zaterdag 30 december 2023

Eindstreep van 2023


Traditiegetrouw heb ik aan het einde van het jaar een 'Eindstreep' over het gehele jaar. Ik probeer vaak tijd te vinden om 'iets leuks' te doen maar soms schiet dat erbij in en is het een Jantje van Leiden. Op dit moment heb ik alle tijd van de wereld. Ik wil eerst heel saai gewoon het aantal Gele Bak-singles, Blauwe Bakkers en dubbele singles tellen, maar ja... dat heb ik eigenlijk iedere maand al gedaan. Als jullie dus willen weten hoeveel singles voor de Blauwe Bak zijn, nodig ik je uit om de 'Eindstreep'-afleveringen langs te gaan met een zakjapanner in de aanslag. Nee, ik wil dit jaar iets heel anders doen. Het project neemt even in beslag en ik heb het zojuist afgerond. Overigens stel ik de beloofde 'Singles round-up' uit tot volgend jaar en krijgen jullie straks nog een aparte 'Eindstreep' over december. Daarin staan alvast een aantal titels die ik volgende maand aan jullie ga voorstellen. Nu eerst de speciale 'Eindstreep' over alle singles van 2023.

Van de Gele Bak-singles weet ik wel een beetje welke jaartallen het meest populair zijn. Ik heb net in de afgelopen weken de nieuwe platen van afgelopen jaar weer toegevoegd aan de bestaande bakken. Op papier wel te verstaan. Ik moet ze nog in het echt samenvoegen. Ik verwacht dat ik de komende week ook nog wel thuis ben en dus is dat dan een mooi karweitje. Maar hoe zien de jaartallen van de Gele Bak eruit als ik de Blauwe Bak en de dubbele singles op één hoop gooi? Natuurlijk niet letterlijk. Er staan al genoeg krasjes op bepaalde platen. Welnu, dat is hetgeen dat ik heb uitgewerkt in het afgelopen etmaal. Maar... hoe zit het met heruitgaven? Deze hebben immers twee jaartallen: Het jaar van oorspronkelijke opname en/of uitgave en het jaar dat het opnieuw is uitgebracht.

Ik heb besloten de heruitgaven die ik nieuw heb gekocht te houden bij het jaar van heruitgave. Alle oude heruitgaven gaan onder het oorspronkelijke jaartal. Een voorbeeldje? 'You Can Tell Me Goodbye' van Bernetia Miller stamt uit 1970 maar is in 2023 opnieuw uitgegeven. Ik heb deze heruitgave nieuw gekocht in augustus en dus gaat die voor 2023. Dat geldt eveneens voor een aantal singles uit de jaren 2018 tot en met 2022 die ik in 2023 'new old stock' heb gekocht. In geval van heruitgaven die ik tweedehands heb gekocht, reken ik het oorspronkelijke jaartal. 'Oh Carol' van Neil Sedaka is in 1972 opnieuw een hit geweest in Engeland maar hierbij heb ik het originele verschijningsjaar van 1960 aangehouden. De nieuwste singles heb ik verdeeld in 'origineel' en heruitgaven. Onder origineel versta ik alle nieuwe platen die vóór 2023 simpelweg niet bestaan. De heruitgaven zijn alle oude opnames inclusief de nummers die nooit eerder zijn uitgebracht. Denk dan aan het werk op bijvoorbeeld het Epsilon-label.

Laat me in de nieuwe eeuw beginnen. De nieuwste partij van Mark bevat een single uit 2009 en dat is de enige in de lijst uit de eerste tien jaar van de nieuwe eeuw. Er zijn 11 singles uit de jaren 2018 en 2019 welke ik nieuw heb gekocht in 2023. Er zijn 22 uit de jaren 2020 tot en met 2022. Ik koop maar liefst 102 'nieuwe' singles in 2023 waar de heruitgaven het wint: 53 heruitgaven tegen 49 originele singles. Van die originele singles ga ik volgende week een Top 40 maken voor in 'Do The 45'. Eerst nieuwe naalden bestellen!

In de jaren zestig is 1967 altijd al een favoriet jaar geweest maar het heeft zeker zijn weerslag in deze 'Eindstreep'. Met 45 singles is dit het tweede favoriete jaar uit dat decennium. Dat 1969 de winnaar is met 61 is niet helemaal een verrassing. Als ik Duane Clark bestel bij een Franse dealer op Discogs wil ik een paar titels toevoegen. Ik ga daarbij voor de lol zoeken op 1969 en zo heb ik in februari maar liefst 16 singles uit dit jaar. Kan het nóg ouder? Jazeker! De oudste opname is van Bull Moose Jackson en stamt uit 1947. De single zélf is echter geperst in 1972. De oudste is dan 'The Cuckoo Waltz' van Ken Griffin op het Belgische Victory-label. Deze stamt uit 1949. Dat maakt dat er twee jaren veertig-singles zijn en negentien uit de jaren vijftig. Dat laatste is vooral te danken aan de partij in Assen in september. Het telt alleen al vier singles van The Platters uit deze jaren.

De jaren zeventig is het decennium dat ik het meeste tegenkom op mijn platenjachten. 1972 en 1973 zijn favoriet met respectievelijk 49 en 48 singles. Mark stopt vooral veel uit 1973 in de pakketten door het jaar heen. 1971, 1977 en 1978 volgen op de voet. 1960, 1961 en 1963 blijven achter in het jaren zestig-overzicht, een decennium later scoort 1979 het minst met 32 singles, direct gevolgd door 1974 en 1976 met elk 33. In de jaren tachtig piekt 1981 met 20 singles, zelfs twee meer dan het totaal van de jaren negentig. Er komen slechts drie singles uit 1985 mijn verzameling binnen gedurende 2023.

Als ik het telraam erbij pak dan kom ik op de volgende cijfers: De seventies wint met 397 singles, de sixties komt tweede, de nieuwe eeuw derde en de jaren tachtig bungelt ergens onderaan. In totaal heb ik dan 933 singles. Dat is inclusief 12"-es. Ook maak ik vaak een top tien uit de nummer 1-noteringen in de maandelijkse 'Eindstreep' maar dat zie ik dit jaar niet zo zitten. Als ik kijk naar de lijst dan denk ik dat 'Ragamuffin Man' van Manfred Mann het fotomodel mag zijn. Quicksilver Messenger Service heeft al geschitterd in de Gele Bak Top 100. Toch nog even de nummer 1-singles uit de lijsten van het voorbije jaar.

01-23 Fresh Air - Quicksilver Messenger Service
02-23 Mr. Blue Sky - Electric Light Orchestra
03-23 What You Need Baby - The Caprells
04-23 Angeline - Genesis
05-23 Banzai, Here's Zmiv, Beware! (EP) - Zmiv
05-23 BB: Lonely - Ed Boze
06-23 Feel All Right - The Debanairs
07-23 Ragamuffin Man - Manfred Mann
07-23 BB I Just Can't Stop Loving You - Cornelius Brothers & Sister Rose
08-23 Little Does She Know - Kursaal Flyers
08-23 BB: I Believe In Miracles - Jackson Sisters
09-23 If I Have To Go Away - Jigsaw
09-23 BB: Trouble - Say She She
10-23 Wanted - The Dooleys
10-23 BB: Beautiful Things For You - Cortez Greer & The Lifters
11-23 You're Everything To Me - Crac
12-23 Uptown Party People - Boca 45

En daar is alvast de nummer 1 in de kersverse 'Eindstreep' die ik straks ga publiceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten