maandag 20 april 2020
Blauwe Bak Veteranen deel 41
Ik lig nog altijd een bericht achter op schema maar dat doe ik op dit moment even expres. Ik verwacht later deze week het pakket uit Engeland en kan dan een extra bericht gebruiken voor de 'Singles round-up'. Verder nagenoeg de bekende rubrieken. Morgen de Week Spot, woensdag het tweede deel van 'Het zilveren goud' van april 1995 en donderdag het 'Week Spot Keartet'. Op Wolfman Radio hebben we deze week de Bananarama-week hetgeen betekent dat ik donderdag een uur eerder begin met de show waardoor ik hopelijk na afloop nog kan publiceren. Op pinkstermaandag 2019 maak ik een tocht op de elektrische fiets en bedenk onderweg een 'leuke' rubriek voor Soul-xotica. Het doel is om de vroegste Blauwe Bak-aanwinsten eens voorbij te laten komen. Eerst ligt de lat bij 1998, dan bij 2009, vervolgens 2012 en nu... gaan we gewoon door tot de dag van vandaag. In aantallen zijn we nog steeds niet halverwege de inhoud van de Blauwe Bak en dus kan deze serie nog een tijdje vooruit. Vandaag ga ik andermaal terug naar de eerste maanden van 2014. De reis begint op 19 februari en eindigt op 24 maart van dat jaar.
De tweedehands fiets die ik in augustus 2011 heb gekocht nadat de Marathon Tyros met pensioen is gegaan, heeft een zwaar leven bij mij. Onderhoud is alleen waar noodzakelijk en ik maak me doorgaans niet zo druk met flesjes olie en dat spul. Met name ketting en tandwielen hebben ernstig te lijden onder de winters van 2011 en 2012. Ik ontdek pas tijdens de vakantie in 2013 hoe roestig de tandwielen zijn geworden. Ik blijf echter gewoon door beuken op het stalen ros. Op woensdag 19 februari 2014 heb ik plots zin om weer eens singles te scoren in Emmeloord. De fietstocht door de polder is doorgaans bar en eentje waar ik vaak niet de moed voor heb. Als het moment er is, moet ik het ook met beide handen aan grijpen. En zo zet ik koers vanaf huis in Nijeveen. Via Wanneperveen, Blauwe Hand, Sint Jansklooster en Vollenhove de polder in. Het is waterkoud ondanks de dubbele laag van kleding. In Emmeloord doe ik me te goed aan platen en kijk nog even bij de Action in het centrum. Dan dezelfde barre tocht terug en boodschappen doen in Vollenhove. Nu maak ik wel vaker van dergelijke fietstochten maar ditmaal wil ik aangeven hoeveel geluk ik heb gehad. De volgende dag fiets ik van Nijeveen naar het werk in Meppel en gaat het ketting ernstig tegenwerken. Het is dan nog altijd mogelijk om je fiets bij de technische dienst van het bedrijf te brengen en daar komen ze al snel tot de conclusie dat het over en uit is. Maar ja... zoiets gebeurt altijd wanneer het geld niet voor het oprapen ligt en ik ben toch wel afhankelijk van een tweewieler. Ik zoek op Marktplaats en vind een stationsfiets mét werkend licht. Ik kan ook nog regelen dat de fiets in Meppel wordt gebracht en, ja, deze komt van een betrouwbaar adres. Gewoon een familie met een overbodige fiets nu zoonlief een scooter heeft gekocht. Toch moet ik her en der kleine meevallers hebben want de platenhandel gaat onverminderd door. De zestien platen van vanavond zijn immers niet de enige die ik in deze periode heb gekocht...
483. Live Is The Message-MFSB (UK, Old Gold, 1973, re: 1989)
484. Signed, Sealed, Deliverd I'm Yours-Stevie Wonder (NL, Tamla Motown, 1970)
485. You Don't Love Me-The Epitome Of Sound (UK, Go Ahead, 1968, re: 2010)
486. Skiing In The Snow-The Invitations (UK, Outta Sight, 1966, re: 2014)
De eerste twee zijn de restanten van de platenjacht in Emmeloord. Ik doe me vooral te goed aan vele Old Gold-heruitgaven en heb gisteravond nog 'Never Can Say Goodbye' van Isaac Hayes gedraaid. Dat is de b-kant van de Old Gold-uitgave van 'Theme From Shaft'. 'Live Is The Message' is de keerzijde van 'TSOP' maar die laatste heb ik ook al op originele single en niet interessant genoeg voor de Blauwe Bak. 'Live' is in de volledige albumversie en dat houdt de plaat in de reserve-Blauwe Bak. Daar staat ook Stevie Wonder. Ik heb 'You Don't Love Me' van The Epitome Of Sound in begin 2013 als de jaren zeventig-bootleg gekocht. Het styreen is stuk gedraaid en het label voor een deel verwijderd. Ik verlang toch wel naar een betere opname van deze klassieker en dan is Go Ahead mijn vriend. Op 23 februari wordt de koop gesloten en de plaat staat tot op heden in de koffers. Ik heb vooral in 2012 geregeld platen gekocht uit de catalogus van Outta Sight. Begin 2014 viert het label de honderdste uitgave in de OSV-serie en doet dat met een fraaie heruitgave van deze single van The Invitations. Het krijgt een fotohoesje mee en op de achterkant staan de eerste 99 singles uit de serie op een rijtje. Ik reken de single af op 2 maart 2014 en staat tegenwoordig in de Ere-Blauwe Bak.
487. Let's Hang On-Johnny Johnson & The Bandwagon (UK, Direction, 1969)
488. Stop Her On Sight (S.O.S.) - Edwin Starr (UK, Polydor, 1966, re: 1968)
489. Hey Girl Don't Bother Me-The Tams (UK, Probe, 1964, re: 1971)
490. I Get The Sweetest Feeling-Jackie Wilson (UK, MCA, 1967, re: 1972)
De volgende vier komen van Marcus een reken ik af op 5 maart 2014. Ook hier zitten meer singles in het pakket waaronder 'Soul Deep' van The Box Tops. Bovenstaand kwartet zijn de enige singles die in de buurt van de koffers zijn gebleven. Johnny Johnson en The Tams in de Ere-Blauwe Bak en de andere twee in de reserve. Hij heeft me dan ook een plaat van The Spinners aangeboden, maar die vind ik té duur. Als ik hem erover aanspreek, zegt hij dat hij heeft begrepen dat deze specifieke persing 'gewild' is maar wil hem wel voor minder aan me slijten. Straks dus nóg een losse single van Marcus.
491. Tramp-Otis Redding & Carla Thomas (UK, Stax, 1967)
492. Loving You And Being Loved By You-Gloria Taylor (US, Silver Fox, 1969)
493. It's A Shame-The Spinners (Australië, Tamla Motown, 1970)
494. Silent Kind Of Guy-The Symphonics (US, Brunswick, 1966)
495. Blowing Up My Mind-The Exciters (UK, Outta Sight, 1968, re: 2014)
De eerste twee vind ik op 12 maart op 'good old' Marktplaats. Het is dezelfde tijd dat ik de 10" van Amy Winehouse' 'Valerie' tegenkom. De oude eigenaar wil niet meer voor de plaat hebben dan wat hij ervoor heeft betaald en dus heb ik deze erg voordelig. Otis & Carla zijn onderdeel van mijn collectie blauwe Engelse Stax-labels want ik heb de Duitse Atlantic al jaren in de bakken staan. Gloria Taylor is de keerzijde van 'You Got To Pay The Price'. Op 18 maart haal ik Marcus over om The Spinners voor minder te doen. Ik zal eens even kijken op Discogs want hij vraagt in eerste instantie twintig pond voor de single. Van de 'issue' zijn geen prijzen bekend maar er wordt een promo aangeboden voor dertig Australische dollars. Ik mag hem uiteindelijk voor acht pond hebben. The Symphonics is een vrij dure geweest in 2014. Het is de promo met het gele label en zit ook tegenwoordig rond de veertig dollar in de staat zoals ik hem heb gekocht. Outta Sight is niet bij OSV 100 gestopt en zit in maart 2014 al bij nummer 111. Dat is deze stamper van The Exciters die ik op 21 maart aan de koffers kan toevoegen. Spinners en Symphonics zijn residenten in de koffers, de andere drie staan in de reserve-Blauwe Bak.
496. Dolly My Love-The Moments (Duitsland, Philips, 1975)
497. My Woman Is Calling-Dwight Thompson (NL, Poker, 1975)
498. I Don't Mind-Carolyn Cooke (US, RCA Victor, 1965)
Komende week een Nederlandse single in de 'Singles round-up', maar dan in een Amerikaanse persing. Het kantje waarom het gaat, is nooit in Nederland verschenen als single. Er zijn een aantal Nederlandse platen die echter grof geld waard zijn in Engeland en eentje daarvan is een top tien-hit uit 1975: 'I've Got The Need' van Spooky & Sue. Ik loop in 2012 tegen een partij aan van deze plaat maar helaas kan ik de handelaar nooit weer vinden. Op 22 maart ga ik even naar de kringloopwinkel in Meppel en hou daar eentje in mijn handen. De fotohoes is een beetje gescheurd maar de plaat oogt goed. Voor een euro gaat die mee en twee dagen later zet ik hem op 'Hassle Free Record Selling Group'. Twintig pond exclusief verzending. Tien minuten later is die verkocht en is het geld al bijgeschreven op mijn Paypal. Ik kijk op dat moment naar mijn budget en moet concluderen dat ik niet boven de dertig pond kan gaan. Daar tel ik de ruim twintig pond bij op en ga dan opnieuw zoeken. Zo kom ik op het spoor van deze gewilde single van Carolyn Cooke en kan deze alleen maar permitteren omdat ik Spooky & Sue heb verkocht. Van de promo staat eentje te koop bij een Engelse dealer voor 115 euro, maar de man heeft zo'n twijfelachtige reputatie dat ik nog liever de 115 euro door de plee zou willen spoelen. De mijne is dus vijftig pond geweest dankzij de b-kant die niet te draaien is. Een foutieve persing en vaker het geval bij deze promo. Dwight Thompson koop ik bij de kringloop zonder hoesje en dat accessoire vind ik een paar weken later bij een volgend bezoek. The Moments staat in de reserve-Blauwe Bak, de overige twee in de koffers.
In de volgende aflevering veel bootlegs en dan wandelen we van 24 maart door naar eind april.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten