgende vijftien uit de grote partij singles die ik in juni 1993 heb gekocht. Woensdag sluit ik de partij af en volgen nog een paar singles die ik later deze maand in Leeuwarden heb gekocht. Driemaal vier en eentje van drie is me gisteren erg goed bevallen, dus laten we het opnieuw gaan doen...

1391 Don Quichotte-Magazine 60 (Frankrijk, CBS, 1985)
1392 Tattoo Song-Herman Brood & His Wild Romance (NL, Sky, 1984)
1393 When You Smile-Shirley Bassey (NL, United Artists, 1974)
1394 Wake Up-Ian Dury & The Blockheads (NL, Stiff, 1978)

Ik zoek in eerste instantie bij de Nederlandse release van 1391 en zie dan dat deze in ons land op Polydor is uitgebracht. Er staat me echter iets van bij dat ik hem op CBS heb en, jawel, het blijkt de Franse persing te zijn die ook nog eens een jaar later is uitgebracht. Verder zijn er niet heel veel bijzonderheden over de bovenstaande singles. Nog steeds geen fotohoesjes of 'upgrades' voor de bovenstaande platen.

1395 Red Lights-Alkatraz (NL, United Artists, 1977)
1396 Special Lady-Ray, Goodman & Brown (NL, Mercury, 1980)
1397 Copacabana-Two Man Sound (NL, Pink Elephant, 1972)
1398 Iron For The Iron-The Planets (UK, Rialto, 1979)

Two Man Sound heb ik later eens met fotohoes gekocht en dat is vervolgens één van de singles die is 'getroffen' in het kiwi-incident in 2009. Een 'upgrade' is andermaal welkom. Ik vind het nog altijd een erg leuke single! Verder heb ik even zitten luisteren naar The Planets op Youtube. Ik ben zojuist achter enkele feiten gekomen over The Planets die opmerkelijk zijn en de single mag er ook zeker zijn. Rialto gebruikt verschillende maatschappijen om de platen aan de man te brengen en in Amerika is dat blijkbaar gebeurd met behulp van Motown. Bijna hetzelfde verhaal als met de oer-Hollandse Honest Men op Havoc waarvan een single in Amerika op Motown wordt uitgebracht. Misschien nog eens leuk voor een berichtje?

1399 Do They Know It's Christmas-Band Aid (NL, Mercury, 1984)
1400 Psycho Killer-Talking Heads (NL, Philips, 1978)
1401 Just Another Night-Mick Jagger (NL, CBS, 1985)
1402 Rose's Cantina-Margriet Eshuijs Band (NL, CBS, 1982)

Band Aid en Talking Heads heb ik later met fotohoes gevonden en van de eerste heb ik zelfs meerdere exemplaren in voorraad. Je weet immers maar nooit? De single van Margriet is een eenzijdig bespeelbare promo voor de elpee 'Eye To Eye' en bevat drie nummers op één kant.

1403 A Night In New York-Elbow Bones & The Racketeers (EEG, EMI-America, 1984)
1404 Baby I'm Burnin'-Dolly Parton (NL, RCA Victor, 1978)
1405 Willempie-André Van Duin (NL, CNR, 1976)

André Van Duin heb ik later eens met de fotohoes gevonden, alleen... blijken twee persingen in omloop te zijn. De eerste (met fotohoes) heeft 'Rammen Maar' op de b-kant, een hilarische cover van 'Ramaya'. De single die ik in juni 1993 koop heeft een later catalogusnummer en heeft de voormalige Tipparade-notering 'File' op de keerzijde. Dat is dan weer een parodie op 'Feelings' van Morris Albert. Woensdag het slot van 'Het zilveren goud' over juni 1993 en nu aan de slag met de Gele Bak Top 100!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten