zondag 5 juni 2016

duizendmijlslaarzen



Misschien een idee voor een nieuwe rubriek? Wie weet... Het is onderhand een traditie dat ik op zondag uit fietsen ga. Ik heb het vaker opgemerkt: Uffelte doet me goed. Waar ik in Nijeveen een halve zondag in bed lag, sta ik nu om elf uur naast het bed en ben rond de middag klaar voor een nieuw avontuur. Aanvankelijk zou dit niet een lange fietstocht opleveren. Ik heb in de krant gelezen dat vandaag opnieuw een braderie/kunstmarkt/vlomarkt is in Diever en met name dat laatste trekt mijn aandacht. Ik ga evenwel op de ligfiets want wie weet...? Gelukkig maar! De vlomarkt stelt niks voor, zeker niet voor een platenverzamelaar. Wat er onder Fred Stuger heeft gelegen, wil ik niet eens weten. Een andere handelaar heeft, naar eigen zeggen, héle zeldzame singles in de aanbieding. De voorste is 'Poppa Joe' van The Sweet. Laat maar! De Drents-Friese Wold-route is een ANWB-route welke nog steeds op mijn lijstje staat. Doorgaans zijn deze routes ongeveer vijftig tot zestig kilometer en dus prima te doen. Het is geen onbekende omgeving voor mij, een paar stukken kan ik zelfs dromen, maar het laat me op een andere manier naar de route kijken. Ik start vanuit Diever en eerst gaat het door de weilanden naar Wapse. Zoals verwacht ga ik daarna de NAP op. Waar de NAP voorbij raast aan Doldersum, daar mag ik nu eens het dorp door. In Zorgvlied heb ik zin in een ijsje, maar de bankjes voor het cafetaria zijn druk bezet. Ik trek de stoute schoenen aan en ga het restaurant-terras op en geniet van een coupe ijs en een kop koffie.

Even voor Wateren zie ik opeens de Veenwold-route. Die gaan we zeker nog eens doen, hoewel die een flink stuk parallel loopt met de Drents-Friese Wold-route. We gaan terug naar de NAP, nu over de zandduinen naar Appelscha. Bij het bospaviljoen steek ik aan voor koffie met appelgebak. Even dreigt het een saaie terugweg te worden, want het gaat vrij rechttoe rechtaan naar Diever langs het fietspad. In Oude Willem mag ik eraf en fiets zo opeens weer over bos en heide. Het laatste stuk is gesneden koek, maar o zo mooi om te fietsen. Conclusie: Zeventig kilometer. Het betekent ook dat ik deze week maar liefst 300 kilometer heb gefietst. Vorige week zondag ben ik even voor Assen over de 1300 gegaan, woensdag voorbij de 1400 en vrijdag over de 1500. Vanmiddag ben ik de 1600 kilometer gepasseerd en dat staat gelijk aan duizend Engelse mijlen. Voorlopig is de Pioneer wekelijks goed voor 200 kilometer gemiddeld en ik heb zo'n gevoel dat dit een tijdje zo zal doorgaan. Het grote verschil met andere plaatsen: Je hoeft eerst niet een 'vervelend' stuk te fietsen voordat de fietstocht begint. Het is meteen een 'feestje' in Uffelte. Ik begin de kuilen in het fietspad steeds beter te kennen, maar een sleur wordt het zeker niet. Een paar weken geleden was ik op zoek naar dat restaurantje waar ik ooit goedkoop en lekker heb gegeten. Ik weet het nu weer. Het is 200 meter vanaf dit bankje. Toch heb ik dan net mijn rustpuntje gehad en fiets dus door naar Zorgvlied voor ijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten