zaterdag 30 augustus 2014
Raddraaien: The Beatles
Ik dacht dat ik dertien verderop moest zijn. Dat zou 'Ob-La-Di Ob-La-Da' zijn geweest. Blijkt toch 18 te zijn en, wat blijkt, ik kom uit op de laatste Beatles-single in de jaren zestig-bak. En dat moet natuurlijk ook de laatste jaren zestig-single van het kwartet zijn. Waar ik anders probeer een verhaal te schrijven over de artiest of groep in kwestie, daar volstaat bij The Beatles een songtitel al voor een bericht van normale lengte. Omdat 'Come Together/Something' een single met dubbele a-kant is en over beide evenveel valt te vertellen, hou ik de mogelijkheid van 'Come Together' open voor een volgende serie. Ik ga me in dit bericht richten op 'Something', de enige George Harrison-compositie voor The Beatles die als a-kant is verschenen. In Europa rekenen we 'Come Together' vooral als a-kant. De tweede Raddraaier van vandaag is 'Something' van The Beatles (1969).
John Lennon heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij niet bepaald gecharmeerd was van de George Harrison-composities. ,,Waarom denk je dat die zeurliedjes van George altijd aan het begin of einde van een plaatkant zitten? Omdat je ze eenvoudig kan overslaan". 'Something' verandert in dat opzicht veel. Niet alleen beschouwen Paul en John 'Something' als het beste wat George heeft voortgebracht, Paul vindt het zelfs het beste dat The Beatles heeft voortgebracht. Hij staat niet alleen in die mening, want na 'Yesterday' is 'Something' het meest gecoverd. In ons land doen Shirley Bassey (volgens mij 'beter dan The Beatles') en The Miracle Workers goede zaken met 'Something'. The Beatles-versie zélf wordt vermeld als dubbele a-kant, maar het is 'Come Together' dat over het algemeen als a-kant wordt beschouwd.
De eerste schets van 'Something' wordt gemaakt terwijl The Beatles hun dubbelalbum opnemen. Paul heeft voor een 'take' de studio alleen nodig en dus zijn de andere drie even vrij. George gaat naar een naastgelegen studio en werkt een idee uit. Omdat hij geen tekst weet en toch íets moet zingen, begint hij de titel van een James Taylor-song te citeren: 'Something In The Way She Moves' staat op het debuutalbum van Taylor dat op Apple zal verschijnen. Het 'Attracts me like no other lover'-gedeelte ontstaat gaandeweg. De basis van 'Something' is zo gepiept, alleen het tussenstuk neemt meer tijd in beslag en ook zal het The Beatles maar liefst 52 takes kosten voordat de definitieve versie op de band staat. Het is een liefdesliedje dat voor niemand in het speciaal is geschreven. Vaak wordt gedacht aan Patti Boyd, de lieftallige van George (en door Eric Clapton bezongen in 'Layla' en 'Wonderful Tonight'), maar George ontkent dit. ,,Toen duidelijk werd dat dit een single ging worden, heeft iemand een videoclip gemaakt van ons met de vrouwen. Toch dacht ik aan Ray Charles toen ik het schreef".
De eerste demo wordt door The Beatles vervaardigd op de 26e verjaardag van George. Deze zal pas in 1996 beschikbaar komen op het derde deel van 'The Beatles Anthology'. In 13 takes wordt de instrumentale track opgenomen, het overige deel bestaat uit 39 takes waarvan drie rechtstreeks de prullenbak in gaan. Oorspronkelijk moet 'Something' acht minuten duren en een piano-solo van John Lennon bevatten. Deze wordt eruit geknipt en Lennon zal het later gebruiken voor zijn song 'Remember'.
Bijna had iemand anders succes gehad met 'Something'. George heeft aanvankelijk helemaal niet het plan om het met The Beatles uit te brengen. Hij biedt het aan bij Jackie Lomax, de voormalige Undertakers-zanger die met Harrison's 'Sour Milk Sea' een hit heeft gehad. Waarom dit niet tot een plaatopname komt, is niet bekend. Harrison vent het dan uit naar Joe Cocker, maar The Beatles' versie wordt goed genoeg bevonden om op het nieuwe album te komen. In oktober 1969 verschijnt het als een single en de rest is geschiedenis.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten