donderdag 27 februari 2025

Singles round-up: februari 8


Er is een lange tijd geweest dat ik dagelijks naar Meppel moest fietsen om mijn werkzaamheden uit te voeren. In 2023 gebeurt dit praktisch alleen nog op vrijdag. Sinds een jaar heb ik domweg niets meer in Meppel te zoeken. Wat betreft het winkelaanbod kan ik ook in Steenwijk of Beilen terecht. Sinds dat het platenzaakje aan het Prinsenplein op slot is gegaan en de doorstroom van de singles in de kringloopwinkels mager zijn, hoef ik niet meer zo nodig naar Meppel. De laatste keer dat ik op de fiets in Meppel ben geweest kan wel eens in mei of juni zijn geweest. Ik ben in november met de bus op en neer naar Meppel geweest als ik plaatjes wil kopen in Zwolle en heb toen genoten van een maaltijd bij de chinees en een paar drankjes in mijn oude stamkroeg. Gisteren heb ik weer eens de mogelijkheid om de beide kringloopwinkels te bezoeken, maar heb het voor de rest aardig snel gehad met Meppel. Dan maar mooi fietsen naar Ruinerwold en dus langs Oosterboer en Engelgaarde naar Blijdestein. Na de kringloop fiets ik een weggetje in waar ik nieuwsgierig naar ben geworden, maar het blijkt uit te komen op het pad langs de Wold Aa/ Het komt uit bij de doorgaande weg van Oosteinde naar Weerwille. Anders steek ik de weg nog wel eens over om verder door de landerijen naar Ruinen te fietsen maar nu wil ik op de terugweg langs de winkel in Havelte. Ik fiets dus over Oosteinde de Hesselterweg af naar Havelte. Het zijn opnieuw weer geen spectaculaire kilometers maar het genot is er niets minder om.

* Randy Meisner- Gotta Get Away (UK, Epic, 1980) (M)
Deze Engelse promo ligt tweemaal in Meppel, maar eentje lijkt me wel genoeg. Randy Meisner is natuurlijk van 1971 tot en met 1977 de basgitarist van The Eagles. Hij is ons in juli 2023 ontvallen. Het schept meteen verwachtingen en dat wordt ruimschoots waar gemaakt. 'Gotta Get Away' is prettige countryrock met een sterk refrein, net zoals hij dat jaren eerder met The Eagles heeft gedaan.

* Original Five Blind Boys- EP Negro Spirituals (Frankrijk, Vogue, 1956) (R)
Ik ben een aantal jaren geleden er achter gekomen dat er meerdere vocale kwintetten bestaan bestaande uit jongemannen met een visuele beperking. The Five Blind Boys Of Alabama zijn tegenwoordig het beste bekend, maar ik heb zelf een plaatje van The Five Blind Boys uit Mississippi. Volgens 45cat zijn dat alle smaken maar volgens mij heb ik nog over andere formaties gelezen. De Original Five Blind Boys op deze EP is de groep uit Mississippi dat van oorsprong opereert onder de naam The Jackson Harmoneers. Een latere incarnatie van deze groep zal in 1974 'I'm Looking For A Man' op de plaat zetten en deze zit bij mij in de gospelkoffer. Ik trek me niets aan van 'woke' en dergelijke en vermeldt gewoon de titel. 'World Prayer' is de lead track op deze EP en dat stamt origineel uit 1951. Buiten een organist is er ook een drummer voorhanden, maar het zijn bovenal de geweldige vijf stemmen van de visueel gehandicapte mannen. Hoewel het erg traditioneel is, is het tegelijk lekker rauw en dat maakt dat het plaatje van mij in de gospelkoffer mag.

* Road- A Song For Everyone (NL, Negram, 1976) (R)
Hoe de groep ermee weg is gekomen, is nog altijd een vraag. In de vroege jaren zeventig is er een bandje met de naam Road uit Bergen Op Zoom. Dit heeft in 1971 een hit met 'Never Leave Me Lonely', geschreven en geproduceerd door Jack De Nijs. Vijf jaar later is er opeens een Friese band genaamd Road dat aan de... euh.... weg timmert. Arjen Kamminga is de drummer van het bandje en deze zal twintig jaar later opnieuw in de Top 40 verschijnen als helft van de Dikke Lul Band. 'A Song For Everyone' begint veelbelovend en de 'hook' is gezellig, maar het liedje zelf is nogal 'na na na na na na niks'. Ik geloof zelfs dat de plaat op een gegeven ogenblik wordt promoot met de b-kant. Dat is het welbekende 'Unchained Melody', dat ook hier een beetje afschuwelijk klinkt. Als geboren en getogen Fries met interesse voor Friese popgeschiedenis moet die mee maar het is bovenal voor het archief.

* Vicki Sue Robinson- Medley: Should I Stay/I Won't Let You Go (Belgiƫ, RCA Victor, 1976) (M)
Ik denk dat het met opzet is gedaan. Het zijn de vroege jaren van de disco en hoe mooi is het als je de nieuwe plaat in een vloeiende mix achter de voorganger kan plakken? De medley sluit namelijk naadloos aan op 'Turn The Beat Around' en 'Never Gonna Let You Go'. Gelukkig heeft deze discoklapper ook nog een b-kant en dat klinkt me als muziek in de oren. 'When You're Lovin' Me' is een tandje lager qua tempo maar het maakt het meteen veel soulvoller. Voor deze kant mag het van mij in de Blauwe Bak, maar wie weet? Misschien ben ik zaterdag opeens in de mood voor 'Should I Stay'?

* The Rubinoos- Peek A Boo (NL, Beserkley, 1978) (R)
Toch nog even checken? Nee, dat blijkt een andere single te zijn van The Rubinoos. Helemaal prima dus. Bertus laat ons niet alleen weten dat hij op 20 mei 1978 tot aanschaf is over gegaan maar heeft ook de uitgeknipte songtekst achterop het hoesje geplakt. Het komt uit de rock'n'roll- en doowop-revival van 1978 en dus de hoek van Showaddywaddy, The Darts en dergelijke. Het is een geinig plaatje maar ook niet meer dan dat.

* Alvin Stardust- A Picture Of You (NL, Stiff, 1982) (M)
Alvin heeft een jaar eerder een nummer 1-hit gehad met 'Pretend' en 'A Picture Of You' is volgens hetzelfde stramien gemaakt. Het nummer is in 1962 een grote Engelse hit voor Joe Brown. Alvin's versie is leuk voor op een zondagavond.

* Styx- Lady (Zuid Afrika, RCA Victor, 1973) (R)
'Is u motor toegerus met Stereo 8?'. Deze vraag wordt gesteld op het hoesje en doet me meteen denken aan een ander hoesje. In 1990 koop ik 'Have You Ever Seen The Rain' van Creedence Clearwater Revival met dezelfde vraag. Ik denk dan dat de Engelse platenmaatschappij heeft getracht ons Nederlanders een vraag te stellen, maar ik weet inmiddels dat het Afrikaans is. Een motor is hier overigens een auto en de Stereo 8 refereert aan het 8-track systeem. In Nederland levert Ford in 1976-77 nieuwe auto's met 8-track maar verder moet het hier afleggen tegenover de cassette van Philips. Maar goed, een Zuid Afrikaanse Styx dus. Ik heb ook deze net toegevoegd aan 45cat. 'Lady' begint als de traditionele Styx met piano en de kenmerkende zang van Dennis DeYoung. Daarna barst het los in een soort van Uriah Heep. Ik vind hem aardig en wil nu al even gaan rondkijken voor digitale albums uit de begintijd. Op de flip staat 'Children Of The Land' dat nog een jaar ouder is, dat is echter stevige hardrock vergeleken bij de a-kant. Toch leuk genoeg om op ontdekkingstocht uit te gaan!

* Jr. Walker & The All Stars- Take Me Girl I'm Ready (NL, Tamla Motown, 1971) (R)
Natuurlijk gaat deze in de Blauwe Bak! Volgende week treffen we nog een Jr. Walker & The All Stars-single in de 'Singles round-up', maar ook deze is niet te versmaden. Junior heeft geen seconde rust in dit nummer want als hij niet zingt, bespeelt hij de saxofoon.

* Andy Williams- Music To Watch Girls By (NL, CBS, 1967) (R)
Het zal wel. Dat denk ik als ik eerst Andy Williams zie. Het prijsstickertje van een euro zegt dat hij mee mag. Daarna merk ik pas waar ik naar zit te kijken. Nee maar... Dit is een single van Andy waar ik al een kwart eeuw naar op zoek ben. Het is niet vaak dat een cover van Andy beter is dan het origineel maar in geval van 'Music To Watch Girls By' verbleekt het origineel. Jullie moesten me eens zien op dit moment. Ik probeer alle instrumenten mee te spelen en zit als een gek te swingen in mijn stoel met een dikke laag kippenvel op mijn armen. 'Save the best for last'? Dat kun je wel zeggen, ik vermoed zelfs dat dit de nummer 1 in de Gele Bak-eindstreep gaat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten