maandag 6 april 2020

Blauwe Bak Veteranen deel 39



Ik heb sinds januari 2015 mijn digitale camera en gebruik hem tot een jaar geleden niet tot nauwelijks. Ja, het gaat mee met bepaalde fietstochten en met vakanties, maar voor Soul-xotica komt het nauwelijks aan bod. Ik had de series 'Raddraaien' zo mooi kunnen illustreren met de originele singles, maar ja...? Ik heb er nooit aan gedacht. Ik gebruik de camera enkel als een plaat onvindbaar blijkt op Google of bij singlehoesjes.nl. Ooit... op een zekere dag in de toekomst... ga ik een scanner kopen en wordt het wellicht nóg fraaier! Toch zou ik de scanner graag willen hebben om de database van 45cat verder aan te vullen, maar weet niet wat en waar ik moet zoeken. Hulp en tips zijn welkom, mijn machine draait op Windows 7 en geen haar op mijn hoofd dat naar Windows 10 wil gaan. De camera mag opnieuw aan het werk en nu ten behoeve van de Blauwe Bak Veteranen. Ik twijfel tussen 16 en 25 en zie dan dat ik met 18 het jaar 2013 kan besluiten. Dat doen we dan maar! In deze aflevering van de Veteranen gaan we van 18 november (ruim twee weken na Sharon Soul uit de vorige aflevering) naar 28 december 2013 in achttien singles die de tand des tijds hebben doorstaan.

Twee zoekopdrachten op Google: 'zware storm 2013' en 'Lou Reed'. Zo ontdek ik dat ik Sharon Soul uit de laatste aflevering heb gekocht op de dag dat storm Cristian over Nederland gaat. Het is namelijk de dag nadat bekend is geworden dat Lou Reed van ons is heen gegaan. Ik fiets op maandagmiddag 28 oktober met een afnemende wind door de puinhopen naar Meppel. De Northern Soul knalt door mijn oordoppen hier moet ik onder andere Sharon Soul hebben gehoord. Er staat me iets van bij dat ik deze op Soul Source heb gekocht, de enige die ik op deze plek heb gekocht. Een ander nummer dat voorbij komt op de mp3-speler is een plaatje dat erg mooi past bij de rotzooi op het fietspad en de omver gerukte bomen: 'Earthquake' van Bobbi Lynn. Een plaatje waar ik ook nog een hele andere herinnering bij heb: De laatste zondag van augustus 2012 en een fietstocht over Uffelte en richting Dwingeloo. In de buurt van Wittelte hoor ik 'Earthquake' en doe dezelfde avond mee in een Ebay-veiling van de Deense persing met fotohoes. Die gaat uiteraard voor een hoofdprijs weg. Ik ontdek ook al vrij snel dat het in 1972 opnieuw is uitgegeven in Engeland en dat deze persing aanmerkelijk voordeliger is. Op 18 november win ik deze in een veiling op Ebay en kies ook nog twee andere singles uit van dezelfde verkoper. Dat is het eerste trio in deze aflevering van de Blauwe Bak Veteranen.

449. Interplay-Derek & Ray (UK, RCA Victor, 1967, re: 1978)
450. Earthquake-Bobbi Lynn (UK, Bell, 1968, re: 1971)
451. What Do You Plan To Do About It-Jerry Williams (US, Calla, 1966)
Leg eens uit in een paar zinnen wat Northern Soul is? Onmogelijke opgave. Als je de toehoorders net hebt uitgelegd dat het veelal om uptempo dansbare soul is op obscure labels een je draait vervolgens 'Interplay' als een Northern Soul-klassieker, dan kun je weer helemaal van voren beginnen. Richard Searling heeft in de vroege jaren zeventig verschillende banen en probeert deze, waar mogelijk, te combineren. Naast Northern Soul-dj is hij 'jager' in Amerika voor een import-platenzaak en werkt ook nog bij RCA. Bij de laatste weet hij dus eenvoudig in de archieven te komen met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat 'Interplay' nooit serieus is geweest voor hem. Waarschijnlijk eerder een grapje om te zien dat het publiek alles zou slikken. Euh... ja dus! 'Interplay' is je reinste muzak met klavecimbel en een beat. Op de keerzijde staat 'God Knows' van Mike McDonald en dat is inderdaad Michael McDonald voordat hij aan de slag gaat met The Doobie Brothers. 'God Knows' is een beetje een gek nummer. Niet onaardig, zeker niet, maar ook niet bepaald standaard-Northern Soul. Jerry Williams is ons aller Swamp Dogg en hij gebruikt deze b-kant tweemaal. Dit is de tweede gelegenheid als b-kant van 'What's The Matter With You Baby'. Swamp staat natuurlijk in de koffers. Derek & Ray en Bobbi Lynn in de reserve-Blauwe Bak.

In de vorige aflevering hebben we kennis gemaakt met Marcus. Ofwel: Zijn naam is gevallen. Ik koop via een Facebook-groep 'Soul Coaxing' van Raymond Lefevre van hem en er ontstaat een erg leuk contact. Marcus is zelf rockabilly-verzamelaar met een levendige platenhandel erbij om de hobby te bekostigen. Zijn vriendin, een bloedmooi fotomodel, heeft ook 'iets' met soul behalve heel veel kennis. Zij heeft uiteraard de eerste keus en ik de tweede. Pas daarna biedt Marcus het aan op een braderie. Het levert een aantal erg leuke platen op en zelfs een paar koopjes. Toch heb ik in de afgelopen zeven jaar meerdere malen moeten puin ruimen en zijn ook platen van Marcus naar de algemene jaren zestig-bakken gegaan. Daarbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de Engelse Oriole-persing van Little Stevie Wonder's 'Fingertips'. Van de tweede bestelling staan de volgende singles nog in de buurt van de Blauwe Bak. Ik reken deze op 25 november bij hem af.

452. I'm A Man Of Action-Jimmy Hughes (US, Fame, 1967)
453. I Know What I Want-Little Milton (US, Checker, 1968)
454. C.C. Rider-Joe Tex (US, Dial, 1967)
Jimmy Hughes is eigenlijk een b-kant en de meer upbeat kant. Ik zal de andere kant binnenkort eens moeten 'proeven' want waarschijnlijk is dat meer mijn hedendaagse geluid. Ze staan alle drie in de reserve-Blauwe Bak en met name Hughes en Little Milton een beetje ten onrechte. Wie weet vindt binnenkort alsnog een interne verhuizing plaats.

455. Do I Make Myself Clear-Etta James & Sugar Pie DeSanto (US, Argo, 1965)
456. 96 Tears-Big Maybelle (US, Rojac, 1966, re: 2013)
457. Hit & Run-Rose Battiste (UK, Revilot/Outta Sight, 1966, re: 2011)
458. As Long As You Love Me-Ronnie & Robyn (UK, Sidra, 1966, re: 20??)
459. Just Like You Did Me-Yvonne Vernee (UK, Made In Detroit, 1965, re: 2011)
Half december heb ik weer wat geld te besteden en dat doen we maar aan een 'mixed bag'. Etta en Sugar Pie is het resultaat van een Ebay-veiling op 14 december. Een dag later schaf ik op Ebay de heruitgave van Big Maybelle aan en op 16 december bestel ik een vrachtje bij Northernsouldirect, dan nog dé bootleg-koning van Engeland. Hij is nog altijd actief op Ebay onder wisselende namen en zonder een vaste website. Voortdurend op de vlucht voor de soul-politie in zijn ideaal om budget-dj's van zeldzame opnames te voorzien op vinyl. De eerste en de laatste staan ruim zes jaar later nog altijd in d ekoffers. Big Maybelle en Ronnie & Robyn in de reserve en Rose Battiste in de Ere-Blauwe Bak.

460. Sad Sad Feeling-The Autographs (US, Loma, 1966)
461. Down In The Ghetto-The Major IV (US, Venture, 1968)
462. Telephone-Bernadette Martin (US, Cheer, 1964)
463. One Moment-Sheryl Swope (US, Duo, 1969)
464. Check My Tears-The Trends (US, ABC, 1967)
Op 17 december doe ik mee in een flink aantal veilingen van 'mijn maat uit Chicago'. Eentje waarbij ik nog flink uit haal qua prijs is 'La-Dee-Da' van Linda Wilson, een Amerikaanse dame met een vreemd eerbetoon aan The Dave Clark Five met ratelende drums. Dat staat al jaren in de algemene bakken. Met Sheryl Swope heb ik nog flink veel geluk gehad. Ik weet niet meer precies wat deze me heeft gekost, maar de plaat is zelfs in een behoorlijke staat vergeleken met de meeste overlevenden. Ze hebben allemaal een zwaar leven achter de rug in een vochtig pakhuis. Toch is ook mijn styreen achteruit gehobbeld. Ik maak radio-collega Lee blij met een opname welke hij geregeld draait en, nee, zó goed klinkt de mijne al lang niet meer! Het is 'ons' nummer van het weekend in Watford. The Trends koop ik oorspronkelijk voor 'Don't Drop Out Of School' maar de b-kant is eigenlijk veel beter. The Autographs mag mee als bonus maar blijkt een enorme favoriet te worden (en dezelfde groep als van 'I Can Do It' uit 'De jeukdoos' van een paar jaar geleden). Alleen Bernadette Martin moet genoegen nemen met de reserve-Blauwe Bak.

465. You Can Count On Me-Sammy Davis Jr. (NL, 20th Century, 1976)
466. Walking Up A One Way Street-Willie Tee (US, Atlantic, 1965)
Ik ga wellicht binnenkort nog eens een bericht (of meerdere) schrijven over Nederlandse singles die populair zijn in de soul-beweging. Soms sta ook ik versteld! In december 2013 zie ik 'You Can Count On Me' van Sammy Davis Jr. staan bij een gerenommeerde Engelse dealer. 'Alleen uitgebracht als single in Nederland' mag de vraagprijs van 75 pond verklaren. Ik herinner me de jaren 1990 en 1991 als de single bijna op iedere straathoek voor een gulden is te vinden. Ik ga 'good old' Marktplaats op en vind de mijne voor drie euro of daaromtrent. Het is dan 23 december. Tijdens de kerst heeft 'mijn maat uit München' een Ebay-veiling en ik doe specifiek mee voor één single. Dat is de laatste van 2013 en van deze aflevering van de Blauwe Bak Veteranen. O ja, Sammy Davis staat in de reserve-Blauwe Bak en Willie Tee in de koffers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten