maandag 18 augustus 2014
Singles round-up: augustus 2
De eerste dag van de vakantie is een luie. Eigenlijk had ik al weken gepland om in deze dagen voor de échte vakantie in de tuin aan de gang, maar het weer maakt dat ik niks kan doen. Het ritje naar Meppel om onder andere drie van deze Singles round-up te betalen, is er evenmin van gekomen. Het wordt morgen dus nog een druk dagje. Buiten de bankzaken moet ik nog een aantal dingen kopen voor het kamperen. Zo moest ik toch maar eens overstappen op een slaapmatje, het grondzeil is me vorig jaar niet zo goed bevallen. Verder een gasflesje, een knijpkat en misschien nog een regenpak (hoewel ik een poncho heb). Dat gaat morgen gebeuren. Omdat ik vanavond een beetje ruzie met de computer heb, lijkt het andere plan ook door te schuiven naar morgen: Ik heb vijftig plaatjes geselecteerd voor een tweede 'mixtape'. De eerste heb ik een paar weken geleden min of meer uit de losse hand opgenomen, degene die ik nu wil opnemen bevat vooral een paar recente aankopen die ik tijdens de vakantie beter wil leren kennen. Om een beetje op schema te blijven met de Singles round-up presenteer ik jullie zes singles, waarvan drie nog betaald en verzonden moeten worden. Dan heb ik, evenals vorig jaar, iets om naar uit te kijken tijdens de vakantie? Toen wachtte 'The Magic Touch' van Melba Moore me thuis op.
* Debra- Can You Remember (US, Gree-Jack, circa 1970)
Ik vind het heerlijk om te grasduinen op het internet, op zoek naar hele kleine stukjes informatie over een godvergeten plaatje. In het geval van Debra ben ik snel klaar: Er is namelijk geen informatie beschikbaar. Wel een aantal dj's die het in hun set hebben, een exemplaar dat via Soul Source voor 12 pond te koop wordt aangeboden, maar verder...? Toch heeft Debra volgens mij een gouden toekomst voor de boeg. 'Can You Remember' is een crossover-monster dat barst van de potentie, het moet alleen nog de juiste invloedrijke dj treffen. Misschien dat ik nog iets kan betekenen voor dit plaatje? Over Debra is niks bekend, van Gree-Jack weten we alleen dat de band The King's Horse een ontzettend fijn freakbeat-nummer heeft uitgebracht op het label: 'Colors'. Op het label van The King's Horse wordt 'Wabash' in het adres genoemd en dit zou kunnen betekenen dat Gree-Jack haar oorsprong heeft in Indiana. Het kan echter ook bij de straatnaam horen en zou dan vernoemd zijn naar de rivier die door Ohio stroomt. Dat gaan we in de toekomst verder uitzoeken, de muziek is immers het belangrijkste en Debra is zeker een van de ontdekkingen van dit jaar.
* The Dynettes- New Guy (US, Constellation, 1965)
'Constellation' als platenlabel heeft een dubbele magische betekenis voor mij. Als eerste is daar Constellation Records, het huismerk van de Canadese postrock-band Godspeed You! Black Emperor. Ten tweede hebben we het soul-label Constellation. Ik kocht eind vorig jaar 'Nothing Can Stop Me' van Gene Chandler op dat label. Ik zag The Dynettes een paar maanden geleden bij een handelaar en heb toen een stukje beluisterd. Het is eerder 'girl group' dan onversneden soul, maar ik durf het wel aan! Beide kanten van de enige single van The Dynettes zijn geschreven door Maurice Williams. Hij zingt in 1962 de oer-versie van 'Stay' met The Zodiacs en neemt in 1970 een Blauwe Bak-favoriet op: 'Whirlpool'. 'New Guy' klinkt in zekere zin deftig en de b-kant moet je mijden. Toch brengt dit ook een zekere 'coolness' teweeg dat ik er erg kan waarderen. Bijna ingetogen, maar toch gewapend met een midtempo-groove. Limburg mag me verder inspireren, want deze komt op de nieuwe mixtape.
* The Kolettes- Who's That Guy (US, Checker, 1964)
Buiten The Dynettes om komen alle singles van mijn Duitse maat. Hij lijkt de afgelopen maanden leegverkoop te hebben gehouden, want er zijn enkele uiterst zeldzame singles onder de hamer gegaan. Eentje daarvan is de originele MGM-uitdossing van 'I Need You Like A Baby' van Andrea Henry, die voor ruim 200 euro de 'winkel' is uitgegaan. En dat is nog goedkoop, want ik heb eveneens exemplaren 300 tot 400 euro zien doen. Zelf heb ik hem 'gewoon' op de Outta Sight-heruitgave. De veilingen verlopen een minuut na elkaar en dit houdt het sportief. Je móet keuzes maken. Bij deze van The Kolettes heb ik net mijn maximumbod verhoogd als iemand anders in de laatste secondes zijn maximumbod uitbrengt. Omdat deze dezelfde is als die van mij, ben ik de winnaar. Hoe zeldzaam deze precies is? Ik heb namelijk de witte Checker-demo gewonnen en daar kan ik op 45cat niets over vinden. Oorspronkelijk wordt deze single uitgebracht op Barbara Records, maar al snel neemt Checker (dochter van Chess) de distributie over. In Engeland brengt Chess de plaat in 1973 nog eens uit, dus het lijkt alsof deze een rol heeft gespeeld in de Northern Soul. Hij was mij tot een week geleden onbekend.
* Otis Leavill- A Reason To Be Lonely (US, Blue Rock, 1965)
Van deze is bevestigd dat het écht een koopje is: De roze demo-versie van deze originele Otis Leavill is een gewild item. Hij is het beste bekend van het werk dat hij in de vroege jaren zeventig op Dakar en Brunswick uitbrengt. Een man die ik associeer met Chicago, hoewel bij mijn weten Blue Rock een label uit Detroit is. 'A Reason To Be Lonely' is honderdvijftig procent klassieke Northern Soul en het is vanwege dit mazzeltje dat ik hem aan de koffers kan toevoegen, want ik ben nooit heel bewust op zoek geweest naar deze single.
* Mary Love- Let Me Know (US, Modern, 1966)
Over mazzeltjes gesproken... In de laatste minuten van de veilingen besluit mijn computer ineens te bevriezen. Deze van Mary Love is de volgende en ik wil dolgraag mijn maximumbod verhogen, maar dat wil dus even niet. Als ik goed en wel weer terug ben op Ebay is de veiling net afgelopen en... ik heb hem gewonnen! Singles op Modern zijn doorgaans erg populair bij dj's en verzamelaars en hoewel dit de minst waardevolle Modern-single van Mary Love is, kan ik een mooi koopje tegemoet zien. De plaat klinkt in de geluidsclip als zeer behoorlijk en de prijs hoort bij een afgedraaid exemplaar. Toch moet ik bekennen dat 'Let Me Know' me niet meteen heeft geraakt, maar eigenlijk geldt hetzelfde voor 'If You Change Your Mind' dat uiteindelijk de favoriet van Mary Love's single op Josie is geworden.
* The Lovelites- My Conscience (US, Lovelite, 1970)
Bij een Week Spot hoort een verhaaltje en daarom vrees ik het ergste voor Debra. Misschien dat ik daar toch nog iets op vind. Deze van The Lovelites gaat hoe dan ook Week Spot worden. Misschien morgen al? Ik heb nog geen keuze gemaakt, hoewel die van volgende week al wel bekend is. Die hou ik nog even onder de pet. 'My Conscience' is zeker één van de meest gedraaide platen van het moment. Er gaat geen dag voorbij of deze ligt op de draaitafel. Gaandeweg wordt mijn besluit steeds zekerder: Dit is morgen de nieuwe Week Spot!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten