woensdag 8 juni 2016

Raddraaien: Lisa Lisa & Cult Jam



Ik moet bekennen dat ik al eens geprobeerd had om afscheid te nemen van 'Raddraaien' in de afgelopen weken. Uit de derde dag op rij een 'Raddraaier' mag blijken dat ik weer zin in heb? De nieuwe opzet werkt naar behoren en meer dan eens kijk ik uit naar de jaren tachtig-bakken. Deze zijn het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Daartussen staan tal van groepen en artiesten waarover ik normaal gesproken geen drie regels zou schrijven, maar dat is precies de uitdaging van het 'Raddraaien'. Een volkomen willekeurige single en een leeg scherm. Probeer maar eens een bericht te schrijven van een normale lengte over de betreffende plaat. Soms is dat snoeien in de ovedosis aan informatie, andere keren is het behelpen, maar steeds slaag ik weer in om met een fatsoenlijk bericht te komen. Vandaag staat bijvoorbeeld zo'n act in de schijnwerpers waarvan ik een jaar geleden niet had gedacht dat ik hiervan een single in de bakken zou hebben staan. Toch brengt de plaat mij ruim kwart eeuw later een brede glimlach op het gezicht. 'Little Jackie Wants To Be A Star' van Lisa Lisa & Cult Jam (1989) staat vandaag centraal in 'Raddraaien'.

Waar en wanneer? Dan moet ik even de zoekfunctie raadplegen. Ik weet dat ik de single op een vrijdagavond bij De Tafel heb gehaald. Hij staat op tien in de 'Eindstreep' van februari, dus zal ik hem die maand moeten hebben gekocht. Dan toch maar even in 'de boekhouding' duiken? Sinds vorig jaar hou ik bij op welke datum ik een single heb gekocht en dat document vertelt me dat dit vrijdag 12 februari is geweest. Dat is bijna vier maanden geleden, maar toch lijkt het honderden singles geleden. Dat is in werkelijkheid ook zo, maar dat wil ik even niet toegeven... Lisa Lisa & Cult Jam dus. Een plaat die een prettige associatie oproept. Wederom dat jaar 1989 dat op mij overkomt als één lange periode van zonneschijn. Ook het jaar dat ik 'serieus' platen ga verzamelen en mezelf onderdompel in de jaren zestig en zeventig. Voor plaatjes als 'Little Jackie Wants To Be A Star' heb ik niet zoveel tijd, maar een échte hekel heb ik evenmin gehad aan het nummer. Als ik het de volgende avond in 'The Vinyl Countdown' draai, is opnieuw die glimlach zichtbaar. De single is als een vriend van vroeger die je uit het oog bent verloren.

Spin Magazine complimenteert Lisa Lisa met een jaartje minder, maar Lisa Velez wordt toch echt geboren op 15 januari 1966. Ze heeft een Puertoricaanse achtergrond, maar groeit op in New York City. 'Lisa Lisa' is de oorspronkelijke titel van de b-film 'Axe' uit de midden jaren zeventig, een horror-film welke in Engeland op een verbod kan rekenen. Het is niet duidelijk of Velez hier haar inspiratie vandaan haalt, maar feit is dat ze zich Lisa Lisa laat noemen vanaf de vroege jaren tachtig. Ze doet auditie voor Full Force dat Lisa koppelt aan het duo Cult Jam. Alex 'Spanador' Moseley beroert zowel de gitaar als de bas en Mike Hughes is verantwoordelijk voor de drums en de toetsen. Lisa Lisa & Cult Jam is daarmee één van de grondleggers van de 'freestyle': Rap-van-de-straat in combinatie met popmuziek. Althans, dat is het formaat van de 'freestyle' op het moment dat Lisa Lisa & Cult Jam haar eerste doorbraak heeft. Het trio debuteert met het album 'Lisa Lisa & Cult Jam With Full Force'.

'I Wonder If I Take You Home' verschijnt aanvankelijk alleen op een Europese elpee, 'Breakdancing', maar in Amerika ontstaat een enorme vraag naar dit betreffende nummer en daar varen de Amerikaanse import-zaken wel bij. Dan speelt Columbia in op de vraag en verschijnt het als een single. Het piekt op 1 in de Amerikaanse dance-parade en op 6 in de R&B. Het Billboard-succes is bescheiden met een 34e positie. 'Can You Feel The Beat' is eveneens een knaller in de disco-lijsten, maar dan wordt de reeks onderbroken door de ballade 'All Cried Out'. Dit doet het opvallend goed op de 'mainstream' en de opvolger, 'Head To Toe', is daarna op alle fronten goed voor een hoge positie. Het is de derde single die in Amerika goud behaalt en eveneens die status verwerft in Canada. 'Lost In Emotion' is de vierde gouden Amerikaanse single en tot 1991 de laatste die dit in de wacht sleept. Het tweede album, 'Spanish Fly', alsook de soundtrack van 'Caddyshack II' bevat nog wel enkele hitsingles. In 1989 verschijnt dan de elpee 'Straight To The Sky' en 'Little Jackie' is daarvan de eerste en meest succesvolle single. In Nederland komt het op 10 juni 1989 de Top 40 binnen en zal in negen weken van 29 naar 5 klimmen en weer terug naar 39. In de 'Hot Hundred' komt het echter niet verder dan een 29e plek. Alleen 'Let The Beat Hit'em' van het album 'Straight Outta Hell's Kitchen' (1991) zal in aanmerking komen voor een gouden plaat. Het is het laatste album van Lisa Lisa & Cult Jam dat later dat jaar officieel wordt opgeheven.

Lisa probeert zowel met acteren als zingen een boterham te verdienen. Muzikaal doet ze goede zaken in 1994 met de single 'Skip To My Lu' van het album 'LL77'. Rond 2001 is ze veelvuldig op televisie te zien als ze een rol speelt in de Nickelodeon-serie 'Taina'. Daarin speelt ze de moeder van Taina. In 2008 laat ze zich bij de BET-awards ontvallen dat ze graag weer een muzikale comeback zou willen maken. Een jaar later verschijnt het album 'Life'n'Love' waarop een duet staat met de rapper Pitbull: 'Can't Wait'. Sindsdien is het toch weer erg stil geworden rondom de persoon van Velez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten