zondag 28 januari 2018
Singles round-up: januari 2
Wat een haast? Ja, ik wil de aanwinsten van vrijdag deze middag nog op de plek hebben staan zodat ik vanavond met de 'nieuwe opzet' de show kan doen. Het is een flink karwei maar ook ontzettend leuk om te doen. Bij iedere nieuwe aanwinst verschuiven de platen die later in het alfabet volgen een plekje. Zo blijft 'Raddraaien' ook altijd 'spannend'Het betekent ook dat we vanaf vandaag écht een extra jaren zeventig-bak hebben. De laatste zullen we nog niet tegenkomen in 'Raddraaien', maar de eerste tien zijn dan wel een feit (momenteel heeft de laatste jaren zeventig-bak 139 singles in plaats van 135). Voor 'The Vinyl Countdown' pak ik weer uit iedere categorie (jaren zestig-en-eerder, zeventig en tachtig-en-later) een bak en ga lekker ongedwongen plaatjes draaien gedurende twee uren (en vaak een half uur extra). De show die geen voorbereidingen nodig heeft, zó is 'The Vinyl Countdown' ontstaan. Het is de show die ik kan doen na bijvoorbeeld een lange fietstocht. Dat is vanavond vanaf elf uur 'onze' tijd en natuurlijk zijn jullie van harte welkom. Nu de overige zeven (of eigenlijk zes) aanwinsten van vrijdag.
* Robert Palmer- You Can Have It (Duitsland, Island, 1983)
Heeft het ermee te maken dat de beste man is overleden? Wie weet, maar wellicht is het meer vanwege de kwaliteit die Palmer heeft afgeleverd in de loop der jaren. Ik heb steeds meer moeite om platen van Robert Palmer te laten liggen, hoewel deze in december even is blijven liggen. Het is vaak dat de titels mij niets zeggen totdat ik de plaat hoor. ,,Oh, nooit geweten dat dit van Robert Palmer was", denk ik dan vaak. 'You Can Have It' is een schone lei op dit moment. De plaat ligt voor me op de draaitafel en eens kijken of dit een herinnering weet op te roepen. Nee, dit heeft geen blijvende herinnering gegeven in 1983 maar desondanks de kwaliteit zoals ik dat van Palmer ben gewend. Leuke aanwinst!
* Roxy Music- In The Midnight Hour (US, Atco, 1980)
Deze ligt reeds sinds de zomer op me te wachten, maar heb nooit haast gemaakt met deze single. Niet dat ik de nummers ken, maar de latere Roxy Music vind ik een beetje vlees noch vis. Té glad en teveel een uithangbord van Bryan Ferry. Het is niet anders gesteld met 'In The Midnight Hour'. Alle 'soul' is gehaald uit het origineel van Wilson Pickett en wordt gelardeerd met de synthesizers en geschikt gemaakt voor de FM-radiostations in Amerika. Op de b-kant staat het titelnummer van de elpee 'Flesh & Blood' en dat geeft vooral mijn bezwaar aan bij de latere Roxy Music. Het probeert mee te komen in de new wave maar het mondt uit in saaie muziek. En daar is het leven te kort voor!
* Sister Sledge- If You Really Want Me (US, Cotillion, 1981)
De 'credit' op het label dat het van de elpee 'All American Girls' komt, maakt dat ik weinig haast heb gemaakt met het kopen van deze single. Nile Rodgers en Bernie Edwards hebben het op dat moment druk met andere zaken en met Narada Michael Walden wordt het allemaal een tikkeltje glad en neigt het soms naar de rock. En toch heeft Walden het Chic-achtige gitaar-slagje gehouden voor 'If You Really Want Me'. Ik heb het beslist minder gehoord, maar vrees dat het direct de jaren tachtig-bak in gaat. De b-kant is een ballad waarvoor ik geen tijd heb.
* The Stampeders- Hit The Road Jack (NL, Philips, 1976)
,,Heb je gecontroleerd of de juiste platen in de hoesjes zitten?". Ik tref vrijdag een leuke verkoopster bij de kringloop. Sinds een paar jaar móeten zij platen controleren voordat er wordt afgerekend en als de verkeerde plaat in de hoes zit, gaat de transactie niet door. Ik heb nog eens heel veel moeite moeten doen om een Chubby Checker-hoesje mee te krijgen, de Joey Dee-hoes uit december is blijkbaar al weggegooid of door iemand mee gesmokkeld. ,,Een paar", antwoord ik eerlijk. Ik besluit haar even te helpen en ontdek dan dat The Stampeders in het hoesje van 'Baby Face' van The Wing And A Prayer Fife And Drum Corps zit. Verrek, dat komt me niet onbekend voor. Ik heb de plaat al eerder gecontroleerd en hem toen laten liggen. De andere singles kloppen als een bus en als ik heb afgerekend, legt ze deze op het stapeltje. The Stampeders gaat in de doos met dubbele singles, het hoesje zet ik alvast op de plek neer. Wie weet dat ik de plaat nog eens tegenkom in een neutraal hoesje?
* The Start- Hey You! (Duitsland, Capitol, 1980)
Nog zo'n titel die ik uit het 'Hitdossier' ken. Voor een euro durf ik te gokken. Het is ongeveer wat ik had verwacht en dan zelfs nog beter. Lekkere powerpop met een aantrekkelijk synthesizer-deuntje in het 'refrein' en een mondharmonica-solo. Denk aan de hoek van The Romantics. Oh... even kijken of de tekst op Google is te vinden. Wat laten ze daar rijmen op 'rocking it'? Een paar keer is het duidelijk dat het 'knocking it' is, maar tweemaal klinkt het als een 'fucking it'. Maar dan opnieuw... een Canadese band bij een grote platenmaatschappij... Ik kan me niet voorstellen dat dit zonder stickers de fabriek had verlaten. Lekker nummer!
* Ike & Tina Turner- Baby Get It On (NL, United Artists, 1975)
Verwarring alom! Deze single heeft een fotohoes welke de woorden 'new version' bevat. Ik heb 'Baby Get It On' reeds op single maar dan met 'Sexy Ida' als keerzijde. Deze heeft een andere b-kant en dus is het duidelijk voor mij: De 'nieuwe' versie moet de heruitgave uit 1978 zijn? Het is echter precies dezelfde versie als die met 'Sexy Ida' op de keerzijde. 45cat geeft dan het antwoord: De single van vrijdag is het origineel van 1975 en die met 'Sexy Ida' op de b-kant is de heruitgave van 1978. Wat is dan de 'nieuwe versie'? Het schijnt dat Tina Turner een uitvoering van 'Baby Get It On' op haar elpee 'Acid Queen' heeft staan en de single is een disco-remix hiervan. Dubbel? Nee, de andere b-kant maakt het 'bijzonder' genoeg om deze naast de 1978-persing te plaatsen. Dat is gewoon in de jaren zeventig-bak hoewel die in 2013 een tijd in de reserve-Blauwe Bak heeft gestaan.
* Steve Winwood- Still In The Game (Duitsland, Island, 1982)
En voor Steve Winwood kun je me altijd wakker maken! Ik twijfel aanvankelijk of ik deze single nog niet heb en dat is niet het geval. Niet zo sterk als 'While You See A Chance' maar nog altijd smullen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten